Aktuální vydání magazínu Forbes

madetaci_sajt
titul

Travelove. Proč šlapající byznys sešel z cesty a jak se sestry zakladatelky zase našly

Pošli to dál

Sestry Lada Kičmerová a Kateřina Mikulková rozjely před dvěma lety byznys a pojmenovaly ho Travelove. Startupu zaměřenému na plánování cest na míru se vedlo dobře, za devět měsíců od vzniku odbavil tisíc zájezdů a měl v plánu dosáhnout na pět zájezdů za den. Letos v lednu se ale zakladatelky rozhodly Travelove ve stávající podobě zastavit a od léta začínají prakticky nanovo. Tentokrát pouze se zaměřením na cestování s dětmi. Toto je příběh ztracené a znovu nalezené cesty.

Hlavním impulzem ke změně byl pobyt Kateřiny v Silicon Valley (díky výhře v soutěži Czech ICT Incubator), kde zjistila, co na svém prvním startupu dělají špatně. Tedy že porušují dvě základní startupová pravidla: že by měly mít co nejnižší záběr a měly by být škálovatelné. „Myslely jsme si, že dokážeme naši službu automatizovat, ale to nejde, pokud chcete každému zákazníkovi vytvořit zájezd na míru. Navíc jsme do toho šly příliš zeširoka, chtěly jsme našim zákazníkům poskytovat a zajistit vše – plánovaly jsme jim cestu, kupovaly letenky a zajišťovaly taxíky,“ říká Kateřina.

zakladatelky_katka-a-lada

Kateřina Mikulková a Lada Kičmerová

Opustit stávající cestu startupu bylo pro obě sestry těžké, Travelove šlapal, stále generoval klienty a majitelky už musely nové odmítat. „Bylo si opravdu těžké přiznat, že toto k cíli nevede, i když vidíte, že všechno v podstatě funguje. My jsme v tom ale už neviděly budoucnost a musely jsme začít od začátku,“ přiznává Lada a původně dvanáctičlenný tým se zmenšil na třetinu.

Čtěte také: Virtuálně do světových metropolí. Manželé z Brna mění zvyky cestování

I v tomto momentu Kateřině pomohla zkušenost ze Silicon Valley. „Tam jsem si uvědomila, že je normální, když se člověk ve světě startupů vrátí zpátky a zkusí to udělat jinak nebo třeba úplně jinak. Navíc musíte mít trpělivost a nehodnotit svůj projekt negativně, když vám po půl roce nevydělává,“ vysvětluje Kateřina. Velkým štěstím byl také investor, který je v jejich pivotování podpořil.

Po devíti měsících se tak rozhodly zaměřit se na to, čemu se chtěly věnovat od začátku – na plánování zážitkových cest pro rodiny s dětmi. „Kvůli dětem se nemusíte vzdát cestování. I my jsme byly zvyklé hodně cestovat a s dětmi se to změnilo, proto hledáme cestu, jak si cestování může užít dítě i rodič,“ vysvětluje Kateřina, současně autorka blogu praguewithfamily.com, na kterém popisuje aktivity, které mohou zahraniční rodiny se svými dětmi v Praze dělat. Poradí vám třeba to, kde si dát nejlepší párek v rohlíku nebo točenou zmrzlinu.

Takzvaným trip designérem výletů po Praze je sama Kateřina se svými dětmi a stejnou roli by měly mít matky žijící v dalších městech. „Na Praze si právě teď zkoušíme, jak naši službu zákazníkům distribuovat, co funguje, co ne a třeba za rok bychom chtěli do dalších zemí,“ říká Lada a připouští, že jim byznys velmi ulehčilo vytvořit praguewithfamily.com pouze v angličtině.

Po Praze teď bude následovat Paříž, Řím, Barcelona a další destinace, pro které Travelove zpracuje zážitky pro rodiče s dětmi z celého světa. „Přestali jsme to vnímat tak, že děláme naši službu pro Čechy. Dnes se na to díváme spíš tím pohledem, že je tady veliký americký trh, který přijede do Paříže nebo do Prahy a bude naši službu potřebovat, a že ten výlet pro ně připraví nejlíp tamní máma,“ vysvětluje Lada, která stále pracuje i v poradenské firmě.

Čtěte také: Z Berlína až do Benátek. Češi propojují Evropu unikátními jízdami

Na blogu praguewithfamily.com si tak rodič cizinec přečte, co může se svými dětmi v Praze dělat, a může si jeho prostřednictvím sestavit celou svou dovolenou. Blog má za cíl zaujmout rodiče a přivést je nakonec na web Travelove, kde si cestu pro sebe a své děti v podobě zážitků nebo balíčku koupí.

praguekit

Balíček dětských nezbytností Travelove kit

„Máme připravených několik zážitků: třeba procházku starým městem, kde se můžete dozvědět něco o českých vodnících, nebo po Vinohradech, kde si pak dítě může v kavárně namalovat svůj hrníček,“ přibližuje Kateřina. Každý zážitek si pak rodič za čtyři eura stáhne z webu mytravelove.com v podobě PDF průvodce nebo si jej může objednat ve fyzické podobě s tzv. Travelove kitem.

To je balíček, ve kterém mají děti vše potřebné pro svou cestu: pracovní sešit, u něj všechny potřebné věci, křídy nebo pastelky potřebné k vykonávání jednotlivých úkolů, které je po cestě čekají. Balíček Travelove kit pro děti vyjde zhruba na 50 eur. „S dětským guidebookem nám pomáhala psycholožka, ale také naše máma – učitelka –, takže víme, jak mají děti rády něco svého, fyzického, co si můžou po dobu celé cesty nosit,“ vysvětluje Lada.

Dnes Travelove nabízí balíčky pro tři věkové skupiny a největší problém jim zatím dělá ten pro teenagery. „To je věková skupina, do které se nedokážeme úplně vcítit, protože máme obě malé děti,“ připomíná Lada. „Sháníme proto teenagery přes známé a ptáme se jich, co by s kamarády ze zahraničí v Praze dělali. Ale když nám řeknou akvapark, tak jsme trochu zklamané.“

Čtěte také