Aktuální vydání magazínu Forbes

ndzlt
skypicker cut

Skypicker prošel Tomkovým investičním „trojúhelníkem“ a dostal 25 milionů

Pošli to dál

Ondřej Tomek si oblíbil Brno – aspoň co se startupů týče. „Je to české Silicon Valley,“ říká zakladatel portálu Centrum a nyní investor, který už v jihomoravské metropoli investoval do společnosti Safetica, která brání úniku citlivých dat z firem a organizací. A teď přidává další investici: do startupu Skypicker, který funguje jako vyhledávač a prodejce levných letenek, vložil 25 milionů korun a získal za to desetiprocentní podíl. Celou společnost, kterou založil a stále vede Oliver Dlouhý, tím ohodnotil na čtvrt miliardy korun.

„Byl jsem s Oliverem v kontaktu dva měsíce zpátky, ale zrovna jsem odjížděl na moře a nevěřil jsem, že bude volný, až se vrátím. Kroužilo okolo něj dalších pět lidí,“ vzpomíná Tomek na dobu, kdy se plavil po Indickém oceánu. Jenže stalo se, Dlouhý na Tomka počkal, a když Skypicker prošel Tomkovým „investičním trojúhelníkem“ (tři věci, které u startupů posuzuje: 1. obrat dnes, 2. odhad tržního potenciálu; postavení mezi hráči na trhu, 3. jestli má „správné“ zakladatele), byla ruka v rukávě.

„Bavili jsme se s mnoha investory, pitch jsem opakoval mnohokrát dokola a odpovídal na stejné otázky. Ondra byl výborně připravený, neřešili jsme, jestli má náš byznys model smysl, ale rovnou jsme přeskočili k diskusi, jak byznys posunout o pár levelů dál,“ říká Dlouhý. „Ondra je rychlý a přímý, diskuse s ním není jako s podezíravým investorem, ale jako s nadšeným spolupodnikatelem. A to mi vyhovuje.“

Skypicker pomáhal založit Jiří Hlavenka, jeden z otců českého internetu. Jeho renomé bylo jedním z důvodů, proč se Tomek rozhodl do Skypickeru investovat. Po Hlavenkovi, který do počátku přinesl 450 tisíc korun, se v roce 2013 s investicí v řádu desítek milionů korun přidala i společnost Touzimsky Airlines.

Hlavní předností Skypickeru, který v prosinci zaznamenal tržby 40 milionů korun, je schopnost kombinovat spojení nízkonákladových dopravců. Data o letech vycucává ze stránek lowcostových aerolinek, jako je Ryanair nebo EasyJet, případně s nimi má smlouvu o spolupráci. Algoritmus Skypickeru pak dokáže propojit nízkonákladové linky tak, že na dané trase opravdu najde nejlevnější letenky.


Tohle je další příběh zajímavé firmy, o které jsme na Forbes.cz psali: 

Brašnářství Tlustý: internetová továrna, kde se dělá rukama

Čtěte také