Ta hlavní bitva se odehraje na hřišti a protivníky v ní budou New England Patriots a Atlanta Falcons. Podobně vyhrocené to však při 51. Super Bowlu, finále ligy amerického fotbalu, bude v souboji televizních reklam. Každý rok totiž vyvrcholení ligy NFL umí k televizním obrazovkám přilepit obří obecenstvo a firmy si to moc dobře uvědomují. Proto tolik usilují o spot odvysílaný během přenosu. A televize stejně dobře chápou jejich touhu být vidět, takže se nestydí říct si o závratné částky.

Jak super je Super Bowl
Z boje o tu nablýskanou trofej, kterou letos ze tří kil stříbra vyráběli 72 hodin šperkaři u Tiffanyho, se během dekád stal opravdový fenomén. V Americe minulý ročník sledovalo minimálně 114,4 milionu diváků, což bylo nejvyšší číslo od roku 1982, kdy se začala sledovanost měřit. A to jsou jen čísla týkající se televizních přenosů, co nezahrnují online vysílání nebo opakování zápasu.

Už šest let Super Bowl posunuje rekord pro nejsledovanější americký televizní pořad. Poprvé se to stalo v roce 2010, kdy zápas překonal sledovanost poslední epizody seriálu M*A*S*H. Ta držela rekord 27 let.

Z tohoto večera se vyvinulo cosi obrovského a možná už jde víc o tu show než jen hru dvou týmů toužících po slávě. A Amerika při této příležitosti vždycky ukázala to, co umí nejlépe – zábavu. Letošnímu poločasovému programu bude vévodit Lady Gaga, a jak si asi umíte představit, rozpočet této akce je odpovídající její velikosti. Tedy spektakulární.

trofej

Stříbrná trofej pro příští šampiony váží tři kila.

Ale zpět k reklamám. Půlminuta během prvního Super Bowlu v roce 1967 stála ubohých 42 tisíc dolarů, v roce 1995 už průměrná cena prolomila milionovou hranici a rekord 4,5 milionu padl před dvěma lety. Loni si stanice CBS účtovala 5 milionů, nebo chcete-li 166 666 dolarů za jednu jedinou sekundu. A letos jsou ceny ještě vyšší.

Co reklama v Super Bowlu znamená
Společnosti obvykle pro tento jeden večer zadávají výrobu nových reklam, aby tak zvýšily povědomí o sobě a taky aby přitáhly pozornost k reklamám samotným. Protože díky nim si mohou zajistit extra zobrazení; třeba tím, že se z nich stane virální video.

Reklamy pro Super Bowl se v Americe staly, stejně jako zápas samotný, kulturním fenoménem. Mnoho z diváků totiž hru sleduje jen proto, aby viděli „ten“ spot. Tyto speciálně natočené reklamy se staly ikonickými a všeobecně známými pro svoji kinematografickou kvalitu, nepředvídatelnost, humor a taky použití speciálních efektů. No a samozřejmě pro známé tváře, jež v nich vystupovaly.

Některé z reklam v sobě nesou kus historie a jejich silný vzkaz má díky šíři obecenstva maximální dopad. Snad nejznámějším příkladem může být rok 1984 a spot Applu – ten se vysílal pouze jednou, právě v tento jeden den, přesto v tech světě odstartoval náboženství kolem značky Mac.

Většina reklam pro letošní Super Bowl teprve bude mít premiéru, ale klip „Born to be wild“ vytvořený pro Mercedes oscarovými tvůrci, bratry Coenovými, ve kterém vystupuje Peter Fonda, už rychle koluje po internetu.

Hvězda filmu Bezstarostná jízda se vrací ke kořenům a prohání se ve svém kabriu po Route 66. Nostalgie postavená na kultovním filmu, hudba, vystoupení hvězdného herce a lehký humor dělají z tohoto spotu už dnes jeden z nejpamátnějších.

Tady je:

https://youtu.be/BvHFM8c7cPM