Aktuální vydání magazínu Forbes

Typický startupista? Myslí, že vytváří nové řešení, a v zisku ještě nebyl

Pošli to dál

Bezdětný dvacátník, který užívá nezdravě mnoho anglicismů, má unikátní nápad, vypadá zajištěně, ale ve výsledku je zadlužený. Asi typický startupista, že?

Čtěte také: Předpojatí investoři. Do ženských startupů nechtějí investovat 

A možná to vůbec tak není. O startupech denně vznikne tolik obsahu, že není v lidských silách jej zkonzumovat, natož ověřit. Občas je proto dobré udělat krok zpět a podívat se na mladé rychle rostoucí firmy optikou tvrdých dat. Bez zajetých klišé, bez předsudků.

Přesně to udělali v lokální buňce Keiretsu Fora (největší sdružení angel a VC investorů na světě). Takhle z toho vyšel český startupový ekosystém.

Osm ičařů

Průměrný český startup má dva spoluzakladatele a pracuje v něm osm lidí. Preferovaná spolupráce je vcelku nepřekvapivě na IČO – startupy často zaměstnance na hlavní pracovní poměr nepotřebují, a dodavatelé se navíc mohou věnovat více společnostem najednou.

Nové řešení

V domnění, že vytváří nové řešení, žije přes 80 procent tuzemských startupistů. Investoři mají mnohdy opačný názor. Například finanční manažer Y Soft Ventures Lukáš Konečný k tomu říká: „Kdyby opravdu devět z deseti českých startupů vytvářelo něco skutečně nového, bylo by to skvělé – mám ale pocit, že sice tvoří své první, tedy i nové, produkty nebo služby, ale v rámci celého trhu to jsou jen větší či menší vylepšení nebo kopie existujících řešení. Skutečných inovací je jako šafránu.“

Peníze od FFF

Říká se, že když máte nápad, pro první peníze jdete k „friends, fools a family“. Přátele, blázny a rodinu využilo na 63 procent českých startupů. Naopak pro peníze do banky se vydala necelá pětina z nich.

Ke cti startupistům nutno dodat, že devět z deseti do projektu investovalo vlastní peníze. Zhruba polovina se pak spolehla (či bude spoléhat) na akcelerátory a inkubátory. O dostupnosti venture kapitálových peněz je přesvědčeno 77 procent dotazovaných.

Zatím bez zisku

Pouze 17 procent tuzemských startupů má za sebou break-even. Za to zčásti může fakt, že většina mladých firem se snaží agresivně růst a profitabilita pro ně není (zatím) prioritou. Na 40 procent z nich poté úspěch neposuzuje primárně podle ziskovosti, ale podle tržního podílu či počtu klientů.

Praha a Česko

Čtyřicet čtyři procent českých startupů sídlí v hlavním městě. Zbytek je relativně rovnoměrně rozprostřený po celé republice.

Pouze pětina českých startupů vznikla v zahraničí, a to nejčastěji v USA a ve Velké Británii. Většina startupistů české sídlo odůvodňuje tím, že znají místní prostředí.

Třicátníci (muži!)

Průměrnému českému startupistovi je dnes 35 let. Dvě pětiny z nich musí svou podnikatelskou misi skloubit s rodinou a s dětmi.

Co možná bude pro někoho alarmující, je podíl žen v tuzemském startupovém světě. Zastoupeny jsou velmi střídmě – devíti procenty.


Startup Report z dílny Keiretsu Fora se skládá ze tří částí – kvalitativní výzkum sestával z několika desítek rozhovorů se startupisty, ale také investory různých úrovní (angel investoři, venture kapitálové fondy), mentory, zástupci akcelerátorů a inkubačních programů. Kvantitativní část obsahuje podrobný dotazník, který vyplnilo 105 startupistů. Kompletní verzi studie si můžete stáhnout zde.

Čtěte také