„Počkejte chvíli, zavolám ho sem k nám.“ Matt Cutler má pečlivě zastřiženou bradku, na nose tenounké brýle a v ruce mobilní telefon. To, co na něm vidí, promítá na velkou obrazovku v zasedačce inovačního centra Cisco v San Franciscu. Za okny je vidět Bay Bridge přes mořský záliv, ale to, co se právě odehrává na obrazovce, je o hodně zajímavější podívaná. Je to pohled do budoucnosti práce a spolupráce na dálku.

Cutler si totiž přivolal robota. Má asi metr a půl na výšku a místo hlavy displej s kamerou. Právě vyjíždí z dobíjecí stanice vedle jídelny, projíždí kancelářemi a blíží se k proskleným dveřím zasedačky. Na displeji se mu promítá to, co snímá kamera u nás v místnosti, a naopak my vidíme záběry z jeho kamery.

robot

Nový robot Cisca.

Za pár let za nás takoví roboti dost možná budou chodit do práce nebo na schůzky a nám bude stačit se připojit na jejich displej odkudkoli přes internet. Říká se tomu teleprezence a firmy jako Cisco v ní vidí budoucnost práce, nebo minimálně její podstatnou část. Vychází z toho, že nastupující generace Y/Z už nehodlá chodit do kanceláře každý den na fixní dobu od devíti do pěti, ale je ochotná pracovat odkudkoli a kdykoli.

Cutler otvírá robotovi dveře do zasedačky (na tom budou muset výrobci ještě zapracovat) a s nadšením ho představuje novinářům. „Máme dva prototypy, říkáme jim Wall-E a Ava,“ říká s odkazem na známý animovaný film o roztomilém robotovi. Cisco je vyrobilo ve spolupráci se společností iRobot a nyní ladí jejich praktické využití. Zatím pohyb robotů po kancelářích vypadá jako chůze zombie. Trošku se kývou, ale jinak jezdí neslyšně a poměrně obratně se vyhýbají překážkám.

„Je to sofistikovaná a drahá věc, investujeme do toho teď hodně energie i peněz,“ popisuje Cutler s tím, že z používání takového zařízení musíte mít skvělý zážitek. „Možná bychom měli dát robotovi na hlavu sombrero, aby vypadal trošku živěji,“ žertuje. „Ne, teď vážně. Musíme každou novou věc pořádně promyslet, protože každé naše rozhodnutí ovlivňuje nejen naši firmu, ale i stamiliony lidí po celém světě.“

Cisco bylo založeno v roce 1984 dvěma kamarády ze Stanfordovy univerzity a hlavní sídlo má v kalifornském San José. V roce 1986 firma zkonstruovala první multiprotokolový směrovač a položila tak základ dnešního internetu. Aktuálně až 80 procent veškerého internetového provozu na světě teče přes zařízení Cisca – zejména jde o switche a routery.

inovacni centrum Cisca v SF

Sanfranciské inovační centrum Cisca.

Kromě nich Cisco vyrábí i další zařízení pro vzdálenou spolupráci (např. kamery, IP telefony, datová centra) a patří mezi největší technologické firmy na světě. Zaměstnává přes 71 tisíc lidí a v posledním fiskálním roce mělo tržby téměř 50 miliard dolarů. Pokud pracujete ve velké nadnárodní firmě, je dost pravděpodobné, že nějaké zařízení nebo software od Cisca v práci používáte – v oblasti videokonferencí má totiž poloviční podíl na globálním trhu. V Česku jeho řešení používá třeba Sazka, ministerstvo vnitra nebo Vězeňská služba (ano, i pro výslech na dálku nebo vzdálenou přítomnost na soudním líčení).

V polovině prosince Cisco na velké konferenci Collaboration Summit v San Franciscu dalo novinářům a svým partnerům nahlédnout do toho, jak by spolupráce v zaměstnání měla v příštích letech vypadat. Jonathan Rosenberg, viceprezident a technický šéf firmy, vyjmenoval tři hlavní trendy v technologiích: cloud, mobilní messaging a bezpečnost. První dva dokonce označil za největší změnu na trhu za posledních 20 let.

Možná to zní jako ohraná hesla, kterými se zaklíná každá technologická společnost na světě, ale Rosenberg připomíná jednu věc, která je spojuje dohromady a na první pohled není tak zřejmá. Firemní software i hardware začínají splývat s tím, co lidé znají z osobního života (a nejde jen o fenomén BYOD – bring your own device).

„Pokud v B2C nemáte něco, co lidi rádi používají, tak umřete. V B2B to bylo trošku jiné, ke štěstí vám stačilo, že jste prodal 100 tisíc licencí… ale to se teď mění. Lidé chtějí v práci používat to, co znají z běžného života, proto vznikl Slack nebo Spark,“ odkazuje Rosenberg na komunikační platformy, které usnadňují komunikaci v týmu, umožňují snadnější sdílení, online spolupráci a do velké míry nahrazují klasický e-mail. „Už i o softwaru, který se používá ve firmách, platí, že ho uživatelé musí milovat, aby ho skutečně a pořádně používali. V podstatě dnes řadoví zaměstnanci rozhodují o tom, co firmy používají.“

rowan trollope představuje vylepsenou komunikacni platformu Spark

Rowan Trollope představuje vylepšenou komunikační platformu Spark.

Cisco na své konferenci představilo i jednu přelomovou technologii, která do budoucna může mít masivní využití v mnoha situacích. Jmenuje se Ultrasonic proximity pairing a prozatím je jejím hlavním využitím moment, kdy jste v práci a máte na mobilním telefonu důležitý videohovor. Přijdete ale do místnosti, kde je velká obrazovka, na kterou si chcete videohovor přehodit.

Aniž by se přerušil, jedním „svajpnutím“ si ho tam okamžitě přesunete – přitom nemusíte být ani na stejné wi-fi nebo mít zapnuté bluetooth či GPS. Obě zařízení se spárují právě přes ultrasonickou technologii, jež fyzickou blízkost obou zařízení pozná díky sdílenému softwaru a pravidelně vysílaným tzv. tokenům do cloudu.

Právě usnadňování vzájemné komunikace a spolupráce v reálném čase je něco, na čem Cisco ve svém inovačním centru v San Francisu hodně pracuje. „Cisco má ambici dostat spolupráci do každé kanceláře, na každý pracovní stůl i do každé kapsy,“ říká Rowan Trollope, který to má jako vedoucí Collaboration Technology Group na starosti.

Velké firmy a korporace obvykle moc samy inovovat neumějí, čehož si je Trollope vědom, a proto vnitrofiremní inovační centrum vede ve startupovém stylu. Přivedl lidi z různých oblastí, od herního průmyslu po finanční sektor, a má s nimi v plánu „nabourávat zažité pořádky, ať už na trhu nebo přímo ve firmě“.

Loni kvůli tomu v rámci inovačního centra vznikl tým 23 lidí, kterému se říká Cisco Emerge. Vede ho Andy Payne, bývalý šéf výzkumu v antivirové společnosti Symantech, a společně se svými lidmi se snaží vymyslet a vyvinout/vyrobit nový software a hardware, který by spolupráci uvnitř pracovního týmu či na dálku usnadnil.

Andy Payne ukazuje novinářům výsledky práce svého týmu Cisco Emerge a na bílé stoličce je týmový asistent Monica

Andy Payne ukazuje novinářům výsledky práce svého týmu Cisco Emerge a na bílé stoličce je týmový asistent Monica.

„Tady vzniká naše budoucnost,“ říká Payne a ukazuje dva výsledky z dosavadní práce svého týmu.

Monica je malá černá krabička se zabudovaným hlasovým asistentem – něco jako Siri od Applu, akorát určená pro firmy a práci v týmu. Dáte si ji na stůl a můžete ji úkolovat, třeba: „Monica, ukaž mi fotky San Francisca.“ Nebo můžete jít v rámci firemního systému hlouběji: „Monica, vyjeď mi projekty, na kterých dělal Joe Taylor.“ Časem prý bude Monica umět zapisovat porady a třeba i zpětně přehrát, co kdo řekne.

Pak je tu Dock, držák na mobil (vytisknutý na 3D tiskárně, což trvalo 36 hodin), který o 50 procent vylepšuje zvuk a díky zabudované čočce i obraz na přední kamerce. Je to malá pomůcka, ale pokud máte videomítink jen přes mobil, může se docela hodit.

Inovační centrum Cisca nedaleko baseballového stadionu sanfranciských Giants funguje v režimu Top secret. Návštěvy sem nesmějí a dnešní krátká prohlídka probíhá za poměrně striktních podmínek. Fotit smí jen oficiální fotograf, a to jen předem určené věci. „Když se něco, na čem pracujeme, ztratí, tak se celé patro neprodyšně zavře a lockdown trvá, dokud se to nenajde,“ popisuje Cutler.

Kromě nových vychytávek má Trollope hodně práce s tím, udržet krok s ostatními výrobci v již dostupných technologiích, které okupují kanceláře po celém světě. Cisco letos výrazně vylepšilo svou komunikační platformu Spark (nově umí třídit zprávy podle důležitosti, umí je zašifrovat, umí posílat notifikace při zmínce jména jako Facebook) a do svých videokonferenčních zařízení nasadilo HD video a špičkový zvuk. Pro rozvoj svého byznysu vidí velký prostor. „Podle mého odhadu je k internetu připojených jen pět procent zasedacích místností v kancelářích na celém světě. Do pěti let by to mělo být 50 procent, myslím, že to je reálný odhad,“ říká Trollope.

Jeho snahou je dělat věci jednoduššími, ať se to týká šířky nabídky produktů nebo i toho, jak fungují. „Naše motto je věci zjednodušit tak, až nakonec zmizí,“ dodává Trollope. „Nejlepší mítink je žádný mítink a nejlepší e-mail je žádný e-mail.“