Aktuální vydání magazínu Forbes

Škoda slaví rekordní rok. Vydělává více než dvakrát tolik co nejbohatší Čech

Pošli to dál

Sázka na populární SUV, do kterých se se zpožděním pustili na konci roku 2016, se vyplácí. Mladoboleslavská Škoda loni opět překonala své rekordní finanční výsledky i počet prodaných aut – a tentokrát ještě výrazněji. Jedním z důvodů je i celosvětový úspěch SUV Škoda Kodiaq.

Čtěte také: S českým šípem u Santy Clause aneb Krocení karoqu v ledovém království

Toho se loni celosvětově prodalo 100 tisíc kusů, což je sice méně než u modelů Superb, Rapid, Fabia i Octavia, kterých se loni prodalo 419 tisíc, jenže právě největší škodovácké SUV táhne prodeje v Číně, která je pro automobilku s 325 tisíci prodanými vozy suverénně největším trhem.

Předseda představenstva Škody Bernhard Maier představuje výsledky.

Celkem Škoda loni vyrobila a prodala 1,2 milionu aut, což je meziročně o 6,6 procenta více a také nejlepší výsledek ve 123leté historii společnosti. Nejvíc vozů prodala po Číně v Německu (173 tisíc), Česku (95 tisíc), Velké Británii (80 tisíc), Polsku (66 tisíc) a Rusku (62 tisíc).

I díky tomu pak vyletěly vzhůru i finanční výsledky – oproti roku 2016 se tržby Škody zvýšily o 74 miliard korun (nárůst o 20,8 procenta) na 422 miliard korun, ještě rychleji pak vzrostl (o 34 procent) zisk po zdanění, který v minulém roce činil v přepočtu 32 miliard korun. Jen pro srovnání, je to zhruba dvakrát tolik, co za rok vydělá skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

V rámci koncernu Volkswagen, pod který Škoda spadá, rostly tržby rychleji pouze jedné značce – Porsche. „Tenhle úspěch stojí na třech pilířích. Prvním je práce 35 tisíc mužů a žen, které zaměstnáváme, druhým je konkurenční výhoda, kterou nám dává koncern, a třetím naše přesvědčivé modely, kterých máme v nabídce sedm, což je nejvíc v historii Škody. Motorem našeho růstu je jednoznačně kodiaq,“ potvrzuje předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

Za posledních pět let se provozní zisky Škody více než ztrojnásobily a to, jak se jí bude dařit v budoucnu, je klíčové i pro celou českou ekonomiku.

Největší tuzemská firma se totiž sama podílí více než pěti procenty na HDP celé země a se zaplacenými 7,3 miliardy korun je největším plátcem daní v Česku.

„Naše čísla jsou skvělá, ale pro mě je mnohem důležitější, že jsme stabilní firma, která tyhle výsledky může opakovat i v budoucnu, protože jde o udržitelný růst,“ připomíná Maier.

Osmapadesátiletý německý manažer má teď se Škodou velké plány. Příští rok chce představit první čistě elektrický model Citygo a plug-in-hybrid Superb, ve stejném roce se pak v Mladé Boleslavi otevře nová lakovna za 5,5 miliardy korun, která zvýší kapacitu o 600 vozů na 2700 aut denně.

V příštích dvou letech chce Škoda investovat 50 miliard korun do elektromobility a digitalizace, během stejné doby chce také představit 19 nových nebo upravených modelů, v roce 2020 by podle svých plánů měla prodávat v Číně až 600 tisíc aut ročně, za dalších pět let chce uvést na trh 10 různých elektromobilů a o rok později, tedy v roce 2026, by měla vyrábět už dva miliony aut.

Nepochybujte, že to Maier zvládne – klíčová otázka zní jinak. Kde se tolik aut bude vyrábět, když už teď Škoda nestíhá a například na SUV Kodiaq si někteří zákazníci počkají i půl roku?

„Samozřejmě že to nezvládneme jen výrobou v Česku. Hodně důležité pro nás budou i fabriky v Číně a Rusku, kde jsme už provoz na vyšší kapacitu přizpůsobili. Momentálně řešíme variantu výroby v Indii, ale tady ještě analýzy nejsou hotové, takže vám zatím nemůžu říct víc. A zároveň se snažíme rozšířit směnný provoz v Česku,“ plánuje německý šéf Škody.

Potíž, na kterou ale jeho společnost v Česku naráží, se jmenuje zaměstnanci. Škodovce už delší dobu chybějí schopní lidé, kterých momentálně zaměstnává už téměř 35 tisíc. V Česku je rekordně nízká nezaměstnanost, lidé se také nejsou moc ochotni stěhovat za prací. Na konci března navíc vyprší platnost kolektivní smlouvy a dohoda o nové stále není – odboráři požadují růst mezd o 18 procent, vedení firmy nabízí zhruba polovinu. Další kolo jednání je naplánované na příští týden.

„Česko má za sebou vynikající vývoj, v mnoha ohledech, jako je nezaměstnanost, produktivita nebo nízké úrokové sazby, patří už teď v rámci EU ke špičce. Jenže demografický vývoj, který měl v posledních dvou letech nejvíc negativní dopad od revoluce, tohle ohrožuje. Takže pokud chceme v Česku dál růst, musíme zvýšit vnitřní migraci, lépe využívat současné výrobní kapacity a také rozšiřovat automatizaci a robotizaci,“ dodává Bernhard Maier.

Čtěte také