Jaké to bylo, když jako náctiletý vybíral prvního zaměstnance, jak se vypořádal s krachem své první firmy Redboss a co teď dělá v rámci čínské skupiny Goodbaby International, kam loni zasedl do představenstva?

O to vše se v úterý večer ve Vencovského aule na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze při příležitosti přednášky s názvem Řízení růstu podnikání podělil s veřejností jeden ze zakladatelů a bývalý dlouholetý šéf Socialbakers Jan Řežáb.

Čtěte také: Proč se Jan Řežáb staví na hlavu a jezdí na monokole

Ten také s pomocí originálních „slajdů“ v angličtině předvedl, jak před sedmi lety vypadala jeho investorská prezentace (tzv. pitch), když si se Socialbakers šel pro první dva miliony dolarů. Od té doby firma od soukromých investorů (včetně fondů jako Index Ventures nebo Early Bird Venture Capital) získala už 34 milionů dolarů.

„Pár otázek bylo, kdy Socialbakers budou profitabilní,“ zavzpomínal dnes třicetiletý Řežáb, který se před dvěma lety umístil v globálním žebříčku Forbes talentovaných mladých lidí 30 pod 30. A podle něj podobné firmy z oboru analýzy dat jako Zendesk, HubSpot nebo Salesforce ani negenerují zisk, namísto toho se věnují růstu.

To je případ i Socialbakers, kteří v prvních sedmi letech fungování žili jen z investorských peněz.  Teď se situace konečně obrací.

„Socialbakers jsou teď první dva kvartály profitabilní. Zatím to nekomunikujeme, ale vypadá to velmi dobře. Příští kvartál zisk sice být nemusí, ale už se vše stabilizuje,“ vysvětloval publiku složeného převážně ze studentů ekonomických oborů s tím, že v současnosti roční klientské subskripce Socialbakers přesahují 30 milionů dolarů (v přepočtu zhruba 800 milionů korun).

V roce 2015 přitom Socialbakers uzavřeli s příjmy přesahujícími 560 milionů korun.

rezab

Jan Řežáb na VŠE v Praze. Foto: xPORT Business Accelerator

Jan Řežáb je jeden ze čtyř spoluzakladatelů Socialbakers, který „pekaře“ dlouhá léta vedl. Předloni ale přenechal pozici CEO Robertu Langovi, který se v červenci loňského roku stal i předsedou představenstva firmy a Řežáb namísto toho usedl do dozorčí rady.

Sám pak přijal nabídku od čínské skupiny Goodbaby International, kde usedl do představenstva a patří mu role executive director a také šéfa pro digitální technologie. Aktivitám čínské společnosti věnuje 3 až 4 dny v týdnu, dva dny pak připadají na Socialbakers.

Číňané vlastní v Evropě vlastní například výrobce autosedaček a kočárků Cybex. Řežáb ale před studenty naznačil, že Goodbaby pracuje na sofistikovanějších věcech.

„Lidi se mě ptají: Co sakra děláš v kočárkové firmě? Nemohu o tom ještě úplně mluvit, ale kočárky to opravdu nejsou. Děláme na cool věcech,“ tajemně naznačil v závěru svého zhruba 1,5 hodinového vystoupení.