Uber a Snapchat patří mezi světově nejúspěšnější startupy, které vydělaly miliardy dolarů. Jenže i přesto, že se topí v penězích, narazily na problém – talentovaných inženýrů, kteří by pro ně mohli pracovat, není neomezené množství.

Snapchat si proto vytvořil novou, poměrně kreativní strategii, jak nové lidi hledat. Začátkem dubna si jeden ze zaměstnanců Uberu všiml neobvyklého geolokačního filtru (funkce, která k snapchatovým obrázkům patří), který se zobrazil hned po tom, co přes Snapchat odeslal fotku. Ve filtru se psalo: „Štve vás vaše práce?“

Tyto filtry se objevují jen lidem, kteří jsou v blízkosti sídla Uberu. Jejich součástí je i odkaz na náborové webové stránky Snapchatu a obrázek frustrovaného ducha (loga Snapchatu), který řídí taxík.

„Je to unikátní recruiting hravou formou,“ řekla Forbesu mluvčí Snapchatu Jill Hazelbaker a dodala, že jen hrstka lokací má tento geofiltr a ten se zobrazí výhradně lidem, kteří Snapchat používají. Mluvčí Uberu se k tomu vyjádřit nechtěl.

snapchat-uber2- dovnitr done

To, že se Snapchat snaží využít speciálních funkcí své aplikace k získání nových zaměstnanců z vytipovaných společností, je sice neobvyklé, ale na druhou stranu se to dalo čekat. Boj o talentované a kvalifikované lidi s technickým vzděláním probíhá už dlouho – už několik let je v Silicon Valley například běžná praxe, že se firmy předhánějí v zaměstnaneckých benefitech. Obědy a doprava zdarma nebo i akcie podniku se kterými můžou obchodovat, tu jsou na denním pořádku.

„Najít opravdový talent není vůbec jednoduché,“ myslí si Charlie Guo, bývalý podnikatel, který nyní radí různým technologickým společnostem. „Nejlepší způsob, jak najít dobré lidi, je osobní doporučení. A je jasné, že když máte dva startupy, které založili absolventi stejné vysoké školy (v tomto případě Stanfordu), tak spolu budou soupeřit.“

Forbes navštívil sídlo Uberu, aby si filtry vyzkoušel a fungovalo to. Filtr se zobrazí hned po tom, co něco vyfotíte. Je v dosahu jen v určitých částech sídla společnosti v San Franciscu. Snapchat má základnu v Los Angeles.

Je zajímavé, že Snapchat a Uber nejsou přímí konkurenti, každý dělá něco jiného. Snapchat je aplikace, která posílá fotky, jež za okamžik zmizí, a populární je hlavně u teenagerů. Uber poskytuje taxislužby. Ale ani rozdílný byznys a jiná cílová skupina Snapchat nezastavily.

Uber v podobné situaci není poprvé – i když jeho zaměstnanci nebyli loveni, ale sami byli lovci. Minulý rok se zjistilo, že si zaměstnanci Uberu objednávali jízdy u konkurenční společnosti Lyft a během cesty se řidiče snažili přesvědčit o tom, že Uber je lepší a měli by k němu přestoupil. A to není všechno, Uber se podle výpovědí také snažil objednávat řidiče Lyftu a potom objednávku záměrně na poslední chvíli rušil, aby zákazníkovi, který čekal na odvoz, zajistil nepříjemný zážitek.

Nabírání zaměstnanců z konkurenčních firem se nevztahuje určitě jen na Snapchat, o kterém se říká, že už teď má hodnotu 19 miliard dolarů (475 miliard korun), nebo Uber, který má cenu více než 40 miliard (bilion korun). Geofiltry Snapchatu jsou nastaveny také pro Airbnb, Twitter anebo v sídle Pinterestu. V Airbnb Forbes zaznamenal filtr, na kterém se psalo „Nespíte dobře?“ spolu s obrázkem vystrašeného ducha obklopeného ovcemi.

Zaměstnanec Pintrestu poukázal na jiný geofiltr, na kterém se psalo „Jste v úzkých?“ (originální výraz pinned down si hraje s názvem Pinterestu) a na obrázku byl pro změnu smutný duch s padajícími kuželkami okolo. Zaměstnanec geofiltr zveřejnil i se svou odpovědí „Ne“.

„Tohle je začarovaný kruh, všichni musíme bojovat. Trávíme dobrých 30 % času pouze tím, že hledáme nové lidi, takže by to nemělo být tak těžké,“ okomentoval kauzu pro Forbes Haseeb Budhaní, CEO v Soha Systems.

Tento filtr se údajně objevuje v okolí sídla Facebooku: