Aktuální vydání magazínu Forbes

Router servírovaný jako sendvič. Jak Češi opakují úspěch na Indiegogo

Pošli to dál

Čeští vývojáři ze spolku CZ.NIC,  jenž spravuje českou webovou doménu .cz, spustili na crowdfundingovém webu Indiegogo novou kampaň. Vybírají peníze a zároveň testují zájem o wi-fi router odolný hackerům, který je ve fázi prototypu. Od svého úspěšného, stejně chytrého a staršího bratříčka Turris Omnia se liší minimálně ve dvou věcech: je levnější a designově hezčí.

A zdá se, že i tentokrát to bude trefa do černého, po dvou dnech měli na kontě 70 tisíc dolarů.

Ondřej Filip se o byznys normálně až tak moc nestará. Jako šéf sdružení CZ.NIC se nejčastěji věnuje koordinaci výzkumných týmů, osvětě nebo dohledu nad bezpečností na internetu.

Před pár lety ovšem s kolegy vyvinuli za finanční podpory amerického multimediálního kolosu Comcast chytrý wi-fi router Turris Omnia a ten z českých ajťáků udělal obchodníky.

Ondřej Filip (uprostřed) s týmem

Na crowfundingovém serveru Indiegogo na jeho výrobu posbírali přes 1,2 milionu dolarů, tedy zhruba 25 milionů korun (což mnohonásobně překonalo částku, pro kterou si na internet šli).

Zařízení, které se díky sdílení informací s jinými routery umí samo „opravovat“ a čelit tak novým virům a hackerům, si dosud pořídilo na devět tisíc lidí.

Před loňskými Vánocemi jej na své reklamní poutače umístil například e-shop Alza.cz. Ondřej Filip a spol. v tom příběhu nyní pokračují – na Indiegogo spustili novou kampaň na nový router. Je levnější, hezčí a funguje jako skládačka.

„Dělali jsme na něm přes rok. Vše máme připravené, chceme si ověřit, že o něj bude zájem,“ vysvětluje mluvčí CZ.NIC Vilém Sládek, proč zkouší vývojáři routeru vybírat peníze na internetu, když za prodej předchozího modelu utržili desítky milionů.

Podle prvních reakcí se ukazuje, že s odbytem problém nebude ani tentokrát – cíl na Indiegogo je 250 tisíc dolarů, ale po dvou dnech už jsou čeští experti na čtvrtině a před sebou mají ještě celý měsíc.

Ceny zařízení oscilují od 99 dolarů za nejjednodušší verzi routeru pro domácnosti až po 400 dolarů za krabičku, která funguje i jako vzdálené datové úložiště. Jednotlivé moduly jsou černé a pojaté v minimalistickém designovém duchu.

Ti, kdo si na Indiegogo svým příspěvkem nějaký router Turris MOX předplatí, jej dostanou až za pár měsíců, zatím je vyrobených jen pár zkušebních kusů. A když kampaň dopadne dobře, začne CZ.NIC podobně jako v případě Turrisu Omnia vyrábět nový model u subdodavatelů ve velké sérii. Do prodeje by mohl jít už v závěru roku, aby se stihla vánoční sezona.

Základní idea projektu Turris MOX je, že si jej zájemce složí tak, jak bude potřebovat, k dispozici je několik základních balíčků. Zatímco původní Turris Omnia byl určen spíše počítačovým nadšencům a firmám, tento model se hodí i do domácností.

Na rozdíl od svého předchůdce by se tak mohl prodávat po desítkách tisíc kusů. Že to v CZ.NIC myslí s komercializací vážně, dosvědčuje i fakt, že před rokem kvůli projektu MOX najali jednu z nejznámějších postav českého internetu Patrika Zandla. Ten dostal za úkol na vývoj routeru a vše kolem něj dohlédnout.

Tentokrát vsadili i na originální marketing. Kvůli kampani na Indiegogo natočili videoklip, kde se modulární router snaží připodobnit k sendviči. Kuchaře, který ve snímku dobrotu chystá, hraje přímo Ondřej Filip, šéf CZ.NIC a bývalý člen rady Českého telekomunikačního úřadu.

Ten původní ideu, která vzniku routerů Turris předcházela, popsal před časem v rozhovoru pro Hospodářské noviny:

„Základem Turrisu je, že každý router průběžně sbírá informace o tom, co přichází do jeho sítě, a odesílá je do centrály. Jakmile se objeví nějaký útok, technici se o něm hned dozvědí a začnou ho řešit. A poté upozorní všechny routery zapojené v tomto systému.“ Vývoj původního Turrisu spolykal dvě desítky milionů, jeho komerční úspěch byl i tak pro jeho autory překvapením.

Bezpečnost je pro Filipa, který Česko reprezentuje i v mezinárodních organizacích sledujících provoz na webu, klíčové téma. Hlavně s nástupem čím dál většího množství domácích zařízení připojených k internetu, hovoří se o tzv. internetu věcí.

Lidé si pořizují chytré hodinky, termostaty, či dokonce ledničky připojené k síti. To ovšem představuje velká rizika pro zabezpečení domácích wi-fi sítí.

Čtěte také