Je to problém, na který narazí každý podnikatel, který sní o globální expanzi: Jak si zachovat zakladatelskou firemní kulturu, až se z vaší firmy stane celosvětový kolos? Je spousta otců úspěšných firem, kteří zjistili, že s růstem se jim nějak vytratil počáteční duch, vize i hodnoty, na nichž jejich podnik na začátku stál. Dá se tomu zabránit?

Existuje značka, která má globální dosah, ale přitom si zachovala ducha svých prvopočátků. Virgin. A její šéf Richard Branson ji kupodivu nepovažuje za korporát, navzdory tomu, že Virgin má jedno z nejrozpoznatelnějších log na světě a spadá pod něj nespočet firem po celém světě.

„Vždycky jsme se považovali spíš za outsidery a docela nám to vyhovovalo,“ vysvětluje americký miliardář. „Ať už jsme založili jakoukoliv firmu, měla ve svém segmentu trhu vyvolat malou revoluci a znamenat pro klienty opravdový rozdíl oproti dosavadnímu stavu. Zachovali jsme si systém původních firemních pravidel a dalo by se říct, že jsme byli jedním z prvních podnikatelských inkubátorů; zinkubovali jsme sami sebe.“

Čtěte také: Buďte zvědaví a vášniví. Richard Branson radí, jak začít podnikat

Díky kapitálu z jiných částí značky mohla Virgin realizovat asi 400 nápadů, založit startupy a ty rozvinout do regulérních firem. Jakmile se její firmy dostaly do fáze, že začaly mít vliv na relevantní trhy, snažily se zachovat si vědomí svých počátků a ducha, a to spoluprací s malými firmami a startupy.

Držet i v expandujících firmách malé týmy bývá účinný způsob, jak si udržet zakladatelskou firemní kulturu, která značku přivedla k úspěchu. Zakladatel Amazonu Jeff Bezos kdysi řekl, že jakmile vašemu týmu nestačí dvě pizzy, znamená to, že je moc velký.

Některé firmy myslí na firemní kulturu už při nabírání lidí a manažerských procesech. „Věříme, že lidé, kterým je dobře s kolegy a jsou na pracovišti rádi, ze sebe vydají to nejlepší,“ vysvětluje Varun Bhanot, PR ředitel londýnského startupu Hubble.

Čtěte také: Přes Atlantik za 4 hodiny. Je tu nový „Concorde“ a věří mu i Branson

Možná i proto je nábor nových lidí v Hubblu malinko neortodoxní, protože zahrnuje i pivní test, aby se vidělo, zda potenciální kandidát bude vyhovovat firemnímu naladění. „Po formálním interview je vezmeme do hospody s několika členy týmu a uvidíme, jestli jde o lidi, s nimiž bychom si chtěli dát druhé pivo,“ vysvětluje Bhanot. „Nezáleží na životopise, ale na tom, jestli jsou sympatičtí a neberou se moc vážně.“

Ve startupech je zakladatel firmy přirozeným hlídačem a strážcem podnikových hodnot a kultury. Když se jeho firma rozrůstá, musí to delegovat na lidi odhodlané dohlížet na dodržování zakládacích hodnot a étosu firmy.

„Když pro Virgin hledáme ty nejlepší, řídíme se třemi principy: osobnost, vášeň a účel. Virgin rozhodně nešlape jako hodinky díky lidem s diplomy z nejlepších škol,“ ví Branson. „Naši výjimečnou firemní kulturu udržují živou zaměstnanci, kteří mají osobnost, nadšení a vědomí smyslu, které se shoduje s naším.“