Aktuální vydání magazínu Forbes

Rozhodly se jít proti proudu a z e-shopu šly do Pařížské. Nelitují

Pošli to dál

Začínaly systémem pokus–omyl a vyšlo to. Z internetového prodeje doplňků a náhodných výprodejových akcí se stal úspěšný rodinný byznys na hlavním českém modním bulváru v Pařížské.


Marcela a Denisa Krejčí, matka s dcerou, začínaly v roce 2009 jako oficiální distributor textilních doplňků značek Fendi, Dior, Roberto Cavalli, Dsquared2 a Kenzo na českém, slovenském a polském trhu. Hlavním prodejním artiklem byly šátky, kravaty, spodní prádlo, plavky, plážové oblečení a oblečení pro volný čas. O rok později se kromě distribuce zaměřily i na nákup oblečení a doplňků světoznámých módních značek. Nějakou dobu hledaly ten nejlepší způsob prodeje, zejména zboží, které zůstalo na skladě, ale na vlastní kamenný obchod neměly dlouho odvahu. Jednou začas si krátkodobě pronajaly prostor na pražské Harfě nebo v Kotvě a několik týdnů prodávaly stylem „všechno musí pryč“. Tento způsob se jim osvědčil a vybudovaly si první stálou klientelu, která u nich nakupuje dodnes.

Pozvánka do Pařížské
Jednou dostaly nabídku na krátkodobý pronájem do Pařížské ulice, do prodejny, kam se měl nastěhovat nový nájemník. „Majitel chtěl vyplnit časovou mezeru, a tak jsme to po krátkém váhání přijaly. Kde jinde najít ty správné klienty pro naše zboží než právě zde,“ říká Marcela Krejčí. Tento krok je přesvědčil k tomu, aby si následně otevřely vlastní prodejnu.

Dnes mají přes tři a půl tisíce místních klientů, kteří se k nim pravidelně vracejí. Najde se mezi nimi studentka, která potřebuje šaty na promoci a přitom ji to nezruinuje, ale také úspěšný podnikatel, který si místo jednoho obleku své oblíbené značky koupí dva nebo i tři. Výjimkou nejsou ani turisté, kteří při svých toulkách Prahou zavítají i do Pařížské.

Jako jediný outlet v České republice nabízejí zboží světových značek pod jednou střechou na ploše přes tisíc metrů čtverečních. Prodávají značky Moschino Couture, M Missoni, Dsquared2, Alberta Ferretti, Roberto Cavalli a některé další se slevou 40 až 90 procent z maloobchodních cen. Zboží nakupují přímo od značkových výrobců a od společností, které vlastní licenci. Tím garantují klientům pravost a kvalitu veškerého zboží.

A protože usnout na vavřínech se nevyplácí, v hlavách obou dam se už nyní rodí plán na další obchod. Chystají se otevřít další obchod s dostupnou módou, opět to bude outlet a opět to bude v centru Prahy. „To, že outlety fungují dnes, neznamená, že budou fungovat za pět nebo deset let. Jako v každém byznysu musí člověk předvídat, kam se odvětví vyvíjí, aby se mohl pomalu připravovat na další kroky,“ uzavírá Marcela Krejčí.

Proč outlet?

Kvůli extrémně rychlé a současně obrovské proměně trendů, jaké módní průmysl musí čelit, se i ty neprestižnější a nejdražší značky, které na trhu existují dlouho a mají nějakou tradici, musejí snažit, aby udržely krok s dobou. S nástupem internetu a levných módních řetězců se tempo rok od roku zrychluje a to postihlo i tradiční luxusní značky. Ty pod tlakem spotřebitelů chtě nechtě musely rozšířit sortiment a přizpůsobit se trendům, aby nepřišly o klienty a zároveň zaujaly i mladší generace. Značkové outlety jsou ve světě rok od roku populárnější a ani Česká republika není výjimkou. Vznikaly na počátku 80. let v USA a brzy nato se začaly objevovat i v Evropě. První značkový outlet v Evropě vznikl ve Velké Británii a po něm následovaly Itálie, Francie, Německo a Rakousko. Za zmínku stojí, že např. v Německu nakupuje v outletech 56 procent populace. U nás se toto procento každým rokem také zvyšuje.

Čtěte také