Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
sperky uvod 1

Seznamte se: české šperky, které vás dobijí pozitivní energií

Pošli to dál

„Před pár lety mi jeden pán řekl, že bych se měla začít líčit a nosit šperky. Že bych se měla stát ženou. Tak jsem mu dala za pravdu a začala se sebou něco dělat,“ vypráví spolumajitelka šperkařství Mooyyy Chiara Obšivačová, která ještě donedávna nenosila na těle žádné ozdoby, protože jí to přišlo nepraktické. Teď se paradoxně šperkařinou živí.

A vzala si do hlavy, že lásku k vzácným kamenům a meditačním indickým semenům probudí i v ostatních.

_MTF6389

Chiara Obšivačová a její náhrdelníky.

Na začátku stála inspirace polodrahokamy. To bylo ještě v době, kdy vedla obchod s minerály v centru Prahy. „Tam se mi poprvé stalo, že jsem z těchto předmětů cítila nějakou sílu. Stála jsem před ametystovými geodami a úplně na mě sálala energie,“ líčí šestatřicetiletá podnikatelka, která se před dvěma lety rozhodla, že bude vyrábět originální šperky s pozitivními spirituálními účinky. Ty má například hinduistické semínko Rudraksha z posvátného stromu, který roste v Indii nebo na Srí Lance, a jež má prý pozitivní vliv na toho, kdo ho nosí.

Cílem Chiary Obšivačové je ale vyrábět moderní a hlavně opravdové šperky. Opravdovost zdůrazňuje proto, že český trh je podle ní přesycený syntetickými kameny, které někteří klenotníci sice vydávají za pravé, ale které na člověka nemají žádný vliv. „Já chci dělat poctivý byznys, chci prodávat pravé kameny, stříbro a také zlato,“ říká. Proto se v roce 2014 rozjela po burzách, aby zjistila, jestli jsou polodrahokamy opravdu tak drahé, jak se říká. A ono tomu tak kupodivu nebylo.

_MTF6223

A výsledek? Spočítala si, že na rozjezd šperkařství bude potřebovat minimálně tři miliony korun – na nákup materiálů, zaplacení skic, dílny a lidí. Vypracovala byznys plán a začala shánět investora. První, kdo ji napadl, byl majitel Resortu Svatá Kateřina Petr Zempliner, pro kterého v roce 2007 hotelový komplex jako event manažerka otvírala. Odprezentovala mu svůj podnikatelský záměr a on byl nadšený.

„Rozjeli jsme se do Mnichova na burzu a tam jsme bezhlavě nakupovali. Byli jsme fascinováni, úplně jsme tam ulítli. Nechali jsme tam několik set tisíc,“ popisuje začátky. „No ale pak jsme si řekli – co s těma všema kamenama budeme dělat, když nemáme nikoho, kdo by nám z nich něco vyrobil?“ říká podnikatelka, které se nakonec podařilo navázat spolupráci se třemi profesionálními designérkami – Lucií Koldovou, Annou Steinerovou a Mirkou Talavaškovou. Velmi náročné bylo ale sehnat zlatníka.

_MTF6213

Anna Steinerová, jedna z designérek Mooyyy, v akci.

„Nikdy jsem si nemyslela, že bude takový problém sehnat šperkaře. Žila jsem v domnění, že budou rádi, když jim dám práci. Opak byl pravdou,“ popisuje Obšivačová nepříjemnou zkušenost, kdy za ní všech 13 zlatnických firem, které oslovila, zavřelo dveře. „Řekli mi, že nikdy neseženu nikoho, kdo mi mé představy zrealizuje. Nechtěli totiž tvořit podle něčí předlohy,“ dodává.

Představa o krásných špercích s příběhem se začala rozplývat s prvně vyrobenou zakázkou. „Nakonec jsme sehnali jednu firmu, ale mně se jejich práce vůbec nelíbila. Až jsem si řekla, že to Češi prostě asi neumějí,“ popisuje zakladatelka Mooyyy. Nakonec se jí podařilo ke spolupráci přesvědčit Annu Steinerovou, která vystudovala ateliér K.O.V. na VŠUP v Praze.

koleknce kloudova

S Mooyyy spolupracuje i Lucie Koldová.

„Měla jsem krásné skici, materiál i prostory na výrobu, ale neměla jsem nikoho, kdo by mi odlil věci ze stříbra. Až mě nakonec Anička před půl rokem odkázala na zlatnického rytce Petra Polívku, že mě ale nejspíš nevezme,“ vypráví Obšivačová. A měla pravdu, rytecký mistr ji odmítl. „Řekla jsem si, že se nenechám odbýt, vlezla jsem mu do dílny a tak dlouho jsem ho přemlouvala ke spolupráci, až s ním teď čekám dítě,“ usměje se šperkařka, která je ve čtvrtém měsíci.

„Z Mooyyy jsme tím udělali rodinnou firmu,“ říká pobaveně. „Petr mi hodně pomáhá. Po večerech diskutujeme o nových nápadech a technologiích. Společnými silami se nám navíc podařilo snížit náklady na výrobu už jen tím, že přítel má za svou mnohaletou zkušenost se šperky dobré kontakty s dodavateli,“ vypráví a dodává, že se jí s partnerem podařilo namíchat stříbro, které, jak sama říká, žije.

„Někteří prodejci své výrobky rhodiují, aby šperk vydržel stejný léta. Já mám ale ráda, když časem získá patinu. Neumím se ke šperkům chovat vůbec. A úplně nesnáším ty extrémně drahé. Štve mě, že se s nimi nemohu koupat, spát a musím s nimi zacházet nějak nadstandardně,“ popisuje Obšivačová a dodává, že její kolekce jsou dostupné pro každého.

_MTF6159

E-shop Mooyyy spustila se svým týmem teprve před čtyřmi měsíci, v době, kdy vystavovala na Designbloku. Nebyla s ním úplně spokojená, ale s příchodem první výstavy se už musela začít nějak propagovat. „Bylo to narychlo, ale nakonec se nám během prvních dvou měsíců podařilo prodat 500 kusů šperků. Před Vánocemi jsme všichni pracovali od rána do večera, abychom stihli vyřídit všechny objednávky,“ popisuje. A práce se vyplatila, značka Mooyyy si na Designbloku vysloužila nominaci za nejlepší kolekci šperků v Cenách šéfredaktorů. A hlavně, o její značce se dozvěděli lidé.

_MTF6336

Jejím snem je nyní prosadit se v zahraničí, proto plánuje účast na pařížském festivalu Bijorhca, která je sice drahá, ale prý by se jí to mělo vrátit. Příští rok plánuje zkustit přeprodávat své výrobky také v galeriích v Miláně a New Yorku. U nás by to měla být podle plánů investora Pařížská ulice. „Mám spočítané, že při tomhle nasazení by se mi investice měla vrátit do dvou let,“ uvádí.

Můj šperk – moje vášeň. „Tak vznikl název Mooyyy. Chci v ženách probudit touhu nosit autorské šperky a nejen bezduché cetky, které nic neznamenají,“ přeje si nastávající maminka.

Autor fotografií: Michael Tomeš

Čtěte také