Aktuální vydání magazínu Forbes

Škoda po 44 letech uvažuje o návratu do Ameriky. Dveře jí může otevřít Kodiaq

Pošli to dál

Představte si, že jste Američan a vaším snem je řídit českou škodovku. Pak máte dnes vlastně jen dvě možnosti – buď se odstěhovat do Evropy, nebo si auto z Mladé Boleslavi dovézt za oceán na vlastní pěst. Tedy nic, do čeho by se vám nejspíš chtělo.

Přestože Škoda prodá ročně milion aut, ani jedno ve Spojených státech. Platí to už od roku 1972, kdy byly na americký trh vyvezeny poslední dvě škodovky. Už brzy by se to ale mohlo změnit. Automobilka totiž poprvé ve své novodobé historii uvažuje o návratu na americký trh.

Čtěte také: Nejlevnější Škoda Kodiaq vyjde na 678 tisíc. Brázdit silnice začne v únoru

Lépe řečeno si v Mladé Boleslavi zadali několik studií, které mají zjistit, co všechno by to obnášelo a jestli by se ji to vyplatilo. „Potvrzuji, že se o to intenzivně zajímáme,“ přiznává šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček. „Každý dobrý podnikatel, a v automobilovém byznysu to platí obzvlášť, se musí nad americkým trhem minimálně zamyslet,“ dodává.

Americký trh je po tom čínském druhý největší na světě, a pokud by se na něj Škoda vrátila, byla by to obrovská událost. Těmto úvahám nahrávají dva důvody. Tím prvním je aféra „Dieselgate“, která v očích Američanů poškodila mateřský Volkswagen, ale značky Škoda se téměř nedotkla.

_RFL8155

Šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček

Po představení nového SUV Kodiaq navíc konečně získala model, se kterým má na americkém trhu šanci. „Když se podíváte na počet aut na tisíc obyvatel, v Číně je to hluboko pod 100, v Česku kolem 500 a v Americe skoro tisíc. Americký trh je absolutně saturovaný a my teď hledáme, kde by mohla být případná skulinka. A s celou SUV strategií se to samozřejmě nabízí,“ říká Vlček.

Se svým prvním sedmimístným modelem mají konec konců v Mladé Boleslavi velké plány. Příští rok by s ním chtěli proniknout do Jižní Koreje a Íránu, hodně si od kodiaqu slibují také v Číně. Letošních 300 tisíc prodaných aut by se tam díky němu mělo posunout až na 500 tisíc aut za rok.

Speciálně pro čínský trh začne Škoda vyrábět také Kodiaq ve verzi kupé, které má do prodeje přijít v roce 2018. „SUV je progresivní segment na všech trzích, ale jsou i trhy, kde je to ještě silnější než v Evropě – třeba v Číně. Tamní boom je jedinečný. A my věříme, že Kodiaq a od něj odvozené deriváty nám pomůžou byznys v Číně zdvojnásobit,“ uvažuje Vlček.

Ale zpět ke Spojeným státům. Škodovka tam kdysi své zastoupení mívala – v 50. a 60. letech minulého století se do USA podívaly modely Felicia a 440/Octavia. Velký trhák z toho ale nebyl a po pár letech se značka z tamního trhu zase stáhla. Není ani moc divu, v tehdejší době letěly na amerických silnicích velké osmiválcové koráby, na trh přišla Corvette a v rychlém sledu další muscle cars. Benzín byl za pakatel a neznámá značka odněkud z východní Evropy neměla šanci.

O něco lepší to bylo v Kanadě, tam byla v nabídce ještě Škoda 120, a to dokonce v „luxusní“ exportní verzi. I tu ale trápil celkový nedostatek kupců a problémy byly ty samé, jako u ostatních škodovek té doby – mizerná kvalita, špatná pověst a nedostatečná nabídka modelů.

dssd

SUV Škoda Kodiaq

Právě to poslední bylo také dlouho hlavním důvodem, proč nemělo smysl škodovky do Ameriky exportovat. A i když se tam najde dost zájemců, kteří by o ně stáli, je tady ještě jedna komplikace – legálně jde do Ameriky importovat pouze auta starší 25 let.

Může za to několik automobilek v čele s Mercedesem, které v roce 1988 v americkém Kongresu protlačily Vehicle Safety Compliance Act, jenž právě to zakazuje. Oficiálně z důvodů horších emisí nižší bezpečnosti, ve skutečnosti ale kvůli šedému importu z Evropy, kterým trpěly právě luxusní značky. Stejný zákon platí dodnes, takže dál komplikuje život všem individuálním importérům.

Dovézt aut si tak můžete z Evropy pouze na vlastní pěst, případně pak musíte být diplomat a škodovku si zvolit jako služební vůz, čímž se zmíněnému zákonu vyhnete. A nebo můžete jako americký fanoušek Škody doufat, že se automobilka rozhodne do Spojených států vrátit.

„Americký trh analyzujeme, chceme se podívat na jeho velikost, na možnost se tam eventuelně dostat, co to znamená z pohledu marketingu, odbytových kanálů,“ vypočítává Vlček.

Čtěte také: Pařížský autosalon: praktické rady a 10 vozů, které nesmíte minout

Studie se týkají i homologačních podmínek, které jsou ve Spojených státech přísnější než v Evropě. Evropské crashtesty například hodnotí jen důsledky nárazu pro připoutané pasažéry, v Americe se zohledňuje i to, že je řidič nepřipoutaný. Právě kvůli tomu pak musejí mít auta na amerických silnicích jiný sklon čelního skla, aby si o něj člověk při nárazu nerozbil hlavu.

„Je pravda, že americké normy jsou těm evropským vzdálené, ale každý trh, kromě Evropské unie, má samozřejmě určité odchylky. My dnes vyvážíme do 104 zemí, takže tohle všechno jsou jen drobnosti. I to sklo. Není to K.O. kritérium, je to zvládnutelné,“ tvrdí Vlček.

Právě kvůli nutným úpravám je ale podle něj jisté, že by se auto s logem Škoda ve Spojených státech ani v případě, že se automobilka pro expanzi rozhodne, neobjevilo před rokem 2020. Studie probíhají, rozhodnutí je to velké a není vůbec lehké. „Čekám, že studie budou dokončeny průběhu během roku 2017, a teprve tak to nejvyšší vedení vyhodnotí a rozhodne se,“ dodává Vlček.

Čtěte také