Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
linkedin_fotbalek2

Radikální LinkedIn změny pro rok 2017, které postihnou i váš byznys

Pošli to dál

Je tomu pět měsíců, co Microsoft koupil LinkedIn za rekordních 26 miliard dolarů, a LinkedIn už chystá zásadní změny, které ovlivní především ty, co tuto síť používají jako pracovní nástroj.

LinkedIn je stále největší profesní sociální sítí na světě s více než 460 miliony uživatelů, z toho jich je zhruba 1,2 milionu v Česku. Na jedné straně je tato síť využívána koncovými uživateli, kteří ji používají pro budování svého osobního brandu nebo prostě pro hledání práce či zakázek. Ti využívají především síly LinkedIn profilu samotného.

Na druhé straně je skupina lidí, která kromě toho využívá aktivně funkcionality vyhledávání, aby se dostala k lidem, které potřebuje. Jedná se o jakékoliv odborníky z řad náboru zaměstnanců jako talent sourceři, recruiteři, HR manažeři.

Čtěte také: Životopis je mrtvý, ať žije LinkedIn! 7 kroků, jak přes tuhle síť získat vysněnou práci

Dále se pak velmi rozmáhá tzv. social selling, kdy se sociální sítě využívají především pro B2B prodej a často rozvoj mezinárodních obchodních vztahů. LinkedIn se také používá k hledání dodavatelů nebo jejich ověřování. Tato síť je také efektivním nástrojem pro různé formy talent mappingu – např. když potřebujete ověřit, kolik je odborníků na konkrétní oblast nebo technologii v konkrétní lokalitě.

Co se tedy bude v roce 2017 měnit? Nedá se říci, kdy přesně se tyto změny projeví, protože LinkedIn změny aplikuje postupně. Většinou je první získají profily v USA, VB, Kanadě a Austrálii. Některé změny jsou již platné.

Ze základních profilů zmizí pokročilé vyhledávání

Toto je pravděpodobně nejzásadnější změna, která postihne dennodenní práci mnoha lidí. Pokud jste byli zvyklí používat vyhledávání podle toho, na jaké pozici člověk pracuje, pracoval nebo ve které společnosti působil, s tímto se v základní verzi rozlučte. Nepůjde ani používat tzv. Boolean operátory AND, OR a NOT.

Na vyhledávání bude k dispozici pouze jedno pole podobně jako na Facebooku. A k tomu několik základních filtrů – vztah, lokalita, 5 současných společností, 5 minulých společností, jazyk profilu, neziskové zájmy a 5 škol.

li_news6

Tady nastává jeden praktický problém, že nepůjde vyhledat osoby podle poštovního směrovacího čísla s rádiusem, ale pouze zadáním konkrétního města. Pokud tedy budu hledat lidi s dojezdem do Prahy, tak bych normálně zadal pražské PSČ a k tomu rádius např. 15 nebo 40 kilometrů. Nyní budu muset zadat Prahu a všechny okolní obce zvlášť. To znamená, že pokud bydlíte v Berouně, tak vás již možná nenajdu, protože nebudu mít čas všechny obce kolem Prahy hledat.

Čtěte také: Časté chyby LinkedIn profilů. Opravte je a zvýšíte své profesní šance online

Pozor. Tyto změny se týkají i některých placených profilů. Pokud máte některý z byznysových profilů pro fyzické osoby, tak ty budou postiženy také. Dokonce pravděpodobně i placený účet LinkedIn Recruiter Lite.

Pro kvalitní pokročilé vyhledávání bude nutné používat firemní licence LinkedIn Recruiter, LinkedIn RPS nebo LinkedIn Sales Navigator, které jsou ale také výrazně dražší než výše zmíněné.

U firemních profilů dojde ke kompletnímu redesignu

Ti z vás, co mají administrátorská práva na nějakou firemní LinkedIn stránku, už si mohli všimnout, že jim LinkedIn nový layout nabízí. Ostatní si můžete otevřít aktuální firemní profil společnosti LinkedIn, kde už nový design uvidíte.

li_news7

Osobní profily postihnou částečné změny

Možná jste si již podle screenshotů všimli, že desktopová verze LinkedInu je velmi podobná mobilní aplikaci LinkedIn.

li_news4

Zásadní změnou na osobních profilech bude odstranění tvz. Rich media prvků. Pokud jste byli zvyklí mít na LinkedIn profilu video, fotografie, prezentace, tak to teď možné nebude. Je otázka, jestli později k nějaké integraci opět dojde. Není to poprvé, kdy v této rovině LinkedIn něco mění.

Fotografie bude kulatá. Sekce Souhrn/Summary zaintegrovaná do hlavičky. Nebude možné už se sekcemi hýbat a měnit jejich pořadí. Nebude možné měnit ani pořadí vašich jednotlivých pracovních úvazků. Budou se řídit striktně podle uvedených dat.

Budete moci používat pouze oficiální název společnosti, takže nebude možné udělat např. GoodCall Prague, pokud je oficiální jméno společnosti na firemní stránce LinkedIn uvedeno jako GoodCall.

Doporučení již nebudou rozdělena k jednotlivým pozicím, ale budou ve své zvláštní sekci na konci profilu.

Přicházejí nové LinekdIn služby

LinkedIn v poslední době přišel s několika novými službami. Ne všechny ještě fungují v kontinentální Evropě.

  • LinkedIn Open Candidates – Kdokoliv na LinkedInu může nyní indikovat, že je otevřen novým pracovním nabídkám. Tento indikátor uvidí pouze vlastníci licencí LinkedIn Recruiter a LinkedIn RPS s vyloučením vlastních zaměstnanců.
  • LinkedIn Salary – LinkedIn sleduje platy v různých oborech, pozicích a lokalitách, aby mohl tuto analytiku nabídnout v rámci např. placených pracovních nabídek na LinkedInu.
  • LinkedIn Profinder – Speciální rozhraní LinkedInu pro hledání živnostníků a lidí na kontrakty. V Česku zatím nefunguje. Tato služba reflektuje jen to, že v USA je už skoro polovina pracovní síly na nezaměstnanecké poměry.
  • LinkedIn Learning – LinkedIn nedávno koupil za miliardu dolarů společnost Lynda.com, která nabízí tzv. micro-learning. Video vzdělávání na různá témata od programování, IT až po soft-skills dovednosti. Tento portál zaintegroval přímo do LinkedInu.

Ač se mohou zdát tyto změny zásadní a můžete být naštvaní, že LinkedIn spoustu funkcionalit odstraňuje nebo zpoplatňuje, myslím si, že to může mít dobrý vliv na to, že ho to trochu vyčistí. Licenci, která stojí aktuálně přes 10 tisíc korun měsíčně, si každý dvakrát rozmyslí. Pro její vlastníky to naopak bude znamenat menší konkurenci na této síti. Budou se však muset v této licenci rozkoukat, protože je to úplně jiné prostředí než klasický LinkedIn.

I když je LinkedIn pro mnoho firem dominantním nástrojem, je dobré na něm nebýt závislý úplně a hledat další zdroje profesních dat a nástrojů pro budováni firemního a osobního brandu.

Pozn.: Autor není zaměstnancem společnosti LinkedIn.

Čtěte také