Tyrkysovou hladinu Karibského moře u pobřeží mexického Cancúnu prořízne karbonové prkno a surfař s helmou na hlavě a speciálním joystickem v ruce vykrojí elegantní oblouk kolem bójky.

V patách má pět soupeřů, voda stříká na všechny strany, dvoutaktní motory uvnitř surfů se divoce překřikují a do cíle zbývá ještě pár desítek metrů. Diváci na pláži tají dech. Stihne to?

Řekli byste, že podobnou podívanou zažijete jen při závodech formule 1 nebo motorek v MotoGP. Jenže tenhle světový šampionát se jmenuje Motosurf GP a jezdí se na jetsurfech, speciálních prknech s motorem, za kterými stojí brněnská firma MSR Engines a její majitel Martin Šula.

photo_schejbal_6820

Díky Martinu Šulovi nemusejí surfaři čekat na vlny.

Stejný muž vymyslel i samotný seriál závodů, který se letos pojede už počtvrté. Začíná se v květnu v Mexiku, následuje Paříž, Bratislava, Praha, čínský Šen-čen a šampionát vyvrcholí v listopadu v Dubaji. Z Šulova bláznivého nápadu se tak stává globální sport, jehož popularita strmě roste.

„Na prvním závodě nás bylo devět. A letos už je do šampionátu přihlášeno 55 jezdců,“ usmívá se čtyřicetiletý konstruktér, který se závodů sám účastní. „Jsem na ty závody pyšný. Víc než na samotné prkno. Různých technologických produktů vzniká i v Česku hodně, ale nových sportů moc ne. A Motosurf GP je jediný globální sport, který vznikl v Česku,“ říká Šula.

Jen pro připomenutí: jetsurf je prkno, které je na rozdíl od běžného surfu kratší, celé je vyrobené z lehkého karbonu a uvnitř je uložen spalovací motor, takže se na něm můžete prohánět klidně na rybníku. Vlny nejsou potřeba, i bez nich tohle prkno jezdí rychlostí až 60 km/h. Není to ale levná záležitost. Nejlevnější model dnes vyjde na 7,5 tisíce eur, tedy přes 200 tisíc korun. Ten nejdražší a nejvýkonnější, který je vhodný i na závody, pak stojí 12,5 tisíce eur.

jetsurf1

„Dostali jsme se do bodu, kdy začínáme mít pomalu saturovanou kategorii hodně bohatých klientů. Proto se teď snažíme cenu surfů tlačit dolů, aby byly dostupnější pro víc lidí. Chceme z toho vytvořit něco, jako je dnes skútr na silnici,“ říká Šula, který za posledních pět let prodal kolem 2,5 tisíce jetsurfů.

O Šulově příběhu jsme ve Forbesu psali už v srpnu 2014, jenže od té doby se hodně změnilo. Celá výroba jetsurfů se z provizorních podmínek v areálu brněnské Univerzity obrany minulý měsíc přesunula do nové továrny u brněnského Masarykova okruhu, měsíční produkce surfů se z 50 zvedla už na 120 a logicky se zvedly i tržby – z původních 60 milionů korun na loňských 150 milionů.

„Loni se nám podařilo surfy homologovat pro americký trh, také jsme otevřeli svůj první obchod ve Spojených státech na Floridě. Teď by měly následovat další v Texasu a Santa Monice v Kalifornii, takže už máme i vlastní americké zaměstnance,“ směje se Šula.

jetsurf3

Nová brněnská továrna Jetsurfu. Devadesát procent součástek je vlastní výroby.

A kromě nich mu za poslední dva roky přibylo i několik zajímavých zákazníků. Na jeho jetsurfech jezdil už dřív třeba zpěvák a herec Justin Timberlake, ruský prezident Vladimir Putin, miliardář Roman Abramovič nebo šéf formule 1 Bernie Ecclestone. K nim teď přibyl i pilot formule 1 Lewis Hamilton, brazilská fotbalová hvězda Neymar nebo majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz.

Právě on Šulovi otevřel dveře k Neymarovi. „Dlouho jsem se snažil k Mateschitzovi dostat a nakonec se mi to povedlo. Objednal si u nás pro sebe čtyři prkna, ale hlavně si teď Red Bull u nás nechává vyrábět jetsurfy pro sportovce, které sponzoruje. Mezi nimi i Neymara, kterého zrovna teď v Brazílii naši lidé učí na prkně jezdit,“ říká Šula na adresu fotbalisty, který válí v dresu Barcelony.

A tím, jak roste počet lidí, kteří na prknech s motorem umí jezdit, roste i zájem o Motosurf GP. Původně propagační akce, kterými chtěl Šula svůj vynález dostat do povědomí na různých místech světa, se postupně proměnily v regulérní sport s vlastními pravidly, která vycházejí z motokárových závodů.

„Snažíme se vytvořit globální motorsport, který má tu výhodu, že je ze všech motorsportů finančně nejméně nákladný. Můžete jezdit mistrovství světa a přitom vás to moc nestojí. Jasně, jetsurf není úplně nejlevnější, ale na rozdíl třeba od motokáry nebo motorky si ho jednoduše s sebou vezmete do letadla a můžete s ním letět kamkoliv,“ připomíná Šula, že jeho prkna váží kolem 17 kilogramů.

„Když jsme s tím začínali, spousta lidí si klepala na čelo. Říkali mi, že je to blbost, ale já věřil, že z toho jde regulérní sport vytvořit. Nikdy nebudeme z pohledu diváků tak atraktivní jako třeba Red Bull Air Race, ale zase jsme sport vyloženě pro závodníky. Létat v sérii Air Race může jen pár pilotů na světě, ale naše závody může teoreticky jezdit kdokoliv,“ dodává Šula.

Jeho cílem je teď dotáhnout seriál závodů k finanční soběstačnosti – Motosurf GP vyjde ročně na zhruba devět milionů korun, které zatím sponzoři pokryjí jen z jedné třetiny. Zbytek platí Šula z vlastní kapsy. Mimo jiné i proto, že deseti nejlepším jezdcům hradí kompletní náklady na sezonu.

jetsurf2

„Chtěl bych, aby v budoucnu vznikly národní šampionáty, ze kterých by se pak závodníci kvalifikovali do mistrovství světa,“ plánuje Šula. Pomoct by mu v tom mohly i dvě novinky, které letos chystá. Dva letošní závody by měla odvysílat poprvé i soukromá televize Red Bull TV, a na trh se navíc dostane dosud nejvýkonnější model jetsurfu, o kterém Šula tvrdí, že je po pěti letech vývoje konečně skutečným závodním speciálem, se kterým je spokojený.

„Z nuly na 60 km/h zrychlí za 2,8 vteřiny, takže je opravdu hodně rychlý,“ dodává nadšeně Šula.

Pokud ho chcete vidět na jeho vynálezu v akci i v Česku, počkejte si na začátek srpna. To se totiž v Praze na Vltavě odehraje show jménem Motosurf GP.


O příběhu Martina Šuly a o tom, jak vymyslel svůj jetsurf, jsme psali ve Forbesu v srpnu 2014. Pokud máte o toto starší číslo zájem, můžete si ho objednat na forbes@send.cz.