Pokud je vaším největším problémem, jaký typ business jetu si pronajmout na svou další obchodní cestu, asi vám nikdo neuvěří, že můžete mít ještě nějaké další. Faktem ale je, že výběr soukromého letadla není snadná záležitost, a pokud se v ní chcete orintovat, přečtěte si tenhle krátký úvod do problematiky.

Média většinou házejí soukromá letadla neboli business jety do jednoho pytle, buďte si ale jisti, že mezi nimi existují obrovské rozdíly. Například poradenská společnost Jet Advisors eviduje přes 80 možností v celkem osmi kategoriích.

Což zahrnuje různé typy letadel od small compact light jets (malé kompaktní lehké jety) zvaných také jako VLJ (Very Light Jets – velmi lehké jety) až po bizlinery (v podstatě letadla, která normálně komerčně používají regionální aerolinky, třeba i Boeingy 737, 757 či Airbusy A320). U těchto velkých strojů nečekejte stovky sedadel, ale spíš soukromé ložnice, sprchy, zasedací a multimediální místnosti a spoustu místa na protažení nohou v pohodlných kožených křeslech.

I když si můžete připadat jako dítě v cukrárně, také v případě jednorázového pronájmu může správná volba jetu zásadně ovlivnit váš požitek z letu. Musíte uvážit, kolik lidí bude hostit váš let, a také objem zavazadel. Většinou bude potřeba uskladnit i speciální náklad jako golfové hole, lyže, kola či motorky. Nejde totiž jen o velikost, ale i o váhu.

jet
Největší ze „soukromých jetů“ jsou letadla původně určená ke komerčnímu provozu a transportu cestujících, která jsou buď přestavěna, nebo od počátku stavěna pro soukromé využití. Například Donald J. Trump vlastní Boeing 757.

Nezapomínejte ani na zásadu „čím víc lidí a zavazadel naložíte, tím kratší dolet“. Na krátké „poskočení“ to nemusí být problém, jestli ale chcete letět nonstop, tak vám některé typy letadel z možností vypadnou. Na druhou stranu pokud letíte soukromě, dotankování zabere jen asi 20 minut.

A teď už něco o cenách, které se u soukromé letecké dopravy velmi liší. Mimochodem, Jet Smarter například nabízí členům svého klubu „zdarma“ let na principu empty-leg positioning. To v případě, že si někdo jiný pronajme letoun k jednosměrnému letu a ten se musí na základnu vracet prázdný. Využít tohle „prázdné“ místo můžete, pokud platíte členské příspěvky – vstupní poplatek tři tisíce dolarů a roční příspěvek devět tisíc dolarů. Samozřejmě to ale znamená letět pouze tehdy a tam, kde je aktuálně letadlo s volnou kapacitou.

Předpokládejme ale jinou situaci – jste na určitém místě a chcete se dostat na jiné místo v určitém čase. V tom případě můžete využít řadu různých promoakcí a speciálních nabídek, které evidentně hýbou světem pronájmu soukromých letadel.

Kromě proudových strojů jsou k dispozici také turbovrtulové stroje jako KingAir – ty mají podobné rozměry užitného prostoru jako malá proudová letadla a jejich pronájem může stát jen kolem tří tisíc dolarů za hodinu.

„Je to nejpohodlnější řešení pro lety na krátkou vzdálenost, výrazně ekonomičtější než jiné stroje srovnatelných rozměrů,“ říká Kenny Dichter, generální ředitel společnosti WheelsUp, jež využívá tyto stroje coby základ své letky.

Na druhém konci spektra vás čekají Boeingy 737 a jim podobné, kde cena začíná na 15 tisících dolarech za hodinu. I tady záleží na tom, zda jde o jednosměrný let, nebo o „let na otočku“, pod čímž se v tomto podnikání rozumí návrat do 24 hodin.

Pokud si najímáte letadlo na jednosměrný let, cena bude vyšší – platíte totiž i návrat letadla na základnu. Takže v situaci, kdy máte zájem například o soukromý obousměrný let na otočku, dvě hodiny tam a dvě zpátky, si připravte 15, ale také 60 tisíc dolarů.

phenom
Proudový letoun Phenom 100 vyráběný Embraer Commercial Aviation je zástupcem jetů pro čtyři až šest pasažérů, populárních pro lety do dvou hodin.

Pokud jste v tomhle oboru nováčkem, doporučuji ptát se na zkušenosti kamarádů, kteří soukromé lety často využívají, nebo si prohlédnout bezpočet webových stránek s podrobnými informacemi o velikosti, doletu, kapacitě k sezení i úložném prostoru. Pamatujte si: čím větší letadlo, tím vyšší strop – u malých strojů se tak budete muset často ohýbat, zejména pokud jste vyššího vzrůstu. Také toalety mohou být u řady menších letadel docela spartánské – u některých si jenom kolem sebe zatáhnete závěs.

Nejlepší je přitom najít si dobrého zprostředkovatele. Jako u finančního poradenství, pojišťovnictví, realit, cestování či pronájmu jachty je neocenitelné mít někoho, s kým máte dobrý vztah a komu se nebojíte dát svou důvěru. Povede-li vás někdo lehce za ruku, může to ušetřit pár problémů a chyb, než se ve světě najímání letadel sami zorientujete.

Nechcete-li se navíc nořit zbytečně hluboko do studií o bezpečnosti, neškodí se zeptat vašeho agenta na ratingy Wyvern a ARGUS. Oboje jsou soukromé společnosti zaměřené na hodnocení soukromých leteckých společností, včetně provádění on-site auditů. Provozovatelé a zprostředkovatelé často vystavují tyto ratingy na svých webových stránkách.

A asi nejlepší radou pro ty, kdo se chystají létat soukromě na pravidelné bázi, je prozkoumat si terén. Pro každý let si vyzkoušejte jiné letadlo. Stejně jako majitelé aut vám i majitelé letadel rádi povědí, proč mají rádi právě určitý typ stroje.