Aktuální vydání magazínu Forbes

nwsltr1702sajt
gogoro 2 uvod done

Tohle je Gogoro, chytrý elektrický skútr. Ví, co potřebujete, a taky vám to řekne

Pošli to dál

Horace Luke strávil pěkný kus své kariéry vymýšlením přelomových doplňků pro Xbox u Microsoftu nebo smartphony HTC. Pak ale dal dohromady 150 milionů dolarů a rozhodl se zkusit něco trochu ambicióznějšího.

V Tchaj-peji založil společnost Gogoro a poslední tři roky vymýšlel revoluční elektrický skútr, který by se uplatnil ve stále přeplněnějších světových metropolích. Teď už má hotovo – své elegantní, chytré a ekologicky šetrné vozidlo uvede na trh už letos.

Skútr Gogoro bude napojený na cloud a bude vybavený 30 senzory, které nahlásí třeba to, že se rozbilo brzdové světlo. Budou ale také sbírat a analyzovat data o chování řidiče, aby zajistily optimální energetickou spotřebu. To ale není všechno. Ještě zajímavější než samotný skútr je totiž síť vyměnitelných baterií, kterou v Gogoru plánují ve světových městech vybudovat.

gogoro done

Skútr pohání speciální lithium-iontové baterie, které by měly vystačit na téměř 100 kilometrů jízdy. Když bude řidič potřebovat baterie vyměnit, aplikace skútru ho navede k nejbližší napájecí stanici. Tam na něj budou čekat dvě baterie nabité tak, aby vyhovovaly jeho stylu jízdy.

Aby mohla aplikace správně vyhodnotit, která stanice je nejblíž a zároveň má dostatek baterií, budou všechny vzájemně propojené. Stanice se přitom naučí přizpůsobovat se svým pravidelným uživatelům i energetické spotřebě měst samotných – například baterie budou nabíjet v hodinách, kdy je celková spotřeba elektřiny nižší. Světová města se kvůli rostoucím energetickým nárokům, které způsobuje rychlý populační růst, často potýkají s výpadky elektřiny a napájecí stanice se takto pokusí energetické špičky vykompenzovat.

„Populace v velkých městech narůstá a elektrická spotřeba se bude ve špičkách nadále jen zvyšovat,“ říká Luke. „Je tu potenciál dobíjet přebytečnou energií přes noc a ráno mít hotovo… Představte si svět, ve kterém je vaše vozidlo na síť napojeno tak, že samo ví, kdy a jak mu měníte baterie. Pak můžete navrhnout síť, která celý den dynamicky sleduje tenhle vzorec a upravuje energetické hladiny podle počtu vozidel na silnici.“

stanice s bateriemi

návrh stanice s bateriemi

Baterie Gogora vyměníte vlastníma rukama, díky čemuž se notně snižují náklady potřebné ke zbudování napájecích stanic. Firma uvedla, že náklady na jednu stanici přijdou na 10 000 dolarů.

Celý obchodní model Gogora samozřejmě stojí a padá na tom, zda se firmě podaří získat si města, která by projekt financovala a celou tuhle infrastrukturu postavila. V Gogoru se domnívají, že k tomu, aby jejich systém fungoval, bude třeba postavit jednu stanici na každou míli. Jednání s městy již probíhají. V Gogoru sice cílí primárně na jihovýchodní Asii, rádi by se ale uplatnili i v Evropě a USA. Společnost tvrdí, že první prezentovatelné plány této infrastruktury bychom měli vidět ještě letos.

O ceně skútru zatím nepadlo ani slovo, ale obchodní model bude vycházet z leasingu baterií. Lidé si koupí skútr a tím získají přístup k síti napájecích stanic. „Chceme zajistit, aby byl náš skútr dostupný,“ říká Luke. „U dnešních elektrických vozidel spolknou baterie 40 % výrobních nákladů – tak drahé jsou. Takže když odstraníme tohle a dobíjecí okruh, výrazně tím cenu snížíme. Náš obchodní model je spíš jako byznys plán výrobců mobilů.“

S tím má Luke ostatně dost zkušeností. Z HTC, kde pracoval jako vedoucí inovátor, odešel proto, že na trhu s chytrými telefony už neviděl dostatek prostoru k dalšímu rozvoji. Naopak skútry se mu k tomu zdály ideální. Za posledních 20 let se nijak zvlášť nezměnily a přitom jich po celém světě jezdí zhruba 200 milionů. A v rostoucích městech to je stále oblíbenější způsob dopravy. Podle Luka jde jen o to najít způsob, jak i skútry přizpůsobit době.

„Gogoro není jen o prodávání skútrů, ale taky o nastartování nového průmyslu a o tom, aby se všichni sjednotili v otázkách chytré energie,“ říká Luke. „Říkáme tomu chytrý skútr, ne jen elektrický. Je napojený na síť a dovede se učit.“


O technologiích čtěte také:

Nový hit: Chytré džíny, které ochrání platební kartu před zneužitím

Proč je automobilka Tesla nejinspirativnější firmou Ameriky

Čtěte také