Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
rcht

Šampion muziky. Objevuje hvězdy a kromě hal s nimi rozeznívá i táboráky

Pošli to dál

„Nandej mi do hlavy tvý brouky…,“ ozývá se známým hlasem od táboráku nedaleko vašeho stanu. Chvíli to ignorujete, protože po celodenním sjíždění řeky máte unavené a bolavé tělo, ale nakonec vám to nedá, zvednete se a zamíříte k hloučku lidí. Když se rozestoupí, neuvěříte svým očím.

Tady, v zapadlém kempu na břehu Vltavy 250 kilometrů od české metropole, známý hit od Lucie zpívá frontman Chinaski Michal Malátný a sekunduje mu kytarista Kollerbandu Michal Palant s moderátorem a hercem Alešem Hámou.

Žádná fata morgana. Prostě zážitek, který v posledních dvou letech nabízí Lukáš Rychtařík v rámci projektu Jedeme řeky. Mezi lidi – v tomto případě vodáky a trampy – přivádí hudební celebrity . „Jde o návrat k přirozené kultuře,“ srší Lukáš nadšením. „Řeky“ jsou ale jen třešničkou na dortu v rámci jeho působení v hudební branži.

Čtěte také: Ze skici na silnici. Jak si mladý designér plní nablýskaný sen no. 911

Čtyřiatřicetiletý Lukáš Rychtařík je majitelem hudební agentury Championship Music, která se dnes stará o více než dvě desítky umělců, kteří jen na YouTube mají agregovaně přes 1,5 milionu odběratelů. Objevil The Prostitutes, Xindla X a dnes do portfolia jeho agentury patří třeba zpěvák Ben Cristovao (patří do loňského výběru Forbesu 30 pod 30), energii nabíjející elektronické uskupení Skyline či ska kapela The Chancers.

img_9675

Zakladatel a majitel Championship Music Lukáš Rychtařík

I když nehraje na žádný hudební nástroj a hudební sluch byste u něj hledali těžko, jeho láskou se od útlého věku stala muzika. Vštěpil mu ji otec František Rychtařík – známý český producent a dlouholetý majitel a zakladatel vydavatelství Popron.

„Už jako osmiletý kluk jsem se setkával s umělci. Potkával jsem Annu K., Richarda Müllera nebo Vaška Neckáře. Byla to směs jak začínajících, tak tradičních umělců. A to i světových,“ vrací se Lukáš do počátku 90. let s tím, že jako náctiletý mohl ze zahraničních hvězd na vlastní oči spatřit například Jona Bon Joviho nebo Fun Factory.

Nablýskaný svět celebrit se pro něj stal přirozeným prostředím a i proto v dospělosti udržel kurz svého otce. Po studiích mu začal pomáhat s jeho producentským centrem, které si založil poté, co prodal Popron, ale nakonec se vydal vlastní cestou. A v roce 2005 založil Championship Music.

Kdo Rychtaříka zná, ten moc dobře ví, že se v branži odlišuje svými názory i pohledem na svět. Například jako jeden z prvních nehledal v internetu zabijáka hudby, ale naopak příležitost. „Od počátku se snažíme ke všem příležitostem, které trh nabízí, nepřistupovat se zaběhnutými schématy, ale spíše se na ně dívat z pohledu, co nám mohou přinášet,“ vysvětluje filozofii Championship Music. „To, že to nedělají jiní, je jen naše výhoda.“

Čtěte také: Hlavu nahoru. Tohle je podle vědy 10 nejpovzbudivějších písní

Rozjezd labelu ale nebyl jednoduchý. Rychtařík sice mohl těžit ze jména svého otce, to ale fungovalo jen mezi lidmi v branži, ne mezi novými talenty, kteří byli hladoví po úspěchu. Jako první si pod svá křídla vzal indie kapelu The Slots, oblíbené seskupení jeho přítele Jaroslava Stanka, který je současným ředitelem klubu Roxy.

Větším trhákem se ale v počátku agentury stali The Prostitutes, které Lukáš objevil pro širší veřejnost a fungují dodnes. A pak najednou na dveře Championship Music zaklepal Ondřej Ládek alias Xindl X se svou demonahrávkou.

„Demo jsem pouštěl poprvé v autě, když jsem jel na Šumavu s přáteli, kteří mi hned řekli, že jsem se asi zbláznil,“ směje se Lukáš, který ale v Ondřejovi ucítil potenciál a dal mu šanci. Za půl roku už jeho song Anděl hrála všechna rádia a Xindl X začal sbírat jedno ocenění za druhým.

rycht000

Lukáš Rychtařík a někteří z hudebníků z portfolia Championship Music.

Zadarmo to ale nebylo. „Všechna rádia jsem musel osobně obejít a podstoupit celkem zajímavé debaty,“ usmívá se Lukáš. „Nakonec to ale byla podobná střela jako Nafrněná od Báry Polákové,“ dodává.

Championship Music tak nezůstal jen u vydávání „desek“, ale začal se čím dal častěji starat i o marketing svých umělců. Těm totiž dnes jen spolupráce se sponzory přináší minimálně třetinu jejich celkových příjmů. Zbytek tvoří koncerty a prodeje alb.

Dnes má Championship Music pět stálých spolupracovníků, na trhu nyní má fyzicky přes 70 alb a 138 v digitální distribuci, roční obrat agentury se v roce 2015 pohyboval na zhruba 12 milionech korun. Loňská čísla ještě nejsou uzavřená, ale podle majitele firmy by měly výkony posílit o zhruba 15 procent.

Hned k tomu ale dodává: „Svého času jsem měl představu, že úspěch firmy je v jejím růstu. Brzy jsem ale zjistil, že jsem více nervóznější, než bych chtěl, že nemám čas na rodinu, jelikož stále vymýšlím, kam by se firma mohla posouvat a podobně.“

Dnes už se tedy nežene za přehnanými cíli a váží si hlavně toho, že může dělat, co ho baví. Což je v současnosti třeba spolupráce s Benem Cristovaem, kterého poprvé zaznamenal, když sesadil Xindla X z vedoucí pozice žebříčku T-Music Charts. „Najednou se před ním objevil nějaký Ben a já ho vůbec neznal,“ vzpomíná Rychtařík. Jejich spolupráce funguje už šest let.

rycht0001

Lukáš Rychtařík a Ben Cristovao.

Hudební průmysl se už dvě dekády vyrovnává s nástupem internetu, který v podstatě vymazal prodeje klasických hudebních nosičů. „Retail je v rámci našeho katalogu v podstatě bezvýznamný. Doba, kdy si lidé chodili kupovat za 300 korun cédéčko, aby si jej mohli poslechnout, je dávno pryč. Naproti tomu nárůsty digitální distribuce jsou obrovské,“ říká Lukáš. Předloni digitální distribuce (prostřednictvím služeb jako Spotify, Deezer apod.) umělců v jeho portfoliu vzrostla o více než 250 procent.

Internet je evidentně cesta a Rychtařík proto hledá příležitosti, jak s ním existovat v symbióze. Tento názor prosazuje i v rámci své pozice v IFPI (Národní federace hudebního průmyslu), kde je místopředsedou výboru.

Čtěte také: Porady vestoje a schůzky jen v nouzi. Co mistrům müsli pomáhá řídit firmu

„Místo boje s úložisti jako je Hellspy, Uložto a dalších jsem názoru, že je účinnější důkladně a vehementně ukazovat mladým uživatelům oficiální distribuční kanály, jako je například Spotify, Deezer, Alza, nebo Apple music a jejich výhody, popřípadě hledat cestu jak z toho, co si ukrajují úložistě na digitálním trhu, také profitovat v jistém druhu kooperace,“ přibližuje svou filozofii.

Na Spotify je totiž 150 tisíc českých uživatelů, tedy masa lidí, kterou jen těžko najdete v Česku koncentrovanou na jednom místě.

Před Lukášem ale stojí další výzvy. V současné době se chystá na realizaci prvního Spotify Live Session pro O2 v Česku, v rámci projektu Struneři jedná s Českou televizí o uvedení dokumentární série o českých kytaristech a známé umělce chce místo do kempů přivézt i do klasických hospod.

Takže až zase vyrazíte do jednoho ze svých oblíbených podniků, rozhlédněte se kolem. Možná že v rohu sedět bude Ivan Hlas a s kytarou v ruce si bude notovat: „Na kolena, na kolena, jé jé jé.“

Čtěte také