Aktuální vydání magazínu Forbes

Svatba zn. Royal. Jak Britové vydělají na královské svatbě prince Harryho

Pošli to dál

Člověk by čekal, že svatba prince Harryho s o tři roky starší rozvedenou americkou herečkou Meghan Markle bude pro královskou rodinu, dodržující striktní pravidla etikety, pošpiněním její vzácné modré krve. Místo toho ji ale vítají s nadšením.

Je totiž pro ně a celou Velkou Británii skvělý byznys. Dokonce tak skvělý, že možná předčí výnosy z královské veselky, při které si princ William bral za ženu Kate Middleton.

Čtěte také: Když si bohatí řeknou ano: 5 nejextravagantnějších svateb 

Odhaduje se, že svatba bratra následníka trůnu, která se bude konat v sobotu 19. května, přinese do země výnos 500 milionů liber (v přepočtu přes 14 miliard korun). Alespoň tak zní zpráva Brand Finance, která své kalkulace zakládala na ekonomickém výnosu země z roku 2011, kdy svatba prince Williama a vévodkyně Katherine přilákala do země 350 tisíc turistů.

Tento rok se očekávají stejně vysoká čísla, což znamená příliv zhruba 200 milionů liber v oblastech turismu, tedy restauratérství, hoteliérství, plus je vysoce pravděpodobné, že dalších 150 milionů liber návštěvníci utratí za slavení v barech i během oficiálních oslav na ulicích.

A k tomu nesmíme zapomenout připočítat 50 milionů liber za trička, kšiltovky, magnety na lednici a samozřejmě i velmi oblíbené hrníčky s obličeji svatebčanů.

Nárůst zisku díky turismu je jen jedním z dalších předpokládaných – a nepředvídatelných – ekonomických zvratů, které letos zasáhnou britskou ekonomiku jako reakce na pohádkovou svatbu třiatřicetiletého prince Harryho, který je pátý v pořadí následníků britského trůnu, a o tři roky starší americké herečky.

Mezi ty předvídatelné patří zcela jistě Meghanin módní styl – cokoli si na sebe obleče a obuje, se ihned vyprodá, stejně tak, jako se to děje s garderobou Kate Middleton (a stejně tak i s oblečením jejích dětí, prince George a princezny Charlotte).

Pro tento jev se už zažil výraz „Katin efekt“, který byl v roce 2015 napočítán na 152 milionů liber, zatímco „Charlottin efekt“ vydělal 101 milionů liber a „Georgův efekt“ celých 76 milionů liber.

U efektu Meghan se počítá s tím, že možná dokonce předčí sumu její nastávající švagrové. Uvidíme. V každém případě se Británii honosná královská svatba rozhodně vyplatí.

Čtěte také