Aktuální vydání magazínu Forbes

Proč si jako hoteliér myslím, že Airbnb nás nezničí, ale posune blíže lidem

Pošli to dál

Gorjan Lazarov patří k ostříleným hoteliérům na české scéně. Začínal sice v operátorovi Vodafone, brzy se ale dostal k samotným hotelům. Více než pět let vedl hotel Boscolo na pražském Senovážném náměstí, od loňského září řídí největší český hotelový řetězec OREA Hotels & Resorts (např. Hotel Pyramida Praha, Hotel Voroněž v Brně nebo Resort Horal ve Špindlerově Mlýně).

Gorjan Lazarov se podělil o svůj pohled na moderní platformu Airbnb, která zahýbala celým trhem. Možná trochu překvapivě nesdílí obavy, které mají jeho kolegové. Naopak, v americkém startupu vidí příležitost, jak i klasické hotely posunout zase o trochu dál.


Technologie mění svět, ve kterém žijeme, a jeden z jejich posledních projevů je živelný rozvoj sdílené ekonomiky. V oblasti cestování je to Airbnb a podobné platformy, které nabízejí lidem příležitost pronajímat krátkodobě svoje domy či byty.

Čtěte také: Manažerem Airbnb aneb Z Českých Budějovic až do světových startupů

Sdílená ekonomika je fakt, vysoká poptávka po jejích službách je také fakt, takže se ani představitelé státu, ani provozovatelé tradičních hotelů nemohou tvářit, že tomu tak není, a nereagovat.

Každá změna přináší horlivé diskuse a velké množství odlišných názorů a pohledů. Obvykle se na začátku přeceňuje její dopad. Airbnb je tady, hotely jsou mrtvé – taková byla prvotní domněnka.

Avšak k tomu nedošlo, nedochází a podle vývoje posledních let k tomu ani v dohledné budoucnosti nedojde. Airbnb vytvořilo platformu, která je podobná jako OTA’s (online travel agents), což je např. Booking.com nebo Expedia.com.

Nepopírám, že to má dopad na hotely jako takové a na jejich fungování, ale musíme si uvědomit, že Airbnb komunikuje s jinou cílovou skupinou. Lidí, kteří chtějí a mohou cestovat, na světě každým dnem přibývá.

Roste životní úroveň v zemích, kde ještě donedávna lidé mohli o zahraničních cestách jen snít, Čína otevírá své vnitřní hranice a počty tamních turistů každoročně rostou v násobcích, bohatne a otevírá se i řada dalších asijských, ale také afrických zemí. Svět je v pohybu, a to s sebou nese rostoucí poptávku po ubytovacích službách.

Airbnb má dnes pokrytých přes 65 tisíc měst ve 191 zemích světa a 150 milionů registrovaných uživatelů. Přesto mají hotely rekordní nárůsty tržeb i počtu ubytovaných! Samozřejmě si část tradičních hotelových hostů přebrala sdílená ekonomika, ale přibyly miliony nových.

Pořád existuje a bude existovat široká skupina cestujících, která preferuje kompletní servis hotelových služeb. Ty při vší snaze a pokroku žádná digitální platforma nabídnout nedokáže.


Pražský Hotel Pyramida ze skupiny OREA Hotels & Resorts. Foto: Orea.cz

Airbnb a technologie obecně ale pravidla hry pro tradiční hotelový průmysl mění. V minulosti byla klíčová poloha hotelu. Zisk byl vytvářen cenami za hotelové služby, které byly nastaveny vysoko nad tržní hodnotu.

Ceny pokojů byly stabilně vysoké, v podstatě ve smyslu „take it or leave it“. To, co se odehrálo v hotelu, v hotelu také zůstalo, host neměl žádnou příležitost sdílet informace veřejně. Hoteliéři se zajímali o to, jak maximalizovat každou krátkodobou transakci.

Dnes je to více o vztazích a komunikaci. Vše je transparentní. Společně se vznikem a častějším používáním internetu se zvýšily požadavky a nároky na hotely. Vznikly také nové platformy, jako jsou OTA’s . Tato změna vyvinula další tlaky na to, jak hotely fungují.

Názory hostů se staly velmi důležitými, vše totiž lze snadno veřejně sdílet a hodnotit. Pozitivní či negativní hodnocení se do ekonomiky hotelu promítá okamžitě. Hotely proto potřebují přizpůsobit své služby a vytvořit nové zážitky šité na míru. Doba, kdy platilo „co se stalo ve Vegas, zůstalo ve Vegas“, je ta tam. Dnes, co se stane ve Vegas, se objeví minutu poté na internetu.

I přes svůj adrenalinový rozměr je okamžitá zpětná vazba pro provozovatele hotelů přínosem. Zvýšená transparentnost a důraz na spokojenost zákazníků jsou motorem evoluce hotelových služeb. Vyvinuly se díky tomu z pouhého produktu do podoby zážitku.

Čtěte také: ▶ Forbes Startup podcast s Rekoly, Ofem a Prahou o bikesharingu

Jedna věc je jistá – boom v cestování bude pokračovat. Stále více lidí bude mít možnost objevovat nová místa. Teď je na tahu „neviditelná vládní ruka“, aby tomu přizpůsobila pravidla hry a zajistila rovné podmínky pro každého.

Plně rozumím tomu, že když si někdo koupí luxusní byt za milion eur v centru Prahy, nechce mít za souseda každý den někoho jiného z úplně jiné sociální skupiny. Musí se zkrátka nastavit jasná pravidla, včetně těch bezpečnostních.

A na závěr je důležité zmínit, že příjmy by měly být samozřejmě zdaněny. To vytvoří rovné podmínky pro bitevní pole. Hoteliéři se budou více soustřeďovat na odlišení se a vytvoření zážitků pro své hosty a rozdílné cílové skupiny.

Airbnb pak přinese další tlak pro hotelový průmysl, aby se posunul na nová, neprobádaná teritoria. Takové výpravy nikdy v minulosti nebyly bez rizika, ale stály za to, protože přinášely objevy nových, úžasných světů.

Čtěte také