Ten postup zná dobře. Taky se musel naučit – když svou životní pouť nasměroval v duchu rodinné tradice k franšízingu –, že základem je pšeničná žemle, na ní mleté hovězí, sýr, cibulka a kečup s hořčicí. Tak vznikají u McDonald’s cheesburgery, kterých se za den v Česku zkonzumuje přes 60 tisíc a na nichž taky z velké části stojí byznys Jana Ostrého, v Česku prvního a jediného franšízanta druhé generace, na jehož podniku svítí velké žluté písmeno M.

Někomu to může znít jako sen, když Ostrý říká: „V podstatě jsem v McDonald’s vyrůstal.“ Už jeho otec totiž první fastfoodovou restauraci s americkým menu rozjel v roce 1993, kdy otevřel pobočku v Ostravě. Dlouho pak toužil po tom, aby na jeho práci někdo z rodiny navázal. „A já tak vlastně nikde jinde nepracoval,“ vypráví Ostrý.

Do otcova podniku nastoupil hned po vysoké, a když došlo na úvahy, co dál v životě, vzal to prakticky. „Jaké jsou výhody a minusy jiných zaměstnání v Česku?“ ptal se sám sebe a řekl si, že raději zvolí už prošlapanou cestu. A před čtyřmi lety od otce franšízu odkoupil. Proto ta „druhá generace“, tedy že pod licencí pokračuje další rodinný příslušník.

„Tím, že jsem byl prvním franšízantem druhé generace u nás,“ říká Ostrý, „neměl jsem se s kým poradit.“ A tak vlastně sám vytvořil jakýsi vzor pro své další potenciální nástupce a dodnes si pochvaluje ten den, kdy došlo na ono praktické životní rozhodování. Ve svých pobočkách aktuálně zaměstnává na 150 lidí a někteří z nich pracovali už pod jeho otcem.

O McDonald’s se říká, že je to Rolls-Royce mezi franšízami. O franšízingu se zase mluví jako o nejúspěšnější a nejbezpečnější platformě podnikání. „Nezačínáte od nuly a s vysokou mírou nejistoty,“ říká k tomu Jan Ostrý. „Tady navíc máte v zádech silnou značku.“

V České republice se u McDonald’s denně zkonzumuje bezmála 133 tisíc Big Maců a vypije se víc než 23 tisíc porcí kávy. Stejně stabilní, jako jsou chutě zákazníků, je i zájem o franšízy. Byť cesta k získání licence bývá dlouhá. Nejdřív musí mít kandidát kapitál v hodnotě minimálně deset milionů korun a musí prokázat způsob, jak finance získal.

Musí být také ochoten získat během ročního tréninku provozní zkušenosti v restauraci, kde si projde všemi pozicemi.

Franšízingové smlouvy se u McDonald’s podepisují standardně na 20 let. „A vyžadujeme od kandidátů stoprocentní nasazení do provozování restaurací,“ říká Radim Foltýn, vedoucí franšízingového oddělení pro Českou republiku a Slovensko.

Pak je úspěch během na dlouhou trať a rozhodně nevyroste z prvního prodaného hamburgeru. „Ostatně v porovnání s vrcholovými manažery, kteří řídí nebo vlastní byznys s podobnými tržbami, si já vyplácím velmi nízký plat,“ ujišťuje Ostrý, ale o přesných cifrách podobně jako ostatní franšízanti mlčí. První milion se však dá vydělat už za tři měsíce.

Ze všech 96 restaurací v České republice je 84 v rukou franšízantů a toto číslo od roku 2014 neustále roste. Možná hlavní výhodou z pohledu McDonald’s je to, že franšízant je samostatný podnikatel a má osobní zájem na tom, aby jeho restaurace co nejlépe fungovaly. A on uspěl. Klidně ve druhé, třetí nebo i páté generaci.