Projít si zázemí nejdynamičtějších pražských startupů. Osahat si logistiku české e-commerce jedničky Alza. Pochopit, jak se prodávají zážitky nastupující generaci Z. Natočit si díl Šťastného pondělí s Jindřichem Šídlem.

Premiérový ročník workshopů Next Company, které pořádal Forbes jako předvoj technologické konference Forbes Next Big Thing, nabídl účastníkům unikátní možnost nakouknout pod pokličku úspěšných českých a světových podniků a odnést si rozličné know-how.

Přečtěte si, co na nich zaznělo a co můžete uplatit ve svém podnikání i vy.

1. Michal Ondomiši, vedoucí logistického centra Alza.cz o použitých krabicích:

Taky jste si všimli, že vám Alza občas vydá zboží zabalené v použitých kartonech? Česká jednička totiž používá obaly, ve kterých jí zboží přijde od dodavatelů. Důvod je jednoduchý: šetřit životní prostředí i náklady.

„Kartony nevyhazujeme, ale použijeme na zabalení zásilek zákazníkům, je to ekologické i ekonomické,“ prozradil Michal Ondomiši, který vzal účastníky Next Company do logistického centra Alzy v Horních Počernicích.

V předvánoční sezoně od půlky října do konce prosince tu pracuje nonstop na třísměnný provoz 600 lidí. Pásový systém se proplétá celým skladem – zboží tak jezdí vlastně k zaměstnancům, kteří pro něj nemusí nikam chodit. Což si ostatně účastníci v roli tzv. pickerů mohli sami vyzkoušet.

V čem si logistika a skladový systém Alzy drží před konkurencí náskok? „Lišíme se rychlostí, pracujeme online, na objednávky reagujeme a expedujeme je okamžitě,“ shrnuje Ondomiši.


2. Ondřej Vlček, technický ředitel Avastu, o stoupající kyberkriminalitě:

„Čtyři z deseti počítačů na světě, mimo Čínu, mají nainstalovaný Avast. Celkem chráníme 435 milionů uživatelů, to je více, než má třeba Twitter nebo Pinterest. Je to velký byznys i velká zodpovědnost. Vezměte si,  že FBI odhaduje objem počítačové kriminality za minulý rok na 172 miliard dolarů – to je víc než obchod s drogami nebo pašeráctví,“ upozorňuje Vlček.

Tým Avastu v rámci Next Company provedl účastníky celým svým sídlem na Pankráci, vysvětlil, jak funguje Threat Lab obrazovka, kde experti sledují, jak v reálném čase létají viry po světě, a připravil demo o hackování domácích IoT systémů.


3. Lubo Smid z STRV o práci v několika různých časových pásmech:

Vybudovat byznys v USA na dálku z Prahy nejde. Letět za klientem do San Franciska je pro Luba Smida už jako „nasednout na autobus do Brna“, prozradil na Next Company šéf vývojářského studia STRV.

„Devítihodinový posun představuje docela velkou překážku, časový překryv Kalifornie s Českem je opravdu malý. Na druhou stranu to má své výhody – když v San Francisku večer něco zadáte do Prahy, než se ráno probudíte, máte to hotové,“ vysvětloval Smid na workshopu o fungování moderní firmy rozkročené napříč několika časovými pásmy.

„Snažím se všechny záležitosti s Prahou vyřídit hned ráno mezi šestou a devátou, v tomhle rozmezí si odbudu všechny mítinky a pak už mě nikdo celý den neruší. Když jsem v Praze, neustále musím přes den něco řešit a paradoxně nemám na práci takový klid,“ tvrdí Smid, který si doplňuje energii cvičením a snídá bulletproof coffee.


4. Peter Hajduček z Footshop.cz o investicích do offlinu:

„Pomáháme mladým lidem najít vlastní identitu a probouzet v nich kreativitu,“ vysvětloval na workshopu Next Company šéf Footshopu Peter Hajduček.

Footshop, ačkoli sám sebe definuje jako e-commerce společnost, investuje nemalé peníze do svých kamenných obchodů a po Praze, Bratislavě a Budapešti se nyní chystá i do Bukurešti.

Další peníze sype do eventů, výstav anebo do tanečních workshopů, které se v obchodech konají. K čemu tyto investice s mizivou měřitelnou návratností slouží, když firma 90 procent tenisek prodá online? Udělají z nakupování zážitek a zvyšují loajalitu zákazníků.


5. Moses Velasco (Socialbakers) o budoucnosti utrácení na sociálních sítích:

„Začali jsme jako analytici, ale od roku 2014 vyvíjíme vlastní algoritmy. Z reportingu jsme se posunuli k umělé inteligenci, předvídání a doporučování nejlepšího obsahu. A díky tomu teď máme náskok,“ rozjel svou prezentaci Moses Velasco, který má v pražském startupu Socialbakers na starosti produktové inovace.

Socialbakers nabízí marketérům nástroje, které umějí předpovědět, se kterým příspěvkem budete mít u cílové skupiny uživatelů na Facebooku největší úspěch (a utratíte za něj své peníze nejchytřeji). A že s tím firmy potřebují pomoci. Čtyřiačtyřicet procent obsahu, který značky na sociálních médiích v současnosti promují, je podle dat Socialbakers nekvalitní.

Na Next Company účastníky zajímaly i aktuálního změny ve facebookovém news feedu. Od „pekařů“ dostali následující recept, čeho se při sestavování strategie pro tuto síť držet:

Socialbakers založili téměř před 10 lety Jan Řežáb, Lukáš Maixner, Martin Homolka a Jiří Voves. Letos poprvé se analytická společnost dostala do provozního zisku, v roce 2017 činil 55 milionů korun.


6. Jan Moudřík, ředitel expanze Alzy, o rychlejších výběrech:

Za pár dní otevírá Alza už třetí samoobslužnou „prodejnu budoucnosti“. A to v Praze na Můstku.

Zákazník si na internetu vybere, zaplatí, přijede do prodejny, zadá kód a navigace v podlaze ho dovede až do skříňky, kde vše, co si koupil, najde.

„V každé prodejně najdou zákazníci 400 schránek, jejichž obsah doplňujeme třikrát denně,“ poodhalil zákulisí světově unikátního samoobslužného systému, který si Alza vyvinula sama do všech detailů, šéf firemní expanze Jan Moudřík.

Měsíční obrat první prodejny v Praze na Floře je pět milionů korun. Náklady na její pořízení Alza vyčíslila rovněž na pět milionů, přičemž většinu spolkl vývoj. Otevření pobočky na Můstku vyjde pod dva miliony korun.

„Chceme motivovat co nejrychlejší výběr. Když si zakoupené zboží vyzvednete do tří hodin, budete mít nižší poplatky. Teď tu na vás zboží k vyzvednutí čeká maximálně dva dny, do budoucna to bude jen jeden,“ dodal Moudřík.

Alza se podobně snaží urychlit výdeje i v klasických pobočkách. Například zákazníci Alzy Premium mohou zadat do účtu SPZ svého auta, takže je při příjezdu do holešovické prodejny systém ihned rozpozná a začne automaticky připravovat objednávku k výdeji.


7. Jindřich Šídlo o tvůrčí svobodě:

Co si odnést z workshopu Jindřicha Šídla o jeho úspěšném seznamáckém videoformátu Šťastné pondělí? Že svoboda slova je nejvíc a že dobrá satira v Česku neskončila s Českou sodou.

„Zakládáme si na tom, že náš pořad vidí všichni poprvé až v pondělí veřejně, a že máme tedy od vedení Seznamu při tvorbě zcela volnou ruku. Ale samozřejmě máme své mantinely. Například si neděláme srandu z Brna,“ vysvětloval základy své práce s klasickou nadsázkou účastníkům Next Company Jindřich Šídlo.

Seznam klade důraz na vlastní tvorbu a zájemcům jeho manažeři ukázali fungování celé firmy, která poslední roky kromě online služeb posiluje i na mediální scéně.