Aktuální vydání magazínu Forbes

nl201612
ashley

Seznamka Ashley Madison vydělává na nevěře. Využilo ji už více než 30 milionů lidí

Pošli to dál

Když se Noela Bidermana někdo zeptá, čím se živí, většinou tak trochu zalže. Řekne, že je právník. Pravda to je jen zčásti.

Biderman je totiž také úspěšný podnikatel a vydělává víc než pět milionů dolarů ročně. Když ale vysloví jméno své firmy, lidé už se s ním většinou dál bavit nechtějí. Biderman je spoluzakladatelem a výkonným ředitelem Ashley Madison, což je webová stránka, která zájemcům pomáhá podvádět jejich partnery. „Občas se stane, že když to lidem přiznám, konverzace prostě skončí,“ přiznává Biderman.

Ashley Madison funguje i v Česku a v češtině. Takže pokud vás zaujala, můžete se podívat sem.

Bývalý sportovní právník Biderman založil Ashley Madison s jedním obchodním partnerem v roce 2002. Každý z nich vložil do firmy půl milionu dolarů. Trvalo pět let, než nasbírali první milion klientů, pak ale přišel rok 2008,  krize a s ní spojené vyhazovy. Hodně mužů mělo najednou spoustu volného času. A to i na zálety. Obliba Ashley Madison díky tomu začala stoupat. Za tu dobu, co tato seznamka existuje, ji využilo 31 milionů uživatelů. Jen během podzimu loňského roku se do ní přihlásilo 6,8 milionu lidí.

Drtivá většina těch, kdo v Ashley Madison iniciují seznámení, jsou muži. Když si to majitelé webu uvědomili, rozhodli se toho využít a přijali tzv. „model nočního klubu“. Ženy tedy neplatí nic, zato muži platí za jakýkoliv kontakt. Každý z nich na seznamce ročně utratí v průměru 200-300 dolarů.

Jenže i v době, kdy sex rozhodně není žádné tabu, dokáže stránka podporující cizoložství urážet. Ashley Madison je zakázaná v Jižní Koreji i Singapuru a o zákaz usilují i Filipíny. Přestože společnost ALM, které Ashley Madison patří, investovala do reklamní kampaně loni 34 milionů dolarů, vyhledávač Bing od Microsoftu ji nezobrazuje. Na rozdíl od Googlu. Reklamy Ashley Madison nevysílá několik amerických televizí, a v Británii dokonce žádná.

Počítačová firma Cisco klasifikuje Ashley Madison jako stránku s obsahem pro dospělé. Firemní IT oddělení díky tomu mohou přístup zaměstnanců na její web omezit. Ryanair odmítl Bidermanovu nabídku namalovat za 120 000 eur logo Ashley Madison na jedno ze svých letadel létajících do Španělska. Biderman si ale i tak našel spoustu mediálního prostoru pro své reklamy, třeba na MSNBC, CNN a Fox News.

Svou firmu si cení na jednu miliardu dolarů. Analytici, kteří si vzhledem k pověsti stránky přejí zůstat nejmenováni, říkají, že to je sice vysoké číslo, ale nebude daleko od pravdy. Na prodeji Ashley Madison by ale Noel Biderman pohádkově nezbohatl. V současnosti v ní vlastní jen deset procent. Zbytek prodal v roce 2007 za 40 milionů dolarů. Hlavními vlastníky je několik institucí a bohatých investorů, z nichž většina pochází z Kanady, pár pak ještě z USA a Německa.

Bidermanovi se ovšem daří slušně. Od představenstva má nové Maserati Ghibli, od ženy hodinky Patek Philippe Calatrava a k tomu všemu ještě plážový domek ve Fort Lauderdale na Floridě. To jediné, co si tento ženatý otec dvou dětí (alespoň podle svých vlastních slov) nedopřává, jsou možnosti nabízené právě jeho seznamkou. „Chápu problémy spojené s monogamií a lidi, kteří potřebují naše služby. Myslím, že se mi pro ně podařilo vytvořit dobrý produkt,“ říká.

Čtěte také