Aktuální vydání magazínu Forbes

Stavebniny DEK, kde ještěrky chytají zloděje, poprvé vydělaly přes miliardu

Pošli to dál

Rok plný rekordů má za sebou Vít Kutnar, zakladatel a hlavní postava největších českých stavebnin DEK, kterým letos patří mimo jiné pátá příčka v žebříčku top rodinných firem podle Forbesu.

Jím řízená skupina loni vydělala 1,028 miliardy korun měřeno přes ukazatel EBITDA, který zohledňuje provozní zisk a odpisy. Tržby se zvýšily o 40 procent na 16,3 miliardy korun a firma, kde loni všímaví zaměstnanci na ještěrkách zabránili zlodějně a video s jejich zásahem obletělo nejen Evropu, ale dostalo se i do zpráv v Japonsku, poprvé dává práci více než dvěma tisícům lidí.

„Naše výsledky mi dělají pochopitelně radost, a pokud vše půjde tak, jak to teď vypadá, letos bychom v tržbách měli narůst o dalších zhruba 20 procent,“ uvedl Vít Kutnar pro Forbes. To znamená, že DEK za rok 2018 míří k tržbám atakujícím 20 miliard korun.

Za loňským růstem stojí podle něj tři základní faktory: firma díky dlouhodobému investování sama dobře organicky roste, daří se po dlouhé době samotnému pozemnímu stavitelství a DEK loni udělal svou první významnou akvizici. Koupil distributora elektroinstalačního materiálu Argos Elektro, který měl sám tržby přesahující dvě miliardy.

Letos DEK investiční apetit neopustil a skupina vstoupila do technologické společnosti ÚRS Praha, která je lídrem českého trhu v oceňování staveb a má na to vlastní a roky budovaný software. „Je to takové naše zapojení do digitalizace, v němž je stavebnictví oproti jiným sektorům přece jen pozadu,“ komentuje poslední byznysové kroky Vít Kunar.

Letos by také mělo být otevřeno šest nových prodejen s obchodním systémem „drive thru“, tedy obsloužení zákazníka na jednom místě, v němž je DEK celosvětově průkopníkem. Celkem má skupina už přes 120 poboček v Česku a na Slovensku.

Vít Kutnar občas připustí, že je workoholik a jeho posedlostí je zvětšování a zvelebování firmy. Na projekty kolem mu zatím čas nezbývá a plně se soustřeďuje na svůj byznys.

„Chceme dál růst. Když se nesnažíte být ještě výš, je to začátek konce, protože z vrcholu se strašně snadno padá. Cítíme, že teď máme skvělý koncept a náskok, a chceme to přetavit v jasnou tržní pozici,“ uvedl v říjnu 2016 ve velkém rozhovoru pro Forbes muž, který v práci ideálně každou čtvrthodinu kontroluje, jak se v reálném čase vyvíjejí skupinové prodeje a jak si aktuálně stojí oproti předchozímu dni i meziročně.

Čtěte také