Aktuální vydání magazínu Forbes

▶ Průzkum: Startupy lákají uchazeče navzdory nízké nezaměstnanosti

Pošli to dál

Jste vývojář programující v jazyce JavaScript s bydlištěm v Praze, máte pět let praxe a preferujete pracovní poměr na fulltime? Pak vám gratulujeme – o zaměstnání nouzi mít rozhodně nebudete, jelikož právě o vás se dnes české technologické firmy nejvíce perou.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu s názvem Startup Report 2017 od portálu StartupJobs, který agreguje pracovní nabídky a poptávku mezi českými startupy a který má Forbes exkluzivně k dispozici.

Z průzkumu, jenž vzešel z 2250 sledovaných startupů, vyplývá, že navzdory snižující se míře nezaměstnanosti mnohonásobně rostou počty uchazečů o zaměstnání v mladých firmách.

Počty zájemců o startupové nabídky rostou i navzdory snižující se nezaměstnanosti

„Člověk je dnes bombardovaný pracovními nabídkami a má jistotu, že pokud dnes skončí v jedné práci, do týdne může nastoupit do druhé. Lidé v tu chvíli neuvažují čistě o penězích, ale o tom, co budou dělat. A i kdyby to nevyšlo, trh je takový, že si člověk hned práci najde,“ vysvětluje ve Forbes Startup podcastu, který průzkum detailně rozebírá, zakladatel StartupJobs Filip Mikschik.

Poslechněte si podcast o průzkumu StartupJobs:

Portál dle něj našel za celou dobu své existence uplatnění pro 7000 lidí, z toho jen loni jich bylo 2500. Celkem 3847 nabídek si uživatelé loni zobrazili více než šestmilionkrát.

Valná většina z 2250 sledovaných startupů se řadí do kolonky technologické. Proto není s podivem, že největší poptávka je po vývojářích, či chcete-li programátorech.


Zdroj: Infografika k Startup Reportu 2017

Podle Zdeňka Cendry, zakladatele a šéfa startupu CDN77, to potvrzuje, že se situací na trhu práce to mezi startupy není tak hrozné, jak se často v médiích píše.

„Pokud máte dobrou firmu, máte racionální náplň práce a dobré prostředí, ti lidé pořád jsou. Samozřejmě, když potřebujete hned 300 vývojářů v ‚céčku‘, tak to asi problém je,“ říká Cendra v podcastu.


Zdeněk Cendra, zakladatel CDN77

Startupy musí uchazeče prvotně vůbec zaujmout a pak je přesvědčit, že právě ony jsou tím tým pravým místem pro to, aby u nich člověk pracoval. „Je to upřímnost,“ odpovídá Filip Mikschik na otázku, čím si firmy nejčastěji získávají uchazeče.

„Snažíme se svou story prezentovat tak, jaká skutečně je. Teď jsme vyrostli v tržbách o 120 milionů korun. A tuhle story, když dokážu doručit zájemci s odůvodněním, proč se to děje – že za tím jsou technologie apod. –, tak ta některé lidi přitahuje,“ přitakává Cendra, jehož startup byl loni na StartupJobs nejúspěšnější v rámci nejzobrazovanějších profilů inzerujících firem.

Mění se samozřejmě i nároky potenciálních zaměstnanců. Zdaleka už nejde o výši mezd, i když tlak na jejich zvýšení je v posledních měsících čím dál patrnější. „Lidé chtějí flexibilitu, lidský přístup ve firmě,“ říká Filip Mikschik.

Samostatným tématem je také zaměstnávání cizinců. U technologických firem, které potřebují flexibilně reagovat na poptávku, je to při současné byrokracii nevyužívaný nástroj. „Většinou máme reakce z firem, že cizince nechtějí,“ říká Mikschik v podcastu.


Zakladatel StartupJobs Filip Mikschik

„Když žiji ve vysoce konkurenčním prostředí, kde čas je problém, mám priority jinde než přesvědčovat místní úřad o tom, že musím přijmout třeba Sergeje,“ popisuje praktické zkušenosti Zdeněk Cendra.

Pokud vás zajímají detaily a praktické zkušenosti ze současného trhu práce v segmentu startupů, poslechněte si celý podcast s Filipem Mikschikem a Zdeňkem Cendrou, který naleznete výše v článku či s ostatními Forbes podcasty na tomto odkazu.

Čtěte také