Aktuální vydání magazínu Forbes

S Bugatti na dálnici. Jak miliardář Radim Passer pokořil 400 km/h

Pošli to dál

Zrychlení z nuly na sto za 2,4 sekundy, pod kapotou osmilitrový motor se 16 válci, 1001 koní a maximální rychlost 408 kilometrů za hodinu. To jsou parametry luxusního sporťáku Bugatti Veyron Super Sport, které už před lety uhranuly českého miliardáře Radima Passera, zakladatele developerské skupiny Passerinvest Group.

Dokonce natolik, že se s ním rozhodl vytvořit rychlostní rekord na dálnici za běžného provozu. Vytyčený cíl? Pokořit hranici 400 kilometrů za hodinu.

„Doma jsem se auta po dlouhém čekání dočkal v roce 2007. První zkušenost s řízením v rychlosti nad 400 kilometrů v hodině jsem měl v továrním voze na testovací trati Volkswagenu v Německu,“ říká v úvodu devítiminutového videa, které celý rekord zaznamenává.

„Byl to ohromující zážitek a já ho chtěl prožít znovu. Tentokrát ve svém vlastním Veyronu. Proto jsme dali dohromady tým lidí a připravili pokoření 400 km/h na veřejné dálnici. Něco, co nikdo předtím ještě neudělal,“ pokračuje český byznysmen ve vyprávění, oblečený v závodní kombinéze.

Radim Passer dal dohromady tým lidí, kteří celou událost připravili. „Lidé z Bugatti nám ve všech případech perfektně připravili vůz v jejich servisu v Molsheimu ve Francii, odkud nám vždy auto doručili na místo určení,“ říká Passer pro Forbes.cz.

Důraz se kladl hlavně na bezpečnost, jelikož rekord se uskutečnil v běžném provozu. Kde jinde než na německé dálnici, kde neplatí rychlostní limity. Realita je sice taková, že mnoho úseků je osazeno rychlostními omezeními, to ale neplatí pro části dálnice A2 vedoucí z Berlína do Hannoveru, kde se jízdy prováděly.

Rekord se ale dvakrát nepovedl. Při prvním ani druhém pokusu, které se konaly v květnu roku 2011, respektive 2012, se nepodařilo aktivovat top speed mód. Poprvé kvůli nižší teplotě vzduchu. „Po druhé konzultaci s Bugatti jsme odhalili chybu. Museli jsme vyměnit převodovku,“ vysvětluje Passer, jehož majetek Forbes loni ocenil na 5,5 miliardy korun.

Na dálnici se vrátil až o tři roky později, opět na Svátek práce. A povedlo se – i když ručička tachometru dosáhla jen na 394 kilometrů v hodině.

„Věděl jsem, že tachometr ukazuje vždy nižší hodnoty než GPS,“ říká silně věřící podnikatel a v následujících záběrech už se svým servisním týmem oslavuje hodnotu přesahující 400 kilometrů v hodině.

Tu pak ve finální jízdě s přehledem pokořil už se svým synem Radimem na sedadle spolujezdce.

Radim Passer se tak neoficiálně stal světovým rekordmanem. V Guinnessově knize rekordů je s nejvyšší dosaženou rychlostí na veřejné dálnici zapsán Brit Jim Peruto s maximálkou 392 kilometrů v hodině, které dosáhl v roce 2012, ovšem během závodů.

Nejrychlejším vozem je Koenigsegg Agera RS, který  titul drží od listopadu loňského roku. Rekord trhl na jedné z nevadských dálnic, která ale byla uzavřená.

A jestli má český miliardář touhu rekord rozšířit? „Tato mise tím skončila a necítím potřebu to jakkoliv vylepšovat,“ odpověděl Forbesu.

Čtěte také