Automobilové závody jsou byznys jako každý jiný. Od Rallye Paříž–Dakar po NASCAR, tedy americkou asociaci, která má pod palcem řadu motoristických závodních událostí, vždycky jde o prodeje, vyvolání zájmu, požadavky klientů a budování značky.

Všichni z B2B marketingu, tedy toho mezi dvěma firmami, vědí, že PR a budování značky mají úskalí, která je třeba překonat. A zřejmě taky považují kolegy z B2C oblasti za ty, co to mají lehčí. Ale v každém odvětví je žebříček několika hlavních – velká trojka. Když do ní vaše společnost nepatří, čeká vás každodenní nelítostný boj s konkurenty o podíl na trhu.

Tradiční firmy B2B a B2C se mohou od automobilového závodního průmyslu hodně naučit, ať už jde o schopnost „prodat“ značku, sílu nebo vliv na trh.

Umístění loga

Každý závodní tým, každé závodní auto a každý řidič jsou oblepení logy od hlavy k patě. Jste schopni vybavit si loga velké trojky z vašeho vlastního oboru, aniž byste je museli googlovat? Klienti a spotřebitelé si jejich značku pamatují, protože do umístění svého loga investují. Nikdy neuškodí, když si dáte logo všude, kam se dá, skutečná výhra ovšem je umístit ho na správné místo a do správného kontextu.

Čtěte také: 7 středověkých ctností, které zajistí, že váš marketing bude fungovat

Nejjednodušší je inzerovat. Nejdražším místem na závodním autě jsou dveře na straně řidiče. Ty se nejvíc fotografují a televize je snímají nejčastěji. Co je nejlepší médium pro vás – tisk, online, televize, večírek či konference, sponzorství nebo eventy na pozvánky? Rozmyslete si to dobře, abyste za své peníze dostali maximum.

Experti na značku

Možná už jste s tím začali, ale zkuste přemýšlet o ideamakerech a nositelích vize své firmy jako o řidičích vaší vlastní formule. „Ti nejdůležitější a nejsledovanější závodníci jsou ti spokojení sami se sebou, co si na nic nehrají. Jste výmluvní? Mluvte. Jestli rádi vtipkujete, vyprávějte vtipy. A když jste skromný a mlčenlivý, funguje to taky. Ve světě sociálních médií vaše skutečné já někdo zdokumentuje,“ vysvětluje Shannon Welch, ředitelka komunikace závodního týmu ULTRA4.

Vaši ideamakeři jsou superhvězdy, to oni nabízejí klientům spojení mezi člověkem a značkou. Nechte své lidi, aby vaší značce a příběhu firmy vdechli život. Nešetřete časem na jejich školení ani na rétorické stáže, pomozte jim nastavit vztahy s médii a vlivnými osobami v oboru a rozmístěte je na různých funkcích své značky.

Chodící billboardy

Vaši značku tvoří vaši zaměstnanci. Každý závodní tým branduje své zaměstnance od hlavy k patě vybavením posetým logy na dráze, v kanceláři i doma. Styl je investice do vaší značky. Přitom, ač je tomu těžké uvěřit, si spousta společností nechává od zaměstnanců za vybavení s logem firmy zaplatit. Chtějí, aby ho nosili, ale nutí je, aby si ho kupovali. Ale styl nevydělává, je to příležitost budovat značku a umožnit lidem, aby byli na svou firmu pyšní – doma, o víkendech, o dovolené. Nač se toho vzdávat?

Agilní marketing

„Jakékoliv rozhodnutí je lepší než žádné rozhodnutí,“ tvrdí Shannon Welch. „Ve světě byznysu organizujeme schůzky na plánování dalších schůzek a všechno stokrát analyzujeme, než se rozhodneme. V závodění na to není čas.“

Čtěte také: Umíte šéfovat mileniálům? Dejte jim důvěru a smysl jejich práci

Společnosti, které se rozhodnou pro agilnější marketing, se učí přijímat výhody přístupu „nejdřív jednej, pak rozebírej“. Jistě, není to pravidlo pro každou situaci, ale agilní přístup umožňuje firmám rychle se přizpůsobovat a reagovat na trendy a denní pohyb na trhu. Nejjednodušší je začít se sociálními sítěmi zkrácením doby reakce a zapojením marketingu do denního vývoje.

Marketéři pořád hledají náskok před konkurencí. Někdy je třeba pohlédnout mimo svůj obor na inspiraci a ideje jinde. Je to zábava i výhoda naučit se něco nového z marketingu z odvětví, které letí kupředu rychle a zběsile.