Druhý rok po sobě se Rolex probil na první místo žebříčku značek s nejlepší reputací. To, že si švýcarský výrobce hodinek svou pozici udržel, vychází z vysokého skóre v několika kategoriích, ale ze všeho nejvíc je to díky tomu, jak lidé vnímají jeho tvorbu, produkty a služby.

Ranking, který řadí 100 nejuznávanějších společností světa na základě feedbacku od zhruba 170 tisíc respondentů znalých oboru, každoročně sestavuje The Reputation Institute (RI), konzultantská firma z Bostonu založená v roce 1997. Ta používá vlastní metodiku a hodnotí značky podle sedmi kategorií: produkty a služby, inovace, pracoviště, vedení, rozmanitost občanství, leadership a výkonnost.

Proč veřejné vnímání společnosti tolik zajímá? Podle RI právě reputace žene byznys kupředu. Čím vyšší skóre, tím vyšší pravděpodobnost, že produkty budou zakoupeny a mezi lidmi doporučovány.

Rolex jako první společnost v historii získal excelentní skóre neboli hodnotu nad 80 bodů (80,38). Respondenti vnímají ženevskou firmu jako producenta výrobků s vysokou kvalitou, které vycházejí z potřeb zákazníků, současně ji vidí jako dobře organizovanou a ziskovou.

Čtěte také: Apple už se nepyšní nejhodnotnější značkou světa, přeskočil jej Google

Na druhé příčce se umístilo Lego, které poskočilo z loňského šestého místa. Kromě toho, že je mezinárodně známé coby hračkářská společnost, která jednou nohou stojí v hrách a druhou ve vzdělávání, se dánská společnost v posledních letech pustila do produkování filmů se svými produkty. Třetí (o jednu příčku horší než před rokem) je The Walt Disney Company, která nejvyšší body získala v kategorii výkonnost.

Mezi největší skokany patří Bosch, který se díky zlepšení o 4,4 bodu dostal do první desítky a hned za Google. Ještě vyšší bodový růst (4,5) si připsala pivní společnost, do jejíž stáje patří značky Budweiser, Corona a Becks. Opačný pohyb žebříčkem potkal Samsung kvůli krizi s výbušným modelem Galaxy Note 7. Poslední brand v žebříčku je Volkswagen, který stále doplácí na svou „Dieselgate“.

Všechna kritéria jsou jen částí bitvy o veřejnou pověst, tou další je umění společností ukazovat tyto své silné stránky. A podle RI firmy z vrcholu žebříčku toto chápou úplně přesně. Rolex, Lego i Disney zdůrazňují své hodnoty a vyzdvihují své přednosti. Všechny mají jako svou prioritu komunikaci, všechny poskytují informace o svých aktivitách a všechny vítají diskuse o tom, co chystají.

A proč by ne? To, jak jsou značky mezi lidmi vnímány, záleží na tomto postoji a jejich byznys zase z velké části právě na reputaci.