Michal Valta si před pár lety, když sám potřeboval pomoc, uvědomil, že by taky rád pomáhal. Lidem, zvířatům, prostě komukoli, kdo to bude potřebovat. Jenže se mu nelíbilo, jak je u nás vnímání dobročinnosti nastavené. Chuť pomáhat v něm totiž příliš nevzbuzovalo. Tak se rozhodl, že to změní.

Se svým týmem nyní rozjíždí projekt viaGoood, mobilní aplikaci, která by měla motivovat lidi budovat si svůj osobní goodwill profil. Být aktivní, ukazovat to ostatním a hlavně vytvářet pozitivní atmosféru.

Čtěte také: 4 šéfové a jejich rady, jak se i bez zkušeností dostat do startupu

„Naše aplikace nabízí každému, kdo si ji stáhne, newsfeed o nejrůznějších neziskovkách a dalších organizacích po celém světě, se kterými jsme navázali kontakt. Některé zachraňují živočišné druhy, jiné se starají o děti nebo třeba o životní prostředí. Člověk si pak může vybrat, která vlákna ho zajímají, a ta sledovat,“ vysvětluje aktivista, který se dříve věnoval podnikání v IT a realitách.

Michal Valta.

„V případě, že vás nějaký projekt osloví, můžete ho finančně podpořit, tuto informaci sdílet s ostatními uživateli a následně se dozvíte, kdo další se k němu třeba ještě připojil,“ popisuje Valta, jak jeho bohulibá aplikace funguje.

Důraz na pozitivní aspekty je asi největší specifikum jeho nápadu. Projekt viaGoood se záměrně vyhýbá tomu, aby své informace stavěl na negativním sdělení. Naopak chce uživatelům přinášet z toho, že pomáhají, radost.

„Dřív jsem měl společnost zaměřenou na realitní trh a dělali jsme realitkám servery, aplikace, zajišťovali jim marketing a řadu dalších věcí. A i když jsme si vedli dobře, zjistil jsem, že mě ta práce vlastně nenaplňuje,“ přiznává. „Před pár lety jsem měl docela vážnou autonehodu, takže jsem ležel několik měsíců v nemocnici a měl jsem čas přemýšlet, co mě skutečně baví.“

A právě v té době se zrodil nápad s goodwill projektem. Michal Valta tehdy narazil na internetu na video o tom, jak fungují kožešinové farmy, a rozhodl se s tím něco dělat. Nejdřív začal klasicky přispívat organizaci, která proti kožešinovým farmám bojuje, jenže pak narazil na problém, o kterém už byla řeč.

„Charity, kam jsem se přihlásil, mi posílaly čím dál větší objem zpráv o tom, co je špatně, takže jsem došel k názoru, že to snad ani nemá smysl. Pak jsem si ale na tu farmu znovu vzpomněl a začal jsem přemýšlet, proč tenhle systém nefunguje.“

A došel k tomu, že ho nejvíc odrazují právě ona negativní sdělení. Že když pomáhá, tak by z toho rád měl dobrý pocit, cítil se dobře a viděl třeba, co dělají ostatní. A tak vznikla jeho „be-good“ platforma.

Na konferenci TechCrunch Disrupt.

Že na tomhle nápadu něco je, se ukázalo, když se s kolegy přihlásili do programu agentury CzechInvest. Ta pomáhá českým startupům získat důležité kontakty a prostředky k účasti na významných mezinárodních konferencích a technologických festivalech.

Aplikace viaGoood se díky tomu dostala na prestižní technologickou konferenci TechCrunch Disrupt v San Francisku a od expertů v oboru se dočkala jednoznačného uznání: „Skvělá doba na podobný projekt, hned ho rozjeďte,“ slyšeli zakladatelé projektu z několika stran. A tak se do toho pustili. Pro začátek ale ne v Česku.

„Rozhodli jsme se začít ve Spojených státech. A to hlavně z praktických důvodů,“ objasňuje Valta. „Jednak je tamní legislativa charitě a neziskovým organizacím mnohem nakloněnější než ta naše a taky pro obyčejné Američany je angažovanost v dobrovolnictví samozřejmější než u nás. A v neposlední řadě jde pochopitelně o zdroje.“ Úplný rozjezd projektu ale musela zhruba 7,5 miliony zafinancovat první Valtova firma a další dárci, kteří se skládali prostřednictvím crowdfundingové kampaně.

Nyní, těsně před spuštěním na americkém trhu (to by mělo proběhnout v prvním čtvrtletí tohoto roku), nabízí viaGoood možnost zapojit se do pomoci především finančně. V budoucnu by ale aplikace chtěla zprostředkovávat i fyzickou dobrovolnickou činnost a s rozšiřováním do dalších zemí plánuje samozřejmě rozjezd i tam, kde ji stvořili, doma v Česku.