Aktuální vydání magazínu Forbes

Tři tipy, které promění váš LinkedIn profil v prodejní nástroj

Pošli to dál

Doby, kdy jediná možnost, kde networkovat, byla na společenských událostech, jsou pryč. K tomu, abyste dnes navázali nový obchodní vztah třeba na druhém konci světa, může pomoci i počítač. A více než milion Čechů, profesní síť LinkedIn, o tom ví své. Jak si díky této síti najít obchodní partnery, nové klienty nebo budoucí zaměstnance?

Čtěte také: Facebook bude, my ne. Bublina kolem Cambridge Analytica splaskne a pojede se dál 

Tady jsou tři nejdůležitější kroky, jak na to:

1. Vybudujte si osobní digitální značku

Neschovávejte se za firmu. Komunikujte pod vlastním jménem. Lidé raději nakupují od konkrétních lidí, ne od anonymních značek. Prvním krokem k nastartování osobní digitální značky je tedy úprava vlastního profilu.

Definujte cílovou skupinu a klíčová slova:

Klíčová slova pomohou lidem váš profil dohledat jak přes interní vyhledávání na LinkedInu, tak přes vyhledávače, jako je Google či Seznam.

Na cílovou skupinu myslete už při vymýšlení textací, následně při výběru doprovodné grafiky. Jinak bude profil vypadat, pokud prodávám elegantní pánské obleky, jinak pokud je můj produkt účetní software. Cílíte na zahraniční trhy? Nezapomeňte vytvořit jazykovou mutaci profilu v jazyce svých zákazníků.

Dejte si práci hlavně s titulkem, shrnutím a nejaktuálnější pracovní pozicí. To jsou části profilu, na které se dívá nejvíce uživatelů. Texty doplňte ukázkami své práce (video, prezentace, obrázky) a odkazy na firemní web či stránky projektu.

2. Nebuďte stranou, zapojte se do dění

Ukažte, že jste opravdový odborník. Pravidelně publikujte zajímavé novinky ze svého oboru a zapojujte se do diskusí vlastními komentáři. Každý zveřejněný článek, příspěvek nebo komentář může oslovit potenciálního zákazníka a ti ocení, když se od vás něco zajímavého dozvědí.

Populární struktura příspěvku na LinkedInu:

  • Začíná chytlavým úvodem, potom vynecháte pár řádků a dále rozvíjíte hlavní myšlenku.
  • Samotný úvod funguje jako titulek článku v novinách, měl by tedy zaujmout a přesvědčit čtenáře, aby kliknul na „see more“ a četl dále. LinkedIn zobrazuje první 3 řádky vašeho textu. Delší příspěvky přitom mají poslední dobou lepší dosah.
  • Text by neměl obsahovat žádné externí odkazy. LinkedIn, stejně jako ostatní sociální sítě, nemá rád, když čtenáře odvádíte pryč. Nemůže jim servírovat svá reklamní sdělení, a vy tak ztratíte dosah.
  • Na konec zařaďte otevřenou otázku, která podnítí diskusi.

3. Budujte síť kontaktů

Správný networking stojí na budování kontaktní sítě. Je na vás, jestli přijmete každé pozvání od ostatních uživatelů, nebo si přidáte jen toho, koho osobně znáte. Strategii přijímání a odmítání spojení byste měli odvíjet od strategie, kterou na LinkedInu uplatňujete. Zohlednit byste při tom ale měli tyto věci:

  • LinkedIn není Facebook a přijímat jen kontakty, které osobně znáte, vás bude držet na místě.
  • Nové kontakty mohou přinést inspiraci a zajímavé názory.
  • Je třeba být aktivní, publikovat a rozvíjet diskuse. Tím si budujete osobní PR a transparentnost, kterou můžete využít v obchodu.
  • Pokud posíláte pozvánku sami, přidejte vždy osobní zprávu ideálně s odkazem na společný zájem či téma, které můžete dále rozvíjet.
  • Nezapomínejte na vlastní intuici. Ta napoví, kdo se může v budoucnu hodit.

Spoluautory článku jsou Jiří Jambor a Jan Weissner

Čtěte také