Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
rano

Prvních deset minut v práci rozhoduje: tyhle chyby vám mohou zkazit celý den

Pošli to dál

Jestli jste právě na cestě do kanceláře, zkuste se vyhnout chybám, které většina lidí dělá v prvních minutách pracovního dne. Právě ty totiž rozhodnou o tom, nakolik budete v příštích osmi hodinách produktivní.

Včetně překvapivých faktů, že kafe je dobré si vypít až po půl desáté dopoledne nebo že schůze je lepší naplánovat na odpoledne. Prkotiny? Ne tak docela, ostatně už Michelangelo věděl, že dokonalost spočívá v maličkostech. Přečtěte si běžné ranní pasti, které shrnul do deseti bodů server Business Insider.

1. Přicházíte později
Svůj pracovní den můžete sabotovat ještě předtím, než vůbec začne. Podle nedávné studie, kterou citoval Huffington Post, mají nadřízení tendenci vnímat ty, kdo se v kanceláři objeví později, jako méně svědomité a také je podvědomě hodnotí jako méně výkonné. I přesto, že čas příchodu není pevně daný. Není to sice fér, ale taková je realita. Zkuste se tak dostat do kanceláře dřív než obvykle.

2. Nezdravíte své kolegy
Příjemnou náladu můžete hned zrána navodit tím, že s kolegy strávíte pár minut obyčejným povídáním. Stavět kolem sebe hradbu mlčení vás naopak zařadí do ranku „nepřístupný“, což atmosféře v kanceláři po zbytek dne nedodá.

A pokud jste vedoucí, nezapomínejte svůj tým každé ráno pozdravit. V opačném případě by totiž váš evidentní nedostatek „soft skills“ mohl vzbudit pocit, že ani po odborné stránce nejste příliš kompetentní, říká Lynn Taylor, expertka na pracovní prostředí a autorka knihy „Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job“.

3. Kávu pijete moc brzy

kafe
Pokud nejste typ člověka, který do sebe nalije hrnek kafe hned po probuzení, zřejmě si ho dáte, jakmile dorazíte do kanceláře. Podle výzkumů je ovšem nejlepší čas k pití kávy po 9.30. Důvodem je fakt, že stresový hormon kortizol, který reguluje energii, se nejvíce vyplavuje mezi 8. a 9. hodinou. Pokud v téhle době vypijete kávu, tělo začne produkovat méně kortizolu, protože se spoléhá na každodenní dávku kofeinu. Kávu si tak dejte raději po půl desáté, kdy hladina kortizolu začne klesat.

4. Odpovídáte na každý e-mail
Obvyklou praxí je začít hned po příchodu do práce vyřizovat maily, které se od večerejška nahromadily v poště. Místo abyste otvírali jednu zprávu za druhou, to zkuste jinak. Podle Michaela Kerra, byznys spíkra a autora knihy „You Can’t Be Serious! Putting Humor to Work“, by lidé měli prvních deset minut v práci strávit tím, že získají rychlý přehled o došlé poště a mailům přiřadí určitou prioritu. Budou tak vědět, zda něco hoří, a zodpovězení zbývajících mailů si naplánují na později.

„Odpovídání na e-maily může vyvolat pocit, že jste něco udělali, nebezpečí je ale v tom, že tím neřešíte věci, které si zaslouží prioritu, a ostatním navíc dáváte prostor, aby určovali váš program,“ říká Kerr.

5. Pouštíte se do práce bez plánu
Než se ponoříte do úkolů, které máte před sebou, udělejte si hrubou představu, jakým směrem se bude váš den vyvíjet. Jednoduše si napište hlavní priority, věci, které dnes musíte udělat, a zkontrolujte kalendář, zda se nepotřebujete připravit na nějaké telefonáty či konference. Vyhnete se tak stresujícím situacím typu, že na vás během soustředěného psaní projektu vyskočí upomínka o poradě týmu plánované za deset minut.

6. Začínáte nejjednoduššími úkoly
Věděli jste, že naše energie a vůle v průběhu dne kolísá? Což je důvod, proč je dobré udělat důležité věci co nejdříve. Mimochodem, tuhle strategii doporučoval už spisovatel Mark Twain: „Jako první věc po ránu snězte živou žábu a nic horšího se vám toho dne už nestane.“

7. Past multitaskingu

multitask
Vzhledem k tomu, že ráno a dopoledne máme ještě spoustu energie, podléháme dojmu, že zvládneme dělat milion věcí najednou. Ve výsledku na to ale doplatíme. Podle vědců totiž multitasking v případě úkolu, kterému se věnujeme primárně, snižuje naši výkonnost. Místo žonglování s několika prioritami naráz se tak ráno zaměřte pouze na jednu věc.

8. Převálcuje vás negativní myšlení
Málem vás cestou do práce srazil jiný chodec? Nebo jste se večer pohádali s partnerem či partnerkou? Je to nepříjemné, ale nejhorší, co můžete udělat, je dovolit, aby vás tyhle zážitky odváděly od toho, co je dnes nutné zvládnout. Zkuste radši mentální cvičení, při němž své negativní myšlenky zavřete hned po příchodu do práce do „zvláštní krabice“, k níž se v případě potřeby vrátíte později.

9. Schůzujete moc brzy

meeting
Ranní porady z vás mohou vysát energii, kterou budete potřebovat po zbytek dne. Brzká rána si raději vyhraďte pro úkoly, které vyžadují velkou pozornost a soustředění, jako je třeba psaní, říká Laura Vanderkam, autorka knihy „What the Most Successful People Do Before Breakfast“. Porady si v případě, že nevyžadují hodně mentální energie, plánujte na odpoledne, kdy už máte většinu věcí hotových.

Nedodržujete rutinu
Se svou mentální energií, která je omezená, bychom měli hospodařit moudře. Pokud strávíte začátek pracovního dne roztěkaným přemýšlením, zda jako první vyřídíte e-maily, sáhnete po hrnku kafe nebo se vrhnete na návrh projektu, zbytečně ztratíte spoustu sil.

Zatímco při dodržování rutiny poběží váš mozek na autopilota, což vám ušetří energii. „Rutina nám dává mentální svobodu, abychom mohli myslet na to, co je skutečně důležité. Díky tomu nemusíme přemýšlet o všech běžných aspektech života,“ dodává Charles Duhigg, autor knihy „The Power of Habit“.

Čtěte také