Jaký je potenciál českého módního a textilního průmyslu? Jaká je jeho budoucnost a co jsou současné trendy a byznysové strategie? A ovlivňuje tohle odvětví čím dál silnější trend digitalizace?

Na tyto a další otázky se v úterý snažila najít odpověď konference Business Forward Forum by ČEZ & Forbes, kterou společně s Mercedez-Benz Prague Fashion Weekem časopis Forbes pořádal.

V prostorách Českého centra k těmto tématům řekli své úspěšní představitelé českého i zahraničního módního průmyslu.

Mezi nimi například zakladatel a majitel Footshopu Peter Hajduček, spolumajitel kloboučnické firmy Tonak Michael Tělecký, spoluzakladatel a CEO Freshlabels Jakub Veselský, Ladislav Blažek nebo představitelé loňských forbesovských 30 pod 30 Iva Burkertová a zakladatel a spolumajitel Vnitroblocku Lukáš Ždárský.

A jaké myšlenky tedy na konferenci Business Forward Forum by ČEZ & Forbes zazněly?

Peter Hajduček, Footshop

„Pro naši propagaci a růst jsou nejdůležitější sociální média. Právě na ta se dívají naši dodavatelé a značky, které s námi chtějí spolupracovat. Proto na sociálních sítích ukazujeme naši spolupráci se subkulturami, která vytváří naši hodnotu a autentičnost, že děláme to, co nás baví.“

„Není důležité to, co jsi udělal a řekl, ale to, co díky tobě mohli ostatní prožít.“

Michal Tělecký, Tonak

„Naším nejsilnějším marketingovým nástrojem je storytelling. To je ruční proces výroby našich klobouků, který se za ta léta nezměnil.“

„Cestou a trendem je teď podle nás e-commerce. Spustili jsme tak nový e-shop, kde si můžete naše klobouky virtuálně vyzkoušet.“

 

Ladislav Blažek, zakladatel a majitel módního domu Blažek

Jakub Veselský, Freshlabels

„Myšlenka udržitelnosti není v tom, hledat dokonalý materiál, ale hledat ten správný produkt, který vydrží, a kupovat si to, co opravdu potřebujete.“

Ladislav Blažek, Blažek

„Naši zákazníci vybírají zboží online a nakupují offline, do našeho obchodu už přijdou s jasnou představou, co chtějí.“

Otakar Petráček, viceprezident ATOK (Asociace textilního-oděvního-kožedělného průmyslu)

„Problém neřeší faitrade výrobky, které je z mnoha důvodů složité nabízet. Skutečným problémem je nadměrná spotřeba věcí, které nepotřebujeme.“

„Evropští producenti nejsou jen vzájemní konkurenti, ale zároveň součást jednoho organického celku. A abychom byli lepší než Čína, musíme dělat jiný byznys a nabízet něco jiného. Spousta zákazníků se proto z Asie vrací zpět do Evropy, protože jim tady určité segmenty výroby vyhovují více.“ 

„V České republice se vyrábí více bavlněných tkanin než v Itálii.“

Moderátorky Linda Bartošová a Veronika Ruppert s módní návrhářkou Ivou Burketovou

Viola Fetisová a Nora Jelinek, Mapování kreativních průmyslů v ČR

„Týmová spolupráce, manažerské, ekonomické a marketingové znalosti a kompetence – to by se mělo učit na designu oděvu a oděvních školách.“

„Sto miliard korun. Tolik Češi ročně utratí za módu a autorská tvorba není jejich preferencí.“

„Naším cílem by mělo být spolu v rámci módního sektoru komunikovat. Módní design má u nás potenciál, a proto bychom se měli konečně spojit.“

Iva Burkertová, ODIVI

„Potřebuji se posouvat dál a to se mi daří díky kolaboracím s ostatními značkami.“

„Na sociální sítě chci promítat reálný život, to, co děláme, není to nic vykonstruovaného.“

Foto: Mojmír Bureš, MBPFW