Izrael má opět co slavit. Malý stát se silným startupovým podhoubím, který  je tradičně hrdý na své (nejen) byznysové úspěchy, se může pochlubit dalším miliardovým dealem.

Americká nápojářská skupina PepsiCo oznámila, že se dohodla na akvizici tamního výrobce strojů pro domácí produkci perlivých nápojů SodaStream za 3,2 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 72,3 miliardy korun).

Čtěte také: Coca-Cola goes fit. V Praze rozjela první evropskou linku na „zdravý“ nápoj AdeZ

Z pohledu izraelských firem jde o největší akvizici od března 2017, kdy americký Intel koupil za více než 15 miliard dolarů firmu Mobileye, která vyvíjí software pro autonomní vozy.

A zatímco se teď SodaStreamu otevře díky spojení s PepsiCo globální distribuční síť a může se těšit na silnou marketingovou podporu, americká firma si od nákupu izraelské společnosti slibuje, že se dostane přímo do domovů svých zákazníků, kteří čím dál častěji nakupují na internetu.

Akvizice jde také v souladu s dlouhodobou snahou PepsiCo odpovědět na měnící se chutě svých zákazníků a doplnit nabídku sladkých limonád a slaných snacků o zdravější a ekologičtěji vyráběné varianty.

Odcházející šéfka PepsiCo Indra Nooyi

„Soda Stream vhodně doplní a podpoří náš byznys, přispěje k růstu našeho portfolia a zároveň nám umožní nabízet personalizované domácí nápoje po celém světě,“ řekl k dnes oznámenému obchodu nastupující výkonný ředitel PepsiCo Ramon Laguarta.

Ten po 12 letech střídá Indru Nooyi, která směřování od čistě slazených limonád ke zdravějším nápojům a lehčím jídlům nastartovala a deal se SodaStreamem je pravděpodobně tím posledním, který za PepsiCo uzavře.

Jen letos ale společnost pod jejím vedením spustila vlastní řadu perlivé body s názvem Bubly a minulý týden oznámila, že zřídila speciální pracovní skupinu The Hive, která se bude soustřeďovat na podporu začínajících inovativních potravinářských značek.

Nákup SodaStreamu do jejího plánu perfektně zapadá. Jeho šéf Daniel Birnbaum se kromě toho, že jeho firma vyrábí chutné nápoje, rád chlubí i tím, že dodáváním bublinek do obyčejné kohoutkové vody – což se všechno musí dít ve speciálních znovupoužitelných lahvích – firma vede zákazníky k tomu, aby zmenšovali svou uhlíkovou stopu.

Kromě toho ale dává spojení PepsiCo a SodaStreamu smysl i v řeči čísel. SodaStream, který pomáhal vytvářet trh s domácími perlivými nápoji, začátkem měsíce oznámil, že jeho výsledky za letošní druhé čtvrtletí mnohonásobně překonaly očekávání. Výdělky firmy jsou už teď trojnásobné oproti odhadům pro celý rok a její akcie na to zareagovaly nárůstem o 26 procent.

Firmy v pondělním prohlášení uvedly, že PepsiCo aktuálně zaplatí za jednu akcii 144 dolarů, což jejím držitelům přináší prémii ve výši 11 procent oproti pátečnímu závěru na burze. V porovnání s průměrnou cenou za poslední měsíc prémie činí dokonce 30 procent.

Vývoj ceny akcií SodaStreamu za poslední rok

Daniel Birnbaum, jehož firma slaví úspěch zejména v Evropě a Asii, zatímco ve Spojených státech má jen dvě procenta trhu, zůstane i nadále ve funkci. „Záměrem je zachovat naši firmu jako samostatnou jednotku, udržet růst, zachovat firemní kulturu a nedusit firmu různými druhy korporátních restrikcí,“ nechal se slyšet pro The Financial Times.

Pokud jde o firemní kulturu, v té je SodaStream velmi svérázný a v minulosti díky tomu na sebe několikrát strhnul pozornost. Největší rozpaky vzbudil před pěti lety, když otevřel továrnu na Západním břehu Jordánu, tedy na Izraelem okupovaném palestinském území.

Firma se tehdy dušovala, že se nesnaží uzmout další kousek palestinské půdy, ale že chce naopak Palestince a Izraelce sblížit. V továrně pracovali půl na půl Izraelci a Palestinci za stejných platových podmínek, což pro Palestince znamenalo třikrát vyšší mzdy, než byl průměr na jejich území.

Vládní i nevládní organizace na obou stranách konfliktu ale vyzývaly k bojkotu (zpravidla) izraelských produktů vyráběných v palestinském teritoriu. Argumentovaly tím, že produkce pochází z nelegálního území, Izraelcům se pak nelíbilo, že zahraniční peníze financují rozvoj palestinských osad.

Své o tom ví například i ambasadorka SodaStreamu, americká herečka Scarlett Johansson. Ta se stala terčem kritiky a posměšků na internetu, kde jí vyčítali, že přispívá k utlačování Palestinců. Její parodované reklamní fotky upravené Photoshopem zaplavily sociální sítě.

Johansson kvůli těmto sporům skončila i jako světová ambasadorka charitativní organizace Oxfam.

Firma nakonec tlakům ustoupila a továrnu v roce 2014 přemístila do izraleské Negevské pouště. „Bojkoty a protesty Palestincům více uškodily, než by jim pomohly,“ uvedla tehdy firma.