Aktuální vydání magazínu Forbes

Výstava „divných“ elektrovozů: Škoda do zásuvky i trabant se startérem z MiG 21

Pošli to dál

Tolik roztodivných aut na elektřinu se na jednom místě sejde málokdy. Na kraji Olomouce, v nákupním centru Olympia, je k vidění výstava vzácných elektromobilů: od supermoderního SUV Tesla Model X až po elektrického trabanta (se startérem z MiG 21!) či škodovku Eltra, která vypadá úplně stejně jako legendární favorit.

Výstava, na které se prezentovaly kuriozity i sériové hitovky, končí v pondělí večer. Takže si buď ještě můžete udělat neplánovaný víkendový výlet, nebo si ty nejlepší kousky výstavy, kterou pořádá Mojmír Hrouz z Asociace elektromobility ČR, prohlédnout v naší fotogalerii.

ŠKODA ELTRA Málo se o tom ví, ale Škoda na začátku 90. let vyrobila v Ejpovicích skoro tisíc kusů elektrického Favoritu. Dodnes jich po českých silnicích pár jezdí ve verzi dvou či čtyřmístného hatchbacku a pick-upu. Tahle zelenkavý veterán patří panu Mičkovi ze Suchohrdel na Jižní Moravě. Více si o něm přečtěte v podzimním Forbes Next, který vychází ve čtvrtek. FIAT 500E Vozidlo vyvinuté přímo automobilkou FIAT proto, aby mohla prodávat v Kalifornii i vozy se spalovacím motorem. Na každém prodaném vozidle firma prodělávala 10 tisíc dolarů. Vůz s maximální rychlostí 137 km/h a maximálním dojezdem 140 km, se vyrábí v Novém Mexiku a tohle bylo do Česka dovezeno jako ojeté. TH!NK CITY Dvousedadlový elektromobil s maximální rychlostí 110 km/h a dojezdem až 180 kilometrů. Vůz se prodává hlavně v Norsku od roku 2010, cena byla stanovena na 24 tisíc eur. Celkem bylo prodáno zhruba 2500 kusů, u nás jezdí podle dostupných informací tři. PEUGEOT iON Tohle auto je převlečené Mitshubishi iMiEV, které se začalo vyrábět v roce 2009. Jde tedy o nejstarší novodobý sériově vyráběný elektromobil na evropském trhu. KAIPAN VOLTAGE Značka Kaipan vyráběla ve spolupráci s ostravskou univerzitou VŠB a firmou Iostra elektrické prototypy už od roku 2009. Jedním z nich je i model VoltAge s maximálním dojezdem 240 kilometrů (maximální rychlost 130 km/h). V současnosti vývoj elektromobilů pokračuje a připravuje se výroba nového modelu Kaipan E. TESLA ROADSTER Tohle je opravdová rarita. První elektromobil značky Tesla Motors, vyrobený na platformě Lotus Elise. Vyrobených bylo pouze 2400 kusů, v Česku jsou pouze dva. Maximální rychlost: 205 km/h, dojezd až 340 kilometrů, zrychlení z nuly na sto za 3,7 vteřiny. Jízda ale žádné velké pohodlí není, někdo tomuhle autu dokonce říká kostitřas. YOGOMO  Čtyřmístný čínský elektromobil navržený pro město s jednoduchým nabíjením a dojezdem 180 kilometrů spadá do kategorie „motocykl čtyřkolka“. S motorem o výkonu 7,5 kW zvládne maximální rychlost 75 km/h, jízdní režim si můžete nastavit jako ekonomický nebo sportovní. Cena? Pod 300 tisíc korun. KEWET EL JET Toto vozidlo pochází z Dánska a od roku 1988 se vyrábělo v šesti modernizovaných verzích, celkem více než tisíc kusů. Kewet s velmi robustní trubkovou pozinkovanou konstrukcí, je první elektrický vůz, který objel Zemi. Maximální rychlost má 80 km/h a dojezd se pohybuje od 100 do 200 kilometrů. TRABANT 601 COMBI ELEKTRO Tohle je individuální přestavba legendárního auta na elektropohon. Jako elektromotor je použit dynamostartér ze stíhačky MiG 21 a zdrojem energie jsou olověné bezúdržbové baterie. Tenhle trabant umí nejvyšší rychlost 80 km/h a dojede na jedno nabití maximálně 80 kilometrů. OPEL AMPERA Opel Ampera byla na rozdíl od mnoha elektromobilů velkých značek od začátku koncipována jako auto s elektromotrem a akumulátory. Díky tomu se baterie podařilo rozmístit tak, aby místo v kufru a ve voze omezovaly jen naprosto minimálně. Uvnitř je bohatě místo pro čtyři lidi. Ampera si s sebou vozí generátor elektrického proudu v podobě atmosferické benzínové čtrnáctistovky o výkonu 85 koní. Maximální rychlost je 160 km/h. HUOYUN Vozidlo čínské výroby, které je pro svou podobnost s vozem Smart přezdíváno „čínasmart“. Má však výrazně odlišné materiály, provedení, parametry i cenu. Do Česka bylo dovezeno deset huoyunů a většina je v majetku Asociace pro elektromobilitu ČR. Dojezd může být až 200 kilometrů, maximální rychlost 80 km/h. ŠKODA ELTRA PICKUP Tento vůz, který vychází z Favoritu, patří Davidu Pátkovi z Moravan u Kyjova. Koupil ho v roce 2009 za 35 tisíc korun. Teď si ho cení na zhruba 80 tisíc korun. Podobných pojízdných pick-upů je podle dostupných údajů v republice asi sedm. Tahle má aktuálně dojezd 60 kilometrů a maximálně na tachometru uvidíte 90 km/h.
<
>
OPEL AMPERA Opel Ampera byla na rozdíl od mnoha elektromobilů velkých značek od začátku koncipována jako auto s elektromotrem a akumulátory. Díky tomu se baterie podařilo rozmístit tak, aby místo v kufru a ve voze omezovaly jen naprosto minimálně. Uvnitř je bohatě místo pro čtyři lidi. Ampera si s sebou vozí generátor elektrického proudu v podobě atmosferické benzínové čtrnáctistovky o výkonu 85 koní. Maximální rychlost je 160 km/h.

Foto: Michael Tomeš


 

Čtěte také