Aktuální vydání magazínu Forbes

Cesta kolem světa za pomoci slunce a budoucnost létání může být zelenější

Pošli to dál

Příběh pana Fogga asi znáte, že? Jak pádil kolem planety, protože se ve svém pánském klubu v Londýně vsadil, že celou cestu zvládne za 80 dnů. Jules Verne by se asi novodobému Foggovi vysmál, přesto 19měsíční cesta Bertranda Piccarda byla neméně hodnotná jako ta románová.

Švýcarský lékař a pilot totiž ukázal, že jednou by letecká doprava nemusela stát na spalovacích motorech a modrá planeta že by zase mohla být o něco zelenější.

Solar Impulse, Piccardův sluneční energií poháněný letoun, přistál v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech, tedy přesně tam, kde jeho cesta okolo světa v březnu 2015 započala. Stal se tak prvním letadlem, píše BBC, které obletělo svět, aniž by používalo jakékoliv palivo.

Pro Piccarda představovalo přistání v cíli jeho obletu Země tečku za sedmnáctiletou snahou dokázat, že sluncem poháněné letadlo něco takového dokáže. Tahle myšlenka se mu zrodila v hlavě poprvé tehdy, když v roce 1999 jako první člověk na světě obletěl svět v balónu bez mezipřistání.

Jeho Breitling Orbiter 3 to tenkrát dokázal tak tak, když na zem v egyptské poušti dosedl ve chvíli, kdy propanové hořáky držící balón ve vzduchu spalovaly poslední molekuly paliva. Piccard sám sobě tehdy přísahal, že musí existovat i jiná cesta a že ji najde.

solar1

Švýcarský psychiatr a vzduchoplavec Bertrand Piccard obletěl planetu za 19 měsíců.

Tou cestou se nakonec stalo víc než 17 tisíc fotovoltaických panelů na 270 metrech čtverečních křídel, trupu a ocasních ploch jeho futuristického letounu. Ten váží 2,3 tuny a dokáže vyvinout maximální rychlost 140 kilometrů v hodině. Na své pouti však převážně volil cestovní devadesátku ve dne a 60 kilometrů v hodině v noci, aby šetřil energii.

Leží tedy budoucnost letecké dopravy opravdu ve fotovoltaice? Sám Piccard sice uznává, že dopravci se zcela jistě hned neseberou a nevymění tryskové motory za fotovoltaické články, ale je přesvědčen, že sluncem poháněná letadla budou v budoucnosti letectví hrát svou roli.

„Vsadím se s vámi, že do deseti let zde budeme mít elektrická letadla pro 50 pasažérů na lety na krátkých a středních vzdálenostech,“ předvídá Švýcar.

Na celém světě dnes každý den někam letí 8,3 milionů lidí, to znamená 3 miliardy obsazených sedaček každý rok. Tolik už se toho napsalo o klimatických změnách ve spojitosti s letectvím, že jen těžko můžeme ignorovat, jaký dopad by setrvání u dnes využívaných technologií mohlo mít na budoucnost planety. Jako všechny lidské činnosti, co zahrnují spalování, i letectví produkuje oxid uhličitý a další skleníkové plyny, čímž přispívá ke zrychlenému oteplování planety a zakyselení oceánů.

„Můžete létat na elektřinu – bez zplodin a bez hluku – a přistávat na letištích uprostřed měst, aniž by to někoho rušilo,“ vychvaluje Piccard čistou energii ze slunce. „Takže ano, půjde o nového hráče na poli dopravy a letectví. A možná si někdy lidé řeknou, že tohle všechno začalo, když jednoho šíleného chlapa napadlo obletět svět v letadle na solární pohon – a výsledek jeho cesty přinesl prospěch nám všem.“

Čtěte také