Aktuální vydání magazínu Forbes

obalgha_sajt_2017-03
Audi TT coupe,Foto: Jan Schejbal , honzuv@email.cz , +420 606 659014

Staňte se závodníkem. Návod, jak si za volantem užít adrenalin na okruhu

Pošli to dál

Tenhle pocit znáte. Sedíte doma u televize, na obrazovce před vámi se míhají formule 1 a vám hlavou bleskne otázka: Jaké to asi je, řítit se v takové rychlosti po závodním okruhu?

Jasně, odpověď znáte – šílené. Co si to ale zkusit na vlastní kůži? Máte za sebou náročný den, jedno jednání za druhým. Pak na okruhu sednete do auta, sešlápnete plyn a stres je pryč.

Adrenalin je totiž lepší než droga. Věřte mi. Stačí pár zatáček pod plynem a máte čistou hlavu. Splnit si svůj dětský sen je přitom jednodušší, než si myslíte. A my vám poradíme, jak na to.

Berte to jako návod na jeden nevšední zážitek.

V Česku najdete minimálně pět okruhů, kde si ho můžete dopřát, byť to zřejmě nebude zrovna ve formuli 1. I vaše auto ale přece umí bez strachu z pokut divy, ne?

Když jsme pro aktuální březnové číslo Forbesu vymýšleli, kde otestovat nové Audi TT, autodrom v Mostě mě – přiznávám – napadl jako první. Kdy jindy se také po tomhle okruh pořádně prohnat?

Mostecká dráha měří na délku 4212 metrů, má 21 zatáček a patří k těm techničtějším. To znamená, že vás tady žádné nudné kroužení nečeká. Ale i na rychlost dojde – na závěr vás tady totiž čeká téměř 800 metrů dlouhá cílová rovinka, jedna z nejdelších ve střední Evropě.

neupraveny_nahled_0542

Řítit se po ní téměř dvousetkilometrovou rychlostí, krátce a prudce přibrzdit, abych se vešel do ostré pravotočivé zatáčky a zároveň neztratil moc rychlost, je adrenalinový pocit, který na běžné silnici nezažijete. A tady se ke všemu rozdává v neuvěřitelných dávkách.

Bílý sporťák je obutý do zimních pneumatik, takže na velké závodění to není, ale i tak je to zábava. Zatáčka doleva, držet si ideální stopu, volant prudce doprava, a pak sešlápnout plyn až na podlahu. Auto vystřelí dopředu, já si užívám úžasnou rychlost a s každým okruhem mi roste sebevědomí.

Jedna věc mi ale ani po dvou hodinách a 45 kilometrech nejde do hlavy. Rekord mosteckého okruhu, který tady s autem zajeli v roce 2009, je jedna minuta, 25 vteřin a nějaké drobné.

Jinými slovy to znamená, že těch 21 zatáček proletěli průměrnou rychlostí 177 km/h. Když vám tady tohle číslo řeknou ještě před tím, než na okruh vjedete, dojde vám, o co tady jde.

neupraveny_nahled_0593

Pokud si to chcete zkusit také, za 1100 korun je na 25 minut okruh jen váš. Vstupenka do světa automobilových závodníků se dá ale pořídit i levněji – viz naše tabulka.

Jen je u toho dobré myslet na jednu věc. Na okruhu neplatí nejen rychlostní limit, ale i povinné ručení a havarijní pojištění vašeho auta. Takže buď budete riskovat, nebo si zaplatíte speciální připojištění. To třeba pro Audi TT vyjde na 5500 korun na den, záleží ovšem na ceně vašeho vozu.

Za adrenalinový zážitek to ale stojí, co říkáte?


Test Audi TT si můžete přečíst v březnovém vydání Forbesu, které je stále v prodeji.

Čtěte také