Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
world-of-warcraft2

Slabina počítačových her: teroristé při plánování útoků v Paříži možná použili PlayStation 4

Pošli to dál

V době, kdy svět truchlí nad 129 oběťmi pátečních teroristických útoků v Paříži a policie provádí jednu razii za druhou, se tajné služby intenzivně zabývají otázkou, jakou roli při plánování masakru sehrály moderní technologie – včetně nejpopulárnější herní konzole na světě, PlayStation 4 od společnosti Sony.

Právě ta se totiž údajně ocitla mezi důkazy, které úřady objevily při jedné razii v Bruselu. Mimochodem, to, že Islámský stát (k útoku se přihlásil o víkendu) používá ke vzájemné komunikaci systém PS4 – protože je velmi obtížné ho monitorovat -, přiznal i belgický ministr vnitra Jan Jambon. „Vystopovat PlayStation 4 je ještě obtížnější než WhatsApp,“ uvedl.

Nová generace konzolí totiž krom jiného umožňuje hry streamovat – tedy hrát hru přímo z internetového serveru bez nutnosti její instalace. Potom, co byla koncem roku 2013 uvedena na trh, se přitom vyrojily obavy, zda nebude pro úřady příliš snadné nabourat se do soukromí uživatelů díky periferním zařízením jako Kinect od Microsoftu a kamera PlayStation.

Faktem ale je, že to jsou právě neperiferní prvky založené na komunikaci konzolí, které mohly teroristům poskytnout účinný kanál ke vzájemnému dorozumívání. A tenhle způsob je dokonce bezpečnější než šifrované telefonáty, textovky či elektronická pošta.

ps4-headset

Jestli útočníci využili při plánování útoků v Paříži právě PS4, zůstává sice otázkou, teoreticky by v tom nicméně měli několik možností – od posílání zpráv, využití online služby PlayStation Network (PSN) přes hlasové chatování až po komunikaci prostřednictvím samotné hry.

Úřady se podobným věcem samozřejmě snaží zabránit – podle dokumentů, které unikly před dvěma lety díky Edwardu Snowdenovi, se tajné služby NSA a CIA s cílem infiltrovat se do virtuálních „schůzek“ teroristů skutečně „nabouraly“ do her, jako je World of Warcraft. Jenže s novou platformou PlayStation 4 by jednoduchá hlasová komunikace teroristů mohla fungovat docela dobře.

Už proto, že ve srovnání s obyčejnými mobily je pro úřady stále těžké monitorovat hlasové systémy na základě IP adresy. Před pěti lety se sice FBI snažila získat přístup ke všem způsobům internetové komunikace včetně herních chatovacích systémů, Federální komise USA pro komunikaci (FCC) jí nicméně přístup k peer-to-peer komunikaci nepovolila.

Ke sledování komunikace zločinců v organizovaných chatech, jako třeba u pedofilů, kteří se snaží lákat děti přes Xbox Live, si proto vládní vyšetřovací agentura vytvořila vlastní zařízení. Většina konzolí je dnes už takovými schopnostmi vybavena a téměř všechno, co na svém počítači děláte, může být zaznamenáno.

Ale vzhledem k tomu, jak je pro západní vlády těžké odposlouchávat komunikaci typu živého streamingu, si teroristé mohli v síti PSN jednoduše chatovat, aniž by se museli bát, že budou odhaleni. Je samozřejmě otázkou, do jaké míry si americká vláda v posledních letech zajistila přístup k platformám jako PSN a Xbox Live, pořád ale bude příliš malý ve srovnání s tradičními formami komunikace, jako jsou mobily a počítače.

Samotná PSN měla při posledním sčítání asi 110 milionů uživatelů, z toho 65 milionů bylo aktivních, takže nejde o malý počet lidí. Vytvořit profil podezřelých teroristů na základě internetové a komunikační historie se dá celkem snadno, jenže v případě konzole to rozhodně snadné není, i kdyby tahle data byla přístupná.

Důvodem je fakt, že jen málo uživatelů by navštívilo stránky extremistů ve webovém prohlížeči PSN nebo se na veřejné herní platformě chlubilo budoucími útoky. V době, kdy mezi každoročně nejprodávanější tituly patří terorismem nadupané hry jako Call of Duty, se navíc nedá vybrat takové, jejichž používání by zavdalo důvod, proč dotyčné podezírat z možných vazeb na teroristy.

psn-arabic

Ještě děsivější je skutečnost, že existuje celá řada dalších způsobů, jak si útočníci mohou posílat zprávy, aniž by přitom museli vyslovit jediné slovo. Komplic IS mohl například svůj útočný plán popsat pomocí mincí Super Mario Maker a soukromě je sdílet s dalším hráčem nebo si dva hráči v Call of Duty mohli psát zprávy na zdi v mizející spršce kulek.

Zní to sice zvláštně, ale existuje mnoho „in-game“ způsobů neverbální komunikace, které je téměř nemožné sledovat. FBI či NSA by v takovém případě musely monitorovat veškerou činnost na celé konzoli, a to nejen hlasový a textový chat. A to by v tomhle okamžiku nebylo technicky ani možné.

Jestli se kdysi tvůrci burner telefonů (předplacené telefony na jedno použití) museli bránit kritice, že usnadňují zločincům komunikaci, v případě Microsoftu a Sony se takové nařčení zdá nepravděpodobné. Přesto teď tyhle společnosti mohou mít tendenci snažit se úřadům usnadnit způsob, jak sledovat určité profily nebo konzole. Už proto, že nejpopulárnější herní zařízení slouží nejen obyčejným hráčům, ale i těm, kdo chtějí zabíjet.

Autor: Paul Tassi, spolupracovník Forbes US

Čtěte také