Cihly se rozlétnou a ze zdi na vás vyletí děsivě vypadající brouk. Nebo něco takového, prostě virtuální bubák, který se vás snaží zabít. A vy máte naopak za úkol zabít jeho.

Rychle ho zaměřím pohledem, natáhnu ruku před sebe, spojím palec s prostředníčkem a ukazováčkem klepnu do rozšklebeného brouka. Bum! Brouk exploduje a já jdu rychle na dalšího.

Mám totiž na hlavě brýle Microsoft HoloLens a tahle hra se odehrává přede mnou v augmentované realitě. Do češtiny se tenhle termín začal překládat jako rozšířená realita, ale aby to všechno bylo ještě o trochu komplikovanější, sám Microsoft uvádí termín mixed reality, tedy smíšená realita.

V podstatě jde o prostředí, v němž se díky brýlím kombinuje „obyčejná“ realita fyzických objektů s těmi virtuálními.

3

Na rozdíl od virtuální reality, kterou se v letošním roce mezi širokou veřejnost snaží dostat výrobci brýlí Oculus Rift, HTC či Sony, tady nemáte celé zorné pole schované v uzavřených brýlích. Naopak, sada HoloLens se mnohem víc podobá klasickým dioptrickým brýlím, v nichž se augmentovaná realita promítá do průhledných sklíček před očima a vytváří se tak před „běžnou“ realitou místnosti, v níž se nacházím.

A to je jejich první zádrhel. „Promítací plocha“ u HoloLens je totiž dost úzká, takže musíte augmentovanou realitu v běžné realitě občas i hledat. Omezené zorné pole se mi při zkoušení HoloLens ve zmíněné hře jménem RoboRaid zdála jako největší překážka této technologické novinky. Do jisté míry mi úzký průzor připomínal tři roky starou zkušenost s Google Glass.

První verze HoloLens byla vydaná v březnu letošního roku, pro vývojáře v Kanadě a Spojených státech vyšla na tři tisíce dolarů. Do Česka se zatím brýle oficiálně nedostaly, k dispozici je nemá ani místní pobočka Microsoftu. Forbes si je mohl vyzkoušet v pobočce vývojářské firmy Inloop, která si takzvaný developers kit pořídila v USA – na eBay za něj na začátku léta dala pět tisíc dolarů. Podle všeho jsou nyní jediné HoloLens v Česku.

Podle dosavadních zkušeností lidí z Inloop má jejich baterie výdrž čtyři hodiny používání, přičemž se nabíjí za tři hodiny. Samotné brýle jsou hodně lehké, váží něco málo přes půl kilogramu. „Velká výhoda oproti třeba HTC Vive je, že se můžete s HoloLens pohybovat v prostoru bez omezení, nevážou vás žádné kabely k počítači,“ říká Martin Adámek, šéf Inloopu.

hololens

I on vidí úzký průzor u HoloLens jako jejich největší slabinu. Ovšem jinak je hodnotí kladně. „Měl jsem nízko nastavené očekávání, takže to beru jako generační skok dopředu. Výdrží a uživatelským využitím je to vhodné do firem, zejména do průmyslové výroby. Mohly by fungovat třeba jako virtuální manuál pro dělníky. A věřím, že další generace brýlí, která rozšíří zorné pole, už bude pro všechny,“ dodává Adámek.

Microsoft už začal svůj vynález nedávno prodávat firemním zákazníkům, přičemž prodej omezil na pět kusů na firmu. HoloLens zapadají do nové vlny virtuální/augmentované reality, známé pod zkratkami VR a AR. Očekává se, že letošní rok pro ně bude průlomový, jelikož se na trh dostává hned několik cenově dostupných brýlí pro jejich zobrazování.

I v pražském sídle Inloopu na Pankráci se snaží na tuhle vlnu naskočit včas. Vývojářské studio původem ze Slovenska živí především zakázky na tvorbu mobilních aplikací (například pro Škoda Auto, Avast nebo Intel), jenže Adámek i další spoluzakladatelé cítí, že je potřeba být na VR a AR připraven. „Teď se ještě ladí samotná technologie, ale je jasné, že co nevidět na nich bude velký hlad po obsahu,“ říká Adámek.

Čtěte také: Jak vážné je to se zvracením ve virtuální realitě?

Proto už v pražských kancelářích mají vedle HoloLens i zařízení Samsung Gear VR, HTC Vive a Google Project Tango. „Virtuální a augmentovaná realita je zatím mikro segment, ale vidíme, že velké značky zajímá. Ozývají se nám, testují vody, chtějí vidět, co to umí…“ popisuje Adámek.

Když si to s HoloLens zkouším i já, po agresivních broucích přichází na řadu o něco klidnější detektivní hra Fragments a také virtuální telekonference. V obou případech je nejpůsobivější to, jak HoloLens dokážou ukotvit virtuální předmět v realitě, takže třeba kolegu na digitální telekonferenci můžete podle vašeho pohybu vidět z 360 stupňů. Obcházíte ho z různých stran a on krásně „sedí“ stále na jednom místě. A samozřejmě… můžete ho projít skrz.

„Až se VR a AR rozjede naplno, chceme být u toho od začátku a mít připravené lidi i nástroje na vývoj,“ dodává Adámek. Inloop patří na českém trhu k největším mobilním vývojářským studiím, má pobočky ve čtyřech zemích a zaměstnává zhruba 100 lidí (z toho čtvrtina pracuje z domova). Inloop vznikl v roce 2012 z pravidelných setkání vývojářů v Žilině, pražské kanceláře otevřel letos na jaře a do konce roku přibude ještě Ostrava.

Jak si Microsoft představuje využití HoloLens v domácnosti a v práci, se podívejte zde:

https://www.youtube.com/watch?v=aThCr0PsyuA