Jezdí na nich princové William i Harry, taky hollywoodská star Hugh Jackman nebo olympijský šampion Bradley Wiggins. A v Londýně pro majitele skládacích kol v předpisovém dress codu v saku a s kravatou pořádají závody. Taky u nás teď kola, co za pár okamžiků složíte do velikosti nákupní tašky, prožívají renesanci. Pro svou praktičnost, a taky proto, že s tímto bicyklem se může hýbat i ten, koho jinak na cyklistiku neužije.

Jak můžou „skládačku“ využít tři různé typy lidí – manažer, rodič a dobrodruh?

DO PRÁCE

brompton

Udělat si volno, sundat kolo z držáku ve sklepě, nasoukat se do dresu, vyjet. Možná na to taky nemáte čas a přece chcete zůstat aspoň v nějaké formě, občas se pohnout. Nebo ráno zase stojíte v koloně a je vám jasné, že rychlejší by bylo odstavit někde auto a těch posledních pár kilometrů do kanceláře už dojít pěšky. Nebo dojet na kole.

Skládací kolo se nejen proto stává trendy dopravním prostředkem do města. „Protože i takový manažer ho může mít pořád v kufru auta a použít, kdy se mu hodí,“ tvrdí Ondřej Brunecký z obchodu cyklospeciality.cz, který se právě na kola „do kapsy“ zaměřuje. Třeba na značku Brompton, která je v oboru „rozlož-slož-jeď“ legendou, a ročně z Londýna do světa vyšle přes 40 tisíc kol. Mimo ocenění za design od prince Philipa získal taky Cenu britské královny Alžběty za zahraniční obchod a inovaci.

„Je to vlastně prostředek pro snadno dostupné zdraví, co umožní žít „kolem“ a pohybem i jinak nesportujícím lidem. Každý den mohou dát aspoň pár kilometrů.“ Rychle, levně a bez starostí s parkováním. Složené kolo má totiž rozměry necelých 60 × 60 centimetrů, takže nebude vadit v tramvaji, v kanceláři se vejde pod stůl a v divadle zase do šatny.


NA VÝLET

2
Rajónem skládacích kol však nemusí nutně být jen městská aglomerace, dokážou dost dobře zastat úlohu dopravního prostředku i na delší vzdálenosti. Třeba na rodinné dovolené. Na horské přejezdy, ačkoliv jsou kola vybavena šesti rychlostmi, na kořeny nebo v extra závodním tempu s nimi nejspíš nevyrazíte.

„Ale to s dětmi stejně dost dobře nemůžete,“ říká Slávka Chrpová, cestovatelka a šéfredaktorka časopisu Cykloturistika, pro niž jsou skládačky kvůli své praktičnosti při tomto typu výletů první volbou. Tak proč s rodinou nevyrazit kolem třeboňských rybníků, do Korutan nebo si u moře na chvíli neodpočinout od nečinnosti na pláži?

„Čtyři skládačky snadno uložíte do zavazadlového prostoru i v malém sedanu. Nemusíte tedy vlastnit zrovna dodávku.“ A když na vyjížďku nakonec nezbude čas, nemusí vás aspoň mrzet čas strávený montováním nosičů na střechu auta.


NA EXPEDICI

heinz 1

Už jste někdy řešili na letišti odbavení klasického kola? Musí být rozložené v krabici, a v každém momentu, kdy ho ztratíte z dohledu, se obáváte jeho poničení nebo ukradení. Malé rozměry a nízká hmotnost skládaček umožňují snadnou přepravu i tam, kde může být s běžným kolem problém; třeba na lokálních linkách v exotických zemích obsluhovaných jen malými vrtulovými letadly.

Znáte Heinze Stückeho? Je mu 77, na kole jezdí už přes půl století a mapa míst, kudy projel, už je pěkně hustá. „Kolo mi to umožňuje,“ říká německý dobrodruh, který projel Afriku, Srí Lanku, Nepál, Polynésii a mnoho dalších, těžko uvěřitelných lokalit. „Kolo je můj pas.“

Prvních čtyřicet let jezdil na ocelovém bicyklu, ale pak mu došlo, že 25kilové kolo je pro jeho putování vážně nevhodné a taky neskladné. „Na tom skládacím jezdím od roku 2010 a má pro mě samé výhody,“ vyzdvihuje Stücke praktičnost a absolutní možnost kombinování s dalšími formami cestování – vlak, letadlo, autostop, bus. „Na Bromptonu jsem dosáhl nedosažitelného, včetně třeba ledových plání Kanady. Pro skládací kola prostě hranice neexistují.“