Aktuální vydání magazínu Forbes

Šéf Rolls-Royce: konkurencí nového phantoma jsou lodě a helikoptéry

Pošli to dál

Má to proporce mastodonta, je to nejluxusnější ze všeho myslitelného luxusu a na kapotě letí dívka Emily. V Praze se tento týden poprvé představil nový Rolls-Royce Phantom, největší a také nejdražší model britské automobilky s BMW za zády.

„Je to pro nás určitě nejdůležitější model a také je to poprvé, kdy představujeme nástupce. Dosud jsme jen uváděli nové modely,“ uvedl v rozhovoru pro Forbes Peter-Paul Schoppmann, regionální ředitel automobilky pro střední a východní Evropu.

Peter-Paul Schoppmann

Zdůraznil tak fakt, že první rolls-royce, který vyjel poté, co BMW slavnou značku získalo, byl před 14 lety právě phantom. Teď se v karlínské Hauch Gallery, jen pár týdnů po světové premiéře v Londýně, představila nová generace vozu, který patří na úplný motoristický vrchol.

Tři dny a tři večery proto kolem něj místní zastoupení automobilky, které vede Eva a Karel Kadlecovi, jinak majitelé firmy CarTec, pořádalo malá privátní seznámení pro současné i potenciální zákazníky. Ti si mohli užít i přítomnost veteránského phantomu šesté generace, jenž patřil herci Omaru Sharifovi, který si ho prý pořídil za honorář k roli ve filmu Doktor Živago z roku 1965.

Co je na novém phantomu vylepšené oproti minulé generaci?

Udělali jsme to jako vždy. Vzali jsme to nejlepší, co existuje a zase jsme to vylepšili (smích). To je heslo Rolls-Royce už od založení. Minulá generace phantomu byla na trhu 14 let. Za tu dobu ostatní prémiové automobilky obmění nejvyšší řadu minimálně dvakrát. My to dělat nemuseli.

<
>

Ale teď přišel velký skok, jemuž říkáme architektura luxusu. Máme kompletně nový rám karoserie z hliníku, vše je zaměřené na komfort jízdy a jako první na světě máme na palubní desce takzvanou galerii nebo chcete-li prosklenou pasáž.

Co to je?

Téměř polovina palubní desky může být individualizovaná podle přání zákazníků. Můžete si za její prosklenou část objednat vše od fotografií svých dětí až po umění vytisknuté ze zlata na 3D tiskárně. Nebo mozaiku ze slučích pírek.

Co je nového v technice?

Zlepšili jsme náš dvanáctiválcový motor, má teď dvě turba a téměř 600 koní. Zadní náprava je natáčecí, takže se zmenšil poloměr zatáčení zhruba o metr a půl a vůz má také například samootevírací a zavírací dveře vepředu.

Předchozí verze měla automatické dveře jen vzadu. K tomu má auto samozřejmě všechny nejmodernější asistenty řízení a drží šest metrů na délku ve své prodloužené variantě.

Nedávno představené Audi A8 umí řídit samo do rychlosti 60 km/h. Počítá se s autonomním řízením také v Rolls-Royce?

Zatím ne. Pro nás je bezpečnost na prvním místě. Ale jakmile bude technologie opravdu připravená, můžeme o tom začít uvažovat.

Podívejte se – naše značka není o autonomním řízení. Ale o zážitku a kráse. A já osobně si myslím, že ještě několik generací potrvá, než se dočkáme opravdu toho, že si jen sednete na zadní sedačku a auto vás odveze.

Jde hlavně o okolní infrastrukturu než o samotnou techniku vozů. Byť BMW se samozřejmě trendu věnuje naplno.

Kdo vám pak bude v rolls-roycu otevírat dveře, když nebude mít řidiče?

To je sice vtipná poznámka, ale trend je takový, že naši zákazníci mládnou a stále více si řídí sami. Obzvlášť tedy menší modely jako je ghost či wraith.

Přibývá mladých bohatých lidí, kteří postavili svůj byznys na nových technologiích a ti si chtějí řídit sami. Dnes je náš obvyklý zákazník v Evropě ve věku 40+, byť u phantomu to možná bude o zhruba deset let víc. Ale dříve to bylo o mnoho víc.

Kdy se první auta dostanou k zákazníkům?

Počítám někdy na počátku příštího roku. Rolls-royce jen tak nenaťukáte do konfigurátoru, obvykle jeho objednání znamená týdny rozmýšlení, třeba i návštěvu továrny v Goodwoodu a ladění všech detailů včetně individualizace v našem Bespoke programu. Ale našim nejlepším stávajícím zákazníkům už jsme začali vůz ukazovat někdy v průběhu dubna.

Říkáme tomu „closed room“ sezení, při nichž je opravdu za zavřenými dveřmi necháváme nahlédnout do toho, co půjde brzy na trh. Samozřejmě je potěší, když mají možnost vidět něco, co ještě nikdo jiný neviděl. Objeli jsme takto sedm velkých měst po celém světě.

Kolik potenciálních zákazníků jste v Praze při představování modelu potkal?

Odhaduji, že zhruba dvacítku. A samozřejmě nejsou jen z Prahy, ale z celého Česka. Myslím, že zdejší dealerství je velmi úspěšné, i když otevřelo prakticky teprve před rokem. Vše chce čas, máme trochu jiný byznys model než ostatní. Naší konkurencí nejsou další automobilky, ale lodě, helikoptéry a luxusní reality.

Jaké byly reakce zámožných Čechů na nový phantom?

Vždy se dívám na řeč těla zákazníků a byl jsem překvapen, jak pozitivně reagovali. Myslím, že chápali, proč jsme některé věci změnili a jiné přidali. Jeden pár například hodně ocenil, že je možné upravovat elektricky nastavení sedačky spolujezdce i od řidiče. Dámy občas ve všech těch možnostech tápou.

Kolik phantomů příští rok uděláte?

Výroba se bude rozbíhat, a protože se držíme nulové chybovosti a kvalita je vždy na prvním místě, nebudeme spěchat. Ale věříme, že budeme moci celosvětovému trhu nabídnout zhruba 600 až 800 vozů. Bude samozřejmě také záležet na tom, jak si je zákazníci budou přát upravovat.

Ceny se oproti minulé generaci zvýšily?

Nový phantom je mírně dražší než předchůdce, krátká verze začíná na 375 tisících eur bez daní (zhruba 9,8 milionu Kč). Ale auto je podstatně vylepšené, takže ten nárůst je opodstatněný. Ale není to tak důležité. Ne snad proto, že by se naši zákazníci o ceny nestarali. Naopak. Jsou tak úspěšní proto, že se obvykle o peníze dobře starají.

Ovšem obvykle to berou tak, že nekupují auto, ale umění. A u něj je vždy těžké dívat se jen na cenu.

Čtěte také