Aktuální vydání magazínu Forbes

První test Modelu 3. Tesla nacpala svoji myšlenku do impozantně malého balení

Pošli to dál

Je tu – nový Model 3. První auto společnosti Tesla, které se cenovkou má přiblížit masám. Pro tuto chvíli to sice není ten elektrický auťák za 35 tisíc dolarů, jaký Musk sliboval – ten z linek sjede až ke konci roku –, ale i tak je to bezpochyby pozoruhodný počin. Malý, stylový a sportovní sedan, který má potenciál zalíbit se stovkám tisíc lidí.

Před ceremoniálem ve Fremontu, kdy továrna předala prvních 30 kusů vybrané skupině zákazníků, poskytla krátké testovací jízdy, aby hrstce novinářů dala ochutnat, jak se nové vozidlo chová. Forbes byl mezi nimi a odešel novou teslou příjemně překvapen.

Příštích několik měsíců bude Tesla vyrábět vozy s cenovkou 44 tisíc dolarů, které budou obsahovat baterie Long Range nabízející skvělé výkony: dojezd 500 kilometrů na jedno nabití a zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekundy. Verze s cenou 35 tisíc půjde do výroby v listopadu a bude za tu částku dostupná, jen pokud se zákazník obejde bez nadstandardu, tedy autopilota, větších kol, prémiového interiéru a barvy jiné než černé.

musk

Námi testovaný vůz stál 50 tisíc dolarů, obsahoval baterii pro dlouhý dojezd, 5000 dolarů stál příplatkový interiér včetně vylepšené audio výbavy a další tisícovku lak Midnight Silver Metallic.

Už první fotografie Modelu 3 naznačovaly, že v něm bude spartánský interiér. Realita je vskutku minimalistická, ale přesto nepůsobí levně. Alespoň při příplatkovém upgradu kokpitu. Ten stejně jako u Modelu S poskytuje semišové potahy, dřevěný dekor, úchvatný audio systém designovaný Teslou, dockovací stanice pro dva smartphony a tónovanou skleněnou střechu nad oběma řadami sedaček, která dodává pocit prostoru.

Stejně jako typ S a X má taky „trojka“ svůj malý kufr pod kapotou, který je dost velký na to, abyste do něj uložili svůj kufr nebo nákup. Zadní sedadla je možno sklopit do roviny, což v kombinaci se zavazadlovým prostorem poskytuje úložný prostor větší než u podobně velkých aut.

kokpit

Aby výrobu udržela co nejjednodušší, vynechala automobilka tradiční budíky na palubní desce a stejně tak počet knoflíků a vypínačů snížila na minimum. Místo toho je tam 15palcový, horizontálně orientovaný panel, který slouží jako hlavní ovládací panel celého vozu. Navigace, audio, klimatizace a všechny další funkce se řídí tímto dotykovým displejem. Bbrzy se mají dovednosti auta ovládat i hlasem.

Na rozdíl od předchozích typů Tesly se madla otevírání dveří automaticky nevysouvají, když se přiblíží majitel vozu. Tady je potřeba lehký dotek a pak se klika vysune. Nastavení zpětných zrcátek chce trochu cviku, protože se provádí skrze dotykovou obrazovku a dva knoflíky na volantu.

Testovací okruh vedl kolem továrny Tesla uprostřed odpolední špičky, a nabízel tak minimum příležitostí pro agresivní jízdu s plynem na podlaze. Ale řada předností se přesto projeví. Řízení tvrdé, brzda agresivní, a přestože je vůz o mnoho lehčí než Model S, poskytuje stejné rozložení váhy a jízdní vlastnosti, které jsou puncem Tesly.

deska

Akcelerace je excelentní, protože to je věc, kterou Musk miluje. Na stovku zrychlí JEN za pět sekund, ale pro mnoho smrtelníků ve skutečném světě je to víc než dost. Prodává se za polovinu ceny Modelu S a je s ním jen o málo méně legrace než s vlajkovou lodí značky.

Test byl však příliš krátký na to, aby se daly potvrdit či vyvrátit sliby o dojezdu, stejně tak bude trvat měsíce, než realita prověří spolehlivost a kvality. Nový člen rodiny sice nemá všechny high-endové vychytávky svých starších sourozenců, ale ve své kategorii bude i tak vyčnívat.

Na Muskovi tak nyní je vymyslet to, jak toto auto vyrábět ve velkém, aby uspokojil ten půlmilion objednávek, co se mu na stole nakupil od loňského roku. „Je to úžasné auto,“ říká on sám a druhým dechem dodává: „Ale teď nás čeká minimálně šest měsíců výrobního pekla.“


 

Čtěte také