Aktuální vydání magazínu Forbes

jajsembest_sajt
4_Chevrolet Bolt COVER

To nejlepší z autosalonu v Detroitu. Sedm aut, která stojí za to vidět

Pošli to dál

Amerika je opět na koni. Chcete-li důkaz, stačí se podívat na novinky z autosalonu v Detroitu, který právě začal.

Benzin v USA zlevňuje, tamní ekonomika prožívá postkrizovou euforii, výrobci jsou opět v kondici a technologický pokrok otevírá dveře ke spoustě atraktivních experimentů.

To všechno dělá z Detroitu 2015 jednu z největších automobilových show za poslední roky. Premiéru tu má 55 aut a tady je výběr sedmi nejzajímavějších, jak je reportéři Forbesu prozkoumali v Detroitu na vlastní oči.


1. Ford GT

1_Ford GT

Auto, o kterém většina návštěvníků mluví jako o největším překvapení. I ve Fordu prý o něm věděla jen hrstka lidí – a utajení pomohlo tomu, že právě o tomto divokém autě se v Detroitu mluví nejvíc. „Ve firmě se šuškalo, že se něco chystá, ale málokdo věděl co,“ tvrdí viceprezident Fordu Moray Callum. Supersporťák s šestiválcem a výkonem 600 koní jde do výroby příští rok a Ford s ním chce oslavit 50. výročí triumfu na okruhu v Le Mans, kde v roce 1966 získal všechna tři místa na bedně. Ford GT je hračka pro závodníky, ale i výkladní skříň Fordu po stránce spotřeby, aerodynamiky a využití lehkých materiálů. Díky tomu má jít o jedno z nejlepších aut, pokud jde o poměr výkonu a hmotnosti. Plán je takový, že auto bude konkurovat nejdravějším evropským sporťákům, jako je Audi R8, Ferrari 458 Italia, Lamborghini Huracan, McLaren 650S nebo Porsche 911 Turbo S. Cena zatím nebyla oznámena, bude ale dost pravděpodobně vyšší než u předchozí verze GT z let 2005 a 2006, která stála 150 tisíc dolarů (tedy přes 3 miliony korun).


 2. Audi Q7

2_Audi Q7

Zvenčí vypadá nové audi uměřeně, ale oproti stávající verzi jde o velký skok dopředu. Auto je o víc než 300 kilo lehčí, což je pro představu zhruba hmotnost jednoho velkého piana, a to je na výkonu i na spotřebě hodně znát. Nové audi je také prostornější a podstatně bohatší, pokud se jedná o multimediální vymoženosti uvnitř. Předně jde o nový Multi-Media Interface, jehož součástí je velký touchpad ve středové konzoli s osmi programovatelnými knoflíky, díky nimž by vyťukání adresy do navigace měla být hračka. Když ne, měl by to zachránit mikrofon napojený na Google Voice nebo možnost vymazat z palubovky tachometr a otáčkoměr a místo budíků promítnout na celý prostor mapu. A pozor, něco pro děti: dozadu lze přikoupit dva tablety, které si lze odnést i ven z auta. Cena v USA by se neměla moc lišit od stávající generace Q7, která je mimochodem na trhu už od roku 2005 a v USA se prodává od 47 700 dolarů (tedy více než milion korun).


 3. Cadillac CTS-V

3_Cadillac CTS-V

Není to tak dávno, co byla největší americká automobilka General Motors na pokraji kolapsu. Ale teď už si opět začíná vyskakovat. „Postavíme se zavedeným lídrům trhu a budeme bojovat stejnými zbraněmi, jakými si oni vybudovali svoji reputaci,“ prohlásil při svém vášnivém projevu Johan de Nysschen, šéf značky Cadillac, která má světu (a mj. i Evropě) ukázat to nejlepší z GM. V Detroitu ukázal nadupanou limuzínu CTS-V s monstrózním osmiválcem o výkonu 640 koní a maximální rychlostí 200 mil za hodinu (320 km/h). To jsou čísla, se kterými by nový cadillac dokázal pokořit i koráby typu BMW M5 and Mercedes E63 AMG. „Zaútočíme tím, v čem jsou naši soupeři nejsilnější,“ tvrdí šéf Cadillacu. A vzhledem k povedené základní verzi sedanu CTS by ho v Německu možná měli začít brát vážně.


 4. Chevrolet Bolt EV

4_Chevrolet Bolt2

Další novinka ze stáje GM, která je odpovědí na americkou – a čím dál víc i evropskou – mánii kolem elektromobilů Tesla. Bolt je zatím jen koncept, ale brzy z něj má být sériové auto s dojezdem přes 200 mil (320 km) a cenou 30 tisíc dolarů (650 tisíc korun). Dojezd by tedy odpovídal tesle, zatímco cena by byla třikrát nižší. Tesla pracuje na vlastním modelu, který by byl podobně levný, v Americe tedy začínají dostihy o to, kdo bude v demokratizaci elektromobilů první. Chevrolet v Detroitu ukázal model Volt, což je hybrid s dvěma elektromotory a klasickým spalovacím motorem, který jde letos na trh už v druhé generaci.


 5. Alfa Romeo 4C Spider

5_Alfa Romeo RC2
Před dvěma lety v Ženevě to byl jen koncept, letos je z něj hotové auto. Světovou premiéru si v Detroitu odbyla dvousedadlová Alfa 4C s odklápěcí střechou. Hliník a uhlík coby nové stavební prvky pomohly stlačit hmotnost auta pod jednu tunu, takže 1,8litrový čtyřválec dokáže tuhle italskou miniaturu katapultovat na 100km/h už během 4,1 vteřiny. Ve volitelné nabídce je závodní výfukový systém. Šéfové Alfy v Detroitu slíbili, že pro americký trh (a nejen pro něj) chystají dalších osm modelů.


6. Nissan Titan

6_Nissan Titan

Ani pád Lehman Brothers a následná krize nezměnily nic na tom, že Američanům se ze všech aut nejvíc líbí to, čemu lze říkat „truck“ – tedy pořádný kolos s korbou. Klasika jménem Ford-F byla loni už po třiatřicáté (!) nejprodávanějším autem v USA. Japonští výrobci se zkoušejí na této módě přiživit už léta. Zatím se jim žádný velký průlom nepovedl, ale nový Nissan Titan má dost silácký vzhled i výkon na to, aby fanoušky nejtěžších pick-upů aspoň zaujal. V nabídce je s pětilitrovým turbodieslem a zátahem přes 750 newtonmetrů. Což je hodně.


7. Volkswagen Cross Coupe GTE

7_Volkswagen-Cross-Coupe-GTE

Středně velké SUV, které je předzvěstí nové modelové řady VW. V Detroitu Volkswagen ukázal jen koncept, do výroby auto půjde příští rok. Sériový model by měl pojmout až sedm pasažérů a díky variabilní architektuře bude k mání i s hybridním motorem, na což Američané slyší. Otázka je, jak moc tohle auto ukazuje, kudy by se mohl ubírat design velká terénní Škodovky, na kterou se už pár let čeká v Mladé Boleslavi. Logika velí, že by auta měla být v něčem podobná, ale ve skutečnosti asi půjde o hodně vzdálené příbuzné. Aspoň podle oficiálních materiálů, které praví, že GTE je předstupněm „nového designového stylu VW, kombinujícího německou techniku s americkým životním stylem“.

Čtěte také