Aktuální vydání magazínu Forbes

revolucie_sajt
prace work

Tvrdá práce vám k úspěchu nepomůže. Těchto 10 kroků ano

Pošli to dál

Cítíte se někdy frustrovaní a rozčarovaní ze svého pracovního života? Není se co divit. Hodně z nás v dospělosti prožívá velké zklamání – to když zjistíme, že většina toho, co jsme se učili o cestě k úspěchu, není pravda.

Rada „Prostě tvrdě pracuj, ať už dostaneš jakoukoliv práci, a všechno půjde samo“ neplatí. I když dáte své práci maximum – anebo ještě víc -, samo o sobě vás to nikam neposune. Pokud totiž máte tu smůlu, že si váš šéf nasazení necení, tak skončíte s tím, že vaše výkony bude považovat za samozřejmé.

Jestli jste právě teď v práci, tak se zamyslete – kolik času a energie jste do ní už investovali? Šli jste předchozí pracovní den domů pozdě jen kvůli tomu, abyste se na pár hodin vyspali, a dalších soukromých aktivit jste se vzdali, abyste dodělali, co jste měli na stole? Žijete prakticky jen v kanceláři a vyhlídky na příští roky jsou stejné? A co vám tohle nasazení přinese?

Čtěte také: 5 věcí, kterým se vyhnout, abyste si v práci udrželi reputaci

Jestliže dostáváte fixní plat, tak příliš ekonomických výhod nečekejte. Váš šéf vám sice může být vděčný, ale za to, že v práci trávíte víc času, než máte ve smlouvě, navíc vám ale nic platit nemusí.

Víc peněz nedostanete ani za to, že pravidelně přicházíte se skvělými nápady. Můžete své práci věnovat každou bdělou hodinu a stejně se na konci roku dočkáte pouhé pravidelné vánoční odměny. Anebo, v horším případě, až ze sebe vydáte to nejlepší a pro firmu už nebudete takovým přínosem, tak možná dostanete i výpověď.

K opravdovému úspěchu potřebujete kromě velkého nasazení ještě něco. Ale co?

To nejpodstatnější pro váš pracovní úspěch a uspokojení je vaše sebeurčení – zodpovědnost za sebe máte jen vy a také to musíte být vy, kdo o sobě bude rozhodovat.

Čtěte také: Chcete dělat práci snů, ale netroufáte si? Tohle je 10 rad, jak to zvládnout

Kariérní sebeurčení neznamená, že nutně musíte založit svůj vlastní byznys. Bez problému můžete zůstat zaměstnaní, jen neustále myslete na to, co chcete skutečně dělat (třeba změnit práci, protože v té stávající už nerostete) a nenechte si to vnucovat okolím.

Nezajímejte se, co si myslí váš šéf, starejte se o svoje výsledky – prostě o to, o čem si budete moci promluvit s dalším zaměstnavatelem, až přijde čas posunout se dál.

Vliv vašeho šéfa je omezený jen na vaši firmu, kdežto dobře odvedená práce bude vaší vizitkou i za hranicemi vaší kanceláře. Berte to tak, že i když jste zaměstnaní, pracujete hlavně sami pro sebe. A pokud chcete poradit, tohle je 10 kroků, jak pracovního sebeurčení dosáhnout:

  1. Vytvořte si vizi vašeho života a kariéry. Vaše představy se samozřejmě mohou časem měnit, to je zcela přirozené, ale ať už budou jakékoliv, v každém okamžiku budete vědět, kam směřujete a jaký cíl (váš, a ne nikoho jiného) sledujete. Nejhorší varianta je nesměřovat nikam.
  2. Pokud potřebujete peníze a nemáte práci, která by do vaší kariéry zapadla, berte cokoliv, ale berte to jen jako dočasnou záležitost. Neudělejte tu chybu, že si budete říkat: „Když teď pracuji na nízké pozici, tak je ze mě podřadný zaměstnanec a pro to, abych dosáhl něčeho lepšího, se budu ostatních muset doprošovat.“ Takhle to nefunguje, tuhle práci děláte proto, abyste měli na nájem, nedovolte jí snižovat vaše ambice a nikdy nepřestávejte hledat něco lepšího.
  3. Mějte jasno v tom, co chcete dělat. Platí to po celou dobu vaší kariéry. Nenechte se svést svými nadřízenými a nepřijímejte jejich nabídky – byť na povýšení – pokud to není vaše vysněná práce. Nezapomínejte, vy musíte být ten, kdo bude rozhodovat.
  4. Myslete na to, že musíte znát sami sebe. Většina lidí spoléhá na ostatní, že jim řeknou, jací vlastně jsou, jak by se měli chovat a co by měli dělat. Pokud ale chcete dosáhnout pracovní nezávislosti, tak k sobě musíte být upřímní a nebát se převzít za sebe plnou zodpovědnost. Uvědomte si, že litovat minulých rozhodnutí nemá smysl. Navíc, skutečnou chybu nikdy neuděláte, pokud se i ze špatných kroků dokážete poučit.
  5. Když zvažujete, že vezmete novou práci, tak se ujistěte, že vám sedí a že věříte lidem, se kterými byste měli pracovat a že to neděláte kvůli vyšší pozici nebo platu. Hodně pozic vypadá dobře zvenčí, ale jakmile na nich začnete, zjistíte, že něco není v pořádku a nebude se vám pracovat dobře. Spolehněte se na svůj šestý smysl.
  6. Nezapomínejte, že vy jste svým vlastním CEO. Ať už pracujete ve velké korporaci nebo v rozjíždějícím se startupu.
  7. Pořiďte si vizitku, na které se označíte za konzultanta. Pomůže vám to začít o sobě uvažovat jako o někom, kdo pomáhá řešit problémy svých klientů a ne pouze jako o loajálním zaměstnanci.
  8. Kupte si taky deník a zapisujte si do něj pokud možno každý den. Pište o své kariéře a o tom, čeho chcete v životě dosáhnout. O tom, co se vám podařilo a co ne, o tom, jak se cítíte, o čem sníte i o vašich nápadech. Nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.
  9. Vybírejte si, s kým trávíte svůj čas, je to to nejcennější, co máte. Snažte se být co nejvíc s lidmi, kteří vás inspirují a naopak se vyhýbejte těm, kteří z vás vysávají životní energii.
  10. Stůjte si za svým. Každý úspěšný člověk musí čelit spoustě pomluv a nenávisti a potýkat se s tím není příjemné. Ale musíte si na to zvyknout. Když se budete snažit každému vyjít vstříc a vyhýbat se nepříjemnostem, tak se nikam nedostanete a ještě z toho budete frustrovaní. Takže se nebojte, mluvte nahlas a říkejte, co si myslíte. Ne každému se to bude líbit, ale o to se nestarejte, i kdyby vás to mělo stát místo – nebyl by to konec, ale začátek něčeho nového a vy budete posíleni novou zkušeností.

Abyste byli skutečně úspěšní, musíte zapomenout na pohodlí. Taková cesta ke splnění vašich cílů nevede.

Autorka Liz Ryan je kariérní koučka

Čtěte také