Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
Aston-Martin uvod

Řídili jsme Aston Martin DB10 z bondovky Spectre. Podívejte se, jaký je

Pošli to dál

Zeptejte se kteréhokoliv blázna do aut na jeho sen a určitě dostanete pořádně dlouhý seznam bláznivých aktivit. Jet ostrý závod rallye. Zažít maximální rychlost supersportu. Projet se po Nürburgringu. Řídit Batmobil (ten původní ze 60. let, ne ta bizarní monstra z pozdějších filmů).

Já nic z toho nezažil, ale jednu položku z mého seznamu přání jsem si nedávno odškrtnul: projel jsem se ve skutečném autě Jamese Bonda, které si také zahrálo ve filmu.

Pokud jste Bondův fanoušek, pravděpodobně vám nemusím připomínat, co všechno už agent Jejího Veličenstva v minulosti řídil. Ta auta znáte nejspíš lépe než jména vašich dětí. To, které jsem řídil já, se jmenuje Aston Martin DB10 a zahrálo si v poslední bondovce Spectre, jež jde nyní do kin.

Když mi známý z automobilky Aston Martin nabídl, abych se v DB10 projel, představoval jsem si to auto nějak takhle – karoserie s úžasným designem, která obklopuje interiér z papírové lepenky a nějaký obyčejný šestiválec s maximální rychlostí 70 km/h. Zhruba takhle to totiž většinou funguje se všemi těmi super auty z filmů.

Aston-Martin-DB10-Front-Driving

Naštěstí jsem neměl pravdu. Aston Martin DB10, jeden z deseti kusů speciálně vyrobených pro film (a jeden ze tří, které přežily natáčení), je stejně senzační auto ve skutečnosti jako na filmovém plátně. DB10 je menší než průměrné kupé Aston Martin, ale se svými elegantními linkami a velkými dvacetipalcovými koly patří mezi to nejlepší, co kdy tahle automobilka vyrobila.

Aston-Martin-DB10-Hood-Emblem

Tohle je také poprvé, co Aston Martin vytvořil auto speciálně jen pro natáčení filmu. Na jeho podobě, která má být co nejvíc „špionská“, dokonce spolupracoval i sám režisér Spectre Sam Mendes. A i když to není sériový model, je velmi pravděpodobné, že některé prvky z něj se objeví i v budoucích modelech Aston Martin.

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Driving

Design DB10 byl inspirován podobou žraloka a jeho dominantou je nejníže umístěná maska auta, jakou kdy Aston Martin navrhl. Přední kapota nemá žádné zvedací víko, a tedy ani žádné spojovací hrany, takže předek auta působí čistě a elegantně. A na rozdíl od moderních aston martinů má tenhle model poprvé masku umístěnou pod (a také trochu za) hlavní hranou kapoty, což zase autu dodává ostřejší rysy.

To, co v přední masce vypadá jako průduchy pro chlazení motoru, nemá ve skutečnosti s chlazením nic společného – k němu slouží malé dírky v kapotě auta, které inženýři automobilky vyvrtali podle tepelné mapy, jež jim ukázala, v kterých místech se motor nejvíce zahřívá.

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Hood

A když už jsme u motoru – pod kapotou se ukrývá osmiválec o objemu 4,7 litru, který ovládá šestistupňová manuální převodovka. Se svým výkonem je auto schopné zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,7 vteřiny. Což jsem si také po krátkém seznámení s autem a ujištěním automobilky, že vydrží i poněkud drsnější zacházení v běžném provozu, vyzkoušel.

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Hood-Vents

DB10 nebylo popravdě tak uhlazené jako sériové modely a chybělo mu pár běžných detailů, jako jsou některé budíky před volantem, klimatizace nebo ovládání oken u řidiče i spolujezdce, ale jeho výkon, přesnost a dynamické vlastnosti mě bavily stejně jako představy, že se zrovna řítím za nějakým superpadouchem.

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Interior

V interiéru pak najdete dvě pohodlné kožené sedačky se skvělým bočním vedením, které sice nejdou upravovat, ale naštěstí máme s Danielem Craigem podobnou postavu, protože mi sedačky dokonale vyhovovaly. Na středové konzoli byla také řada tlačítek ovládajících speciální funkce auta – mezi nimi i jedno s nápisem „fire“, o kterém mi bylo výslovně řečeno, že ho nesmím zmáčknout. Když se podíváte na video v tomto článku, můžete si u výfuku všimnout malé cedulky s nápisem „Caution“ (Pozor), což vás přesvědčí, že to tlačítko opravdu zmáčknout nechcete…

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Profile-Driving

Nová bondovka Spectre má v českých kinech premiéru 5. listopadu. A i když jsem se stejně těšil i na předchozí filmy s Jamesem Bondem, díky DB10 půjdu tentokrát do kina s ještě větším vzrušením. Nestává se přece často, že se ve filmu díváte na auto 007 a můžete si u toho říct: „Hele, tohle auto jsem řídil!“

Aston-Martin-DB10-James-Bond-Rear-Driving

Čtěte také