Aktuální vydání magazínu Forbes

Ranní rutina na cestě k výjimečnosti. 7 věcí, které úspěšní dělají po probuzení

Pošli to dál

Lidé, kteří v životě uspěli, jsou různí. Jednu věc přesto mívají společnou – tam, kde ostatní vidí problém, oni spatřují výzvu, jíž je třeba se postavit, nebo překážku, kterou je nutné překonat.

Jejich sebedůvěra tváří v tvář protivenstvím plyne ze schopnosti nenechat se strhnout negativními myšlenkami, což spoustě jinak rozumných lidí brání v tom, aby se v těžké chvíli dostali dál.

Tato perspektiva pomáhá úspěšným lidem myslet jinak než ostatní. A to je důležité – když přemýšlíte stejně jako všichni, narazíte na stejné hranice – bez ohledu na to, jak jste chytří nebo zkušení. Neotřelý způsob myšlení a jednání navzdory obecným očekáváním umožní úspěšným lidem přerůst přes to, co je omezuje. A na začátku všeho jsou ranní návyky. Tady je sedm věcí, které mimořádně úspěšní lidé udělají na začátku dne.

Pijí vodu s citronem

Voda s citronem hned po probuzení vám zvýší energii – fyzickou i mentální. Je to přirozené energetické „nakopnutí“, které vám vydrží celý den. Vodu s citronem musíte vypít hned ráno na lačný žaludek, jen tak z ní dostanete maximum. Pak aspoň čtvrt až půl hodiny počkejte, než začnete snídat (což je mimochodem skvělá příležitost si zacvičit). Citrony jsou plné draslíku, vitaminu C a antioxidantů. Vážíte-li míň než 75 kg, vypijte šťávu z poloviny citronu, když vážíte víc, dejte si citron celý. Nepijte ji ale neředěnou, koncentrovaná kyselina škodí zubní sklovině.

Čtěte také: 9 ukazatelů, které prozradí, že jste úspěšní, a ani o tom nevíte

Cvičí

Richard Branson, Tim Cook a Bob Iger od Disneyho se všichni budí před šestou ranní a cvičí. Zdá se vám to šílené? Vědecká zjištění jim dávají za pravdu. Lidé, kteří dvakrát týdně po dobu aspoň deseti týdnů cvičili, se cítili lépe jak v sociálních vztazích, akademicky i pokud šlo o fyzickou pohodu. Podle jiné studie od vědců z bristolské univerzity lidé, kteří denně cvičí, mají víc energie a pozitivnější pohled na život. A to jsou přesně ty faktory, které vám pomohou dotahovat úkoly do konce. Jen desetiminutové cvičení nebo jiný pohyb uvolňují neurotransmiter GABA, který zklidňuje mozek a umožňuje mu kontrolovat vaše impulzy. Když si zacvičíte ráno, máte jistotu, že přes den nebo večer nebudete pracně hledat chvíli času na pohyb, trénujete silnou vůli a hlavně hladinu energie pro celý den.

Nejsou pořád na příjmu

Howard Schultz ráno napíše svým zaměstnancům motivační e-mail, pak na práci zapomene a věnuje se své rodině a cvičení. Jakmile se hned po probuzení vrhnete na e-maily, esemesky a Facebook, je navýsost pravděpodobné, že ztratíte soustředění a ráno se vám rozplizne do přání a potřeb jiných lidí. Zdravější bude, když si cenné okamžiky po probuzení vyšetříte k relaxaci, která vám nastaví klidnou a pozitivní náladu pro přicházející den.

Zdravě snídají

Vyčleňte si čas na jakoukoliv snídani a už jen tím získáte náskok před spoustou lidí. Ten, kdo snídá, má větší pravděpodobnost, že neztloustne, má stabilnější hladinu cukru v krvi a menší riziko, že přes den dostane hlad. A to jsou jen statistiky týkající se lidí, kteří snídají. Když navíc snídáte zdravě, dveře k produktivnímu dni si otvíráte doširoka. Zdravá snídaně vám dodá energii, zlepší krátkodobou paměť a pomůže vám se soustředit. Lépe a déle.

Trénují bdělou všímavost

Meditace podporující záměrnou pozornost, tedy stav, kdy děláte věci vědomě a soustředěně, a ne jen tak „bokem“, jsou mezi úspěšnými CEO stále oblíbenější. Ve světě velkého byznysu se tolik šíří kvůli průkaznému dopadu na produktivitu a obecný dobrý pocit. Soustředěnost snižuje stres, povzbuzuje kreativitu, zlepšuje soustředění, zvyšuje emocionální inteligenci a pomáhá odbourávat stres díky tomu, že narušuje zkratkovité reakce na stres ve stylu „bojuj, nebo uteč“.

Čtěte také: 14 věcí, které dělají úspěšní lidé během prodlouženého víkendu

Plánují si, co chtějí ten den stihnout

Benjamin Franklin byl plánováním denního rozvrhu přímo posedlý. Ráno vstával ve čtyři a detailně si sestavoval plán. Vy si z toho můžete vzít následující ponaučení: Rozumné plánování se vyplácí. Když si co nejpečlivěji naplánujete den, zvyšujete šanci, že své cíle splníte. Sám si většinou dělám denní rozvrh po meditaci, protože jsem po ní klidný a rozvážný a lépe se mi stanoví efektivní a detailní cíle.

Umějí říkat Ne

Ne je mocné slovo, které ochrání vaše cenná rána. Když máte říct ne, vyhněte se frázím jako „Asi nemůžu“ nebo „Nevím“. Odmítnout nový závazek znamená, že si vážíte těch, které už máte, a ranní chvilka pro sebe sama je důležitý závazek. Když neumíte odmítat, dostáváte se do stresových situací, hrozí vám vyhoření a deprese.

Vzato kolem a kolem, sedm výše popsaných strategií je vyzkoušených a fungujících. Ale vy si z nich a z ostatních aktivit musíte vzít to, co zabírá vám.


 

Čtěte také