Aktuální vydání magazínu Forbes

Škodovka spustí na univerzitách carsharing, chce otestovat mileniály

Pošli to dál

Na přelomu roku začne brázdit ulice Prahy nová carsharingová služba s názvem Uniqway. Nepůjde ale o klasický startup, za kterým by stáli finanční dravci. A co víc, pasažéry zpočátku dohromady šesti „obrandovaných“ vozů budete moci být pouze tehdy, pokud budete vlastnit studentskou kartu ISIC.

Čtěte také: Připravte zásuvky a kabely, elektrická škodovka je tady

Nový projekt pochází z dílny české Škody Auto, respektive jde o první vlaštovku její dceřiné společnosti Škoda Auto Digilab. Mladoboleslavská automobilka se v jeho rámci domluvila se třemi pražskými univerzitami (ČZU, VŠE, ČVUT) na spuštění platformy pro sdílení vozů mezi studenty.

„Buď před koncem roku, nebo začátkem příštího bude spuštěna testovací uzavřená fáze, ve které bude předem vybraných 300 lidí v rámci zmíněných univerzit. Půjde o důvěryhodné osoby, které budou moci službu kompetentně ověřit, ohodnotit a okomentovat,“ řekl v pondělí bývalý vedoucí marketingu a nynější vedoucí strategie Škoda Auto Česká republika Michal Pres s tím, že tato fáze bude trvat zhruba čtvrt roku.

Poté se přejde do otevřené testovací fáze, a pokud vše půjde podle plánů a o službu bude zájem, následně se začne dál škálovat.

„Vše jde odspoda, od studentů. My jsme je jen metodicky vedli a nějakým způsobem je mentorovali,“ přidává se šéf mladoboleslavské automobilky Luboš Vlček a dodává, že partnerem nové platformy bude Škoda Financial Services a „jedna pojišťovna“, jejíž odhalení teprve přijde.

Studenti například přišli s vlastním systémem odemykání a zamykání vozu modelů Fabia Style, ke kterému budou využívat studentské karty ISIC. „Kdo by dnes chtěl nosit kartu navíc?“ dodává k tomu Pres, kterého příjemně překvapila technická angažovanost a zdatnost českých studentů.

Na českém trhu se v posledních letech objevilo více carsharingových služeb, za všechny jmenujme například Car4way nebo Ajo. Škodovka je ale k těmto komerčním projektům zdrženlivější.

„Klasický carsharing, jak jej známe, nám nedával moc ekonomický smysl. Zejména v Praze, kde je zastávka na MHD na každém rohu,“ vysvětluje Pres, proč se automobilka vydala zrovna tímto směrem.

Škoda Auto, která v Česku drží třetinu trhu a letos očekává další rekordní rok s tuzemskými prodeji ve výši až 90 tisíc vozů, pak nezastírá, že si na nové službě chce otestovat i reálný vztah mileniálů ke sdílené ekonomice.

„Jestli se opravdu jednoho dne dočkáme toho, kdy si lidé opravdu nebudou chtít vozy kupovat, ale jen pronajímat či si je sdílet,“ řekl Pres.

Mladá generace je totiž známá svým kladným přístupem k moderním technologiím a oproti jejím rodičům menší potřebou věci vlastnit.

„Opravdu bude těžké člověka, který je od dětství spjatý se smartphonem, učit dělat věci jinak. Když si budou lidé chtít koupit vůz či obecně mobilitu, bude pro ně nepochopitelné, aby šli k dealerovi. Pro dnešní dvacátníky už je nepochopitelné i cédéčko,“ dodává Pres pro Forbes.


 

Čtěte také