Kvalita života, vzdělávání a konkurenceschopnost – tři témata, o kterých do hloubky diskutovali přední experti, osobnosti z řad byznysmenů a neziskových organizací a vládní činitelé včetně premiéra Andreje Babiše.

Prestižní konference Česko, jak jsme na tom?, kterou Forbes organizuje už počtvrté, se tento týden přesunula na sever Moravy.

Čtěte také: Lepší Česko? Jak žijeme, podnikáme a vzděláváme se 30 let po revoluci

Projděte si tři analýzy plné dat, čísel a zjištění, které expertní skupiny připravily speciálně pro konferenci v ostravském Gongu.

Digitalizace: Jaké by Česko mělo být, aby bylo konkurenceschopné?

„Naše ekonomika – to zdánlivě nablýskané, dobře jedoucí auto – jede vstříc budoucnosti, kde už existuje spousta technologií, které umožňují digitalizovat a automatizovat až polovinu lidské práce. V české ekonomice se to týká ve střednědobém horizontu 1,1 milionu zaměstnanců,“ tvrdí Daniel Svoboda z McKinsey & Company.

Jeho analýza konkurenceschopnosti Česka se dotýká několika součástek, které tohle české „auto“ tvoří: ať jde o investice do zaměstnanců, produktivitu práce, digitální schopnosti Čechů, nebo digitalizaci veřejné správy.

Sledujte také: Celou konferenci si můžete pustit v záznamu iVysílání České televize.

Projděte si detailně Svobodovu prezentaci, ze které vyplývá i to, že český stát je ve své digitální podobě pro Čechy nepřívětivý a v podstatě nepoužitelný.

Zároveň by se Češi samotní měli soustředit na celoživotní vzdělávání a získávání pokročilejších digitálních „skills“, se kterými se na blížící automatizaci budou lépe adaptovat.

Školství: Jak motivovat české učitele?

„Přešlapujeme na místě už několik let. Jestliže v případě digitalizace mluvíme o blížícím se ‚armagedonu‘, ve vzdělávání už dávno nastal,“ uvedl svou analýzu Jan Straka z organizace Učitel naživo.

Straka navrhuje tři konkrétní doporučení, jak restartovat české vzdělávání, a soustřeďuje se při tom hlavně na profesní rozvoj a podporu učitelů:

  •  Energii věnujme podpoře lidí. 
  •  Nedělejme zásadní formální změny systému, stejně je neumíme dělat tak, aby měly pozitivní dopad na učení dětí.
  •  Investujme. Peníze opravdu potřebujeme. Do lidí.

Expertní panel ve složení David Borkovec (PwC), Ondřej Kania (JK Education), Jan Libich (VŠB TUO a La Trobe Uni) a Daniel Münich (CERGE-EI) se v diskusi k motivaci a podpoře začínajících pedagogů několikrát vracel.

Kvalita života: Jak posílit mezilidskou důvěru?

Sociolog Martin Buchtík (STEM) zkoumal se svou expertní skupinou data o kvalitě života v Česku, což se řečí čísel dá vyjádřit třeba dostupností bydlení, počtem exekucí a duševních onemocnění, délkou života, zájmem o politiku nebo celospolečenskou důvěrou.

Právě ta se mezi Čechy v posledních letech a s blížícím se 30. výročím od revoluce začíná pomalu vyčerpávat.

„Vedeme si vlastně dobře, situace se zlepšuje. I tam, kde to nečekáme. Unikají nám však kritické momenty, neštěstí se kumuluje. Ubývá důvěry mezi lidmi, ta je přitom klíčová,“ shrnul svou analýzu Buchtík.

Projděte si celou Buchtíkovu prezentaci z konference Česko, jak jsme na tom?

Co myslíte, jak jsme na tom?

Účastníci konference měli možnosti hlasovat prostřednictvím online platformy D21 o faktorech, které podle nich nejvíc ovlivňují kvalitu života v Česku, úroveň digitální státní správy, nebo o vlastnostech, které podle nich pokrok Česka nejvíc brzdí.

Rozvoji digitálního Česka podle hlasujících nejvíc brání nízká digitální gramotnost pracovníků státní správy, legislativa a minimální osvěta ze strany státu směrem k občanům, jak digitální služby vůbec používat. Státní správa digitální technologie podle 41 procent účastníků využívá „nedostatečně, digitáně nevyřídím to, co potřebuji„. Podle víc než čtvrtiny hlasujících jsme „zaspali dobu“. 

Co Česko potřebuje, aby bylo konkurenceschopnější? Hlasující se nejvíc shodli na lepším strategickém plánování a větší podpoře vzdělávání, i digitalizovaná státní správa se umístila vysoko. Nejvíc záporných bodů naopak nasbíralo lepší čerpání peněz z EU.

Celé výsledky průzkumu si projděte zde nebo na vybraných slidech.