Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
sky tran uvod done

Svezli byste se? 6 radikálních dopravních projektů budoucnosti i minulosti

Pošli to dál

Dopravní prostředek, který je rychlejší než letadlo, levnější než vlak, funguje za každého počasí a nevypouští žádné emise? Přesně tak si Elon Musk a jeho tým představují tzv. Hypersmyčku, ultrarychlou potrubní poštu, ve které byste mohli cestovat z Los Angeles do San Francisca. Elon Musk a jeho lidé z Hyperloop Technologies ale nejsou jediní, kdo vymýšlejí radikální dopravní projekty. V tomto článku se dočtete o několika ostatních projektech, které jsou na pořadu dne. A i o jednom z minulosti.

hyperloop done

Muskova Hypersmyčka


SKYTRAN

Skytran je projekt inspirovaný 40 let starým vysokorychlostním systémem osobní přepravy v Morgantownu v Západní Virginii. Je to kapsle, do které se vejdou dvě osoby a která se pohybuje na magnetickém polštáři. První testy by měly začít letos v Tel Avivu s tím, že rozsáhlejší dopravní síť by se měla vybudovat do konce roku 2016. Cena lístku by měla být levnější, než cena jízdenky na autobus, o čemž však pochybujeme.

skytran done


LÉTAJÍCÍ AUTOMOBIL TERRAFUGIA

Je rok 2015 a stále neexistují létající auta… Tuhle mezeru se naštěstí snaží zaplnit firma Terrafugia, která by chtěla nabídnout možnost cestovat jako Marty McFly z filmu Návrat do budoucnosti. Jejich létající auto již úspěšně absolvovalo testovací lety a první dodávky jsou plánovány na rok 2016. Přes mnoho nedokončených projektů doufáme, že i my si jednou budeme moct doletět do práce vlastním létajícím vozem.

tetrrafugia original done


PROJEKT HARP

Už Jules Verne si ve svých románech představoval dopravu do vesmíru tak, že by se astronauti vystřelovali z atmosféry gigantickým kanónem. V 60. letech 20. století se o něco podobného pokoušely americké a kanadské vesmírné agentury. Vyvíjený kanón měl vystřelovat satelity na oběžnou dráhu kolem Země. Přes finanční a politické problémy to projekt dotáhl až do testovací fáze – střely podařilo vystřelit do výšky skoro 180 km – než byl projekt finálně zastaven v roce 1967.

 

Čtěte také