Aktuální vydání magazínu Forbes

Průvodce beze slov. Dva Češi chtějí vyřešit turistický problém neslyšících

Pošli to dál

V kanceláři v budově polikliniky na pražském Senovážném náměstí je absolutní ticho.

Špendlík byste tu slyšeli spadnout i přes dveře, ale přesto se v malé místnosti buduje startup, který má ambice zatřást statickým odvětvím. Dvojice neslyšících spoluzakladatelů platformy DeafTravel chce odsud totiž změnit způsob, jakým sluchově postižení cestují.

Čtěte také: Z bakalářky mezinárodní projekt. Čech svou aplikací zachraňuje životy

„U památek vám nabídnou živého průvodce, audioprůvodce nebo brožurky či letáky. Když jsme přišli na Pražský hrad my, poskytli nám knihy v Braillově písmu, tedy materiály pro nevidomé. To bylo sice úsměvné, ale zároveň nás to zklamalo,“ otevírá problematiku informační infrastruktury pro neslyšící CEO DeafTravelu Jan Wirth a dodává, že čeština představuje pro neslyšící cizí jazyk, proto pro někoho může být čtení nepohodlné.

CTO Jan Havelka (vlevo) a CEO Jan Wirth

Společně s šéfem vývoje Janem Havelkou se proto rozhodli, že postaví řešení, a tak vznikl DeafTravel, který si lze představit jako virtuálního průvodce na principu YouTube ve znakovém jazyce.

Když dnes kdokoli bez sluchu dorazí na Pražský hrad, jednoduše si na webové platformě může přehrát video a dozvědět se to, co je pro ostatní lidi naprosto běžně dostupné.

Startup si právě prošel tříměsíčním akceleračním programem StartupYardu, kam se dostal navzdory konkurenci čítající na 150 projektů z celé Evropy. „Myslím, že jsme se naučili přemýšlet trochu více byznysově. Zároveň jsme získali nepřeberné množství kontaktů a v současnou chvíli jednáme se dvěma investory,“ komentuje přínosy akcelerátoru Wirth.

S investorem v zádech by startup mohl mnohem rychleji škálovat. Na světě je zhruba 500 milionů sluchově postižených a 70 milionů neslyšících. „Do dvou let chceme, aby DeafTravel používal milion z nich. Ta komunita je hodně propojená, takže potřebujeme jen schopného parťáka se srdcem na správném místě, který nás postrčí,“ vypočítává Havelka.

Postrčení v kontextu DeafTravelu znamená i nalezení vhodného byznysmodelu. Dvojice zakladatelů koketuje s modelem platby za jednotlivá videa i s předplatným. Cílem je průvodcovsky pokrýt nejnavštěvovanější památky v Česku a následně se rozšiřovat dále do Evropy.

Aktuálně DeafTravel pomáhá neslyšícím poznávat 12 tuzemských památek (mezi nimiž je Karlův most či katedrála sv. Víta) a několik destinací v zahraničí. Videoobsah je tvořen profesionálními tvůrci, v blízké budoucnosti se však budou moci zapojit i amatéři, čímž by měl počet videí exponenciálně růst.

„Existují různé soukromé profily, kde neslyšící sdílejí například zážitky z cest. Na světě ale nenajdete projekt, který by se komplexně pokoušel o průvodcování,“ říká Wirth a demonstrativně vytahuje chytrý telefon, kterým prý dnes disponuje drtivá většina neslyšících.

Projekt vznikl teprve letos v lednu, myšlenka na něj se ale zrodila v hlavách zakladatelů již před lety. Jenže nevěděli, kde sehnat peníze. Východisko nalezli až na brněnském hackathonu pro neslyšící, kam se s nápadem přihlásili a uspěli. Následně si je vybrala do inkubačního programu Nadace Vodafone, která jim doporučila zkusit štěstí v již zmíněném StartupYardu.

Velkou inspiraci pro tým DeafTravelu představuje dánská aplikace Be My Eyes, která pomáhá nevidomým po celém světě se lépe rozhodovat. „Nevidomý člověk například natočí v obchodě dvě jablka a od vidomého dostane odpověď, které si vzít,“ uvádí Havelka prostý příklad, který ale pro zrakově postižené představuje velkou pomoc.

„Be My Eyes získala několik milionových investic. Je to důkaz, že v dnešní době si sociální projekty dokážou ve světě vydobýt své místo. My chceme všem ukázat, že to jde i v Česku,“ uzavírá Wirth.

Foto: Ondřej Kuchovský

Čtěte také