I když jsou životopisy pro většinu HR manažerů a recruiterů tou nejpoužívanější formou prvotního seznámení s kandidáty, málokdy se z nich dozvíte, co uchazeč skutečně umí, čeho konkrétně během kariéry dosáhl, co ho v práci baví a naplňuje a kam by chtěl do budoucna směřovat.

Často se také stává, že se lidé pokoušejí takzvaně našroubovat do popisu konkrétní pozice a snaží se už v CV přesvědčit, že právě oni jsou pro danou pozici ti praví.

Proto se hned v úvodu naší komunikace snažím cílenými otázkami zjistit, jaké jsou reálné zkušenosti kandidáta, jaké pracovní výzvy doposud zvládl a co opravdu hledá. Zpočátku bez směřování k aktuálně otevřeným pozicím.

Čtěte také: Zaměstnávání vězňů? Neptejte se, proč byli v base. Hledejte lidi s motivací

Nikdy totiž nevíte, zda vás daný člověk neinspiruje otevřít pozici novou, což se děje třeba ve Slevomatu, kde náplň práce přizpůsobují schopnostem konkrétních lidí. V Miton startupech se také běžně stává, že jeden člověk zastává činnosti napříč dvěma pozicemi, protože na to má jednoduše talent a toto nastavení ho baví. Ale z CV tohle nepoznáte.

Nutno dodat, že mám v Mitonu na starost obsazování zejména klíčových a vyšších manažerských pozic. Proto považuji osobní seznámení nebo alespoň online komunikaci s kandidáty za nutnost, právě kvůli nedostatečnosti klasicky strukturovaného CV. Mou výhodou je také najímání lidí pro většinu firem v Miton skupině, a tím pádem i širší možnosti uplatnění talentovaných kandidátů.

Bližší komunikace s uchazeči paradoxně šetří čas. Během hodiny se můžete dozvědět, jak na vás daný člověk působí, jak komunikuje a přemýšlí, a tedy na kterou pozici nebo rovnou židli sedne nejlíp.

Čtěte také: 7 základních chyb, kvůli kterým skončí váš životopis v koši ještě před pohovorem

Obecně nám jde u lidí hlavně o podobné nastavení, protože znalosti si může každý doplnit a může také poměrně rychle vyrůst i díky komunitám (marketing, produkt, HR), které napříč firmami vytváříme.

Pořád je ale tím nejlepším ukazatelem vlastní intuice a prověření, zda váš potenciální kolega má podobný pohled na věc a sdílí podobné hodnoty, protože to ve finále určuje atmosféru a prostředí ve firmě.

Nejčastěji k hledání lidí využíváme LinkedIn, naše vlastní projekty StartupJobs a Hiri a nově také spolupráci s Techloop.io, kteří se velmi dobře osvědčili při získávání lidí na technické pozice.

Nejcennějším zdrojem jsou ale samotní lidé ve firmách, kteří doporučují své známé a kamarády ze specializovaných komunit a pro nás je to ten nejlepší feedback, že jsou sami naši lidé schopní svoji firmu doporučit a kopat za ni i bez finanční nebo jiné odměny.

Nakonec přidám svou nejoblíbenější startupovou otázku, kterou můžete čekat, když se do Mitonu přihlásíte: „Jakou věc nebo službu byste na tomto světě změnil/a? A jak byste to udělali lépe?“